Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 08:14:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 07:56:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 07:43:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 70543 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #30 Gepost op: 14 March 2010, 14:05:53 »
heeft niets met grote revisie te maken, zit zelf vlak bij de bron en dat gerucht van DDM-1 in de DDZ is gewoon klinklare onzin, er worden gewoon 50 stammetjes DDZ gemaakt en daar zijn bakken genoeg voor.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #31 Gepost op: 14 March 2010, 14:08:53 »
Ja dat klopt, maar daarnaast is er het idee om (afhankelijk van de materieelbehoefte) daarná nog het restant DD-AR plus wat bakken DDM-1 te gebruiken voor een vervolgproject. Maar daar is nog niets concreets over bedacht! (en dat kan ook best nog wel even duren - het DDZ-project is nog laaaaang niet af)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #32 Gepost op: 14 March 2010, 14:13:37 »
daar ga je denk ik nog vreemd van kijken, dit jaar word de eerste gedaan, en vanaf eind 2011 begint het en men wil in 2 jaar klaar zijn.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #33 Gepost op: 14 March 2010, 14:16:11 »
Wat mij betreft mag DD-AR gemoderniseerd in de stoptreindienst blijven. Ik reis dagelijks tussen Zwolle en Utrecht en die treinen zitten echt bij aankomst te Amersfoort of Utrecht gewoon stampvol. Wat wil NS daar als vervanging voor inzetten? SLT, geen denken aan! Dan mag wat mij betreft VIRM ingezet worden.
Mvgr Jan Wiebrand

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #34 Gepost op: 14 March 2010, 14:18:03 »
Eind 2013 duurt nog wel even! Maar we gaan gewoon zien wat ze ervan gaan maken. In de toekomst kijken kan niemand ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #35 Gepost op: 14 March 2010, 14:50:53 »
Wat mij betreft mag DD-AR gemoderniseerd in de stoptreindienst blijven. Ik reis dagelijks tussen Zwolle en Utrecht en die treinen zitten echt bij aankomst te Amersfoort of Utrecht gewoon stampvol. Wat wil NS daar als vervanging voor inzetten? SLT, geen denken aan! Dan mag wat mij betreft VIRM ingezet worden.
Mvgr Jan Wiebrand
Je gaat met de stoptrein van Zwolle naar Amersfoort en niet met de IC?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #36 Gepost op: 14 March 2010, 14:55:01 »
Nee, eigenlijk had ik moeten zeggen tussen Utrecht en 't Harde maar de stoptreinen rijden tussen Utrecht en Zwolle. Dat was eigenlijk wat ik bedoelde.
Mvgr Jan Wiebrand

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #37 Gepost op: 14 March 2010, 14:59:21 »
Ah, 't klonk al zo vreemd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #38 Gepost op: 14 March 2010, 16:59:17 »
Tjonge, ik had niet gedacht dat zoveel mensen hierop zouden reageren (ga vooral zo door (y) ). Het is inderdaad nog niet zeker of DDM-1 helemaal weg gaan. Zoals sommige mensen hier al zeggen zijn er plannen voor een vervolgproject op DDZ waar bakken van DDM-1 bij betrokken zijn. Ik hoorde ook iemand zeggen dat NS van de 1800 af wil en dat dat niet mogelijk is met zo'n vervolgserie, maar reken maar uit: 50 mDDM bakken voor het huidige DDZ project en dan hou je nog 29 1700en over. Dus het kan best.
Gr Timo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #39 Gepost op: 14 March 2010, 19:15:45 »
Daarom. De 1800'en zijn sowieso passé in een of hooguit twee jaar.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #40 Gepost op: 14 March 2010, 20:45:48 »
Wat mij betreft mag DD-AR gemoderniseerd in de stoptreindienst blijven. Ik reis dagelijks tussen Zwolle en Utrecht en die treinen zitten echt bij aankomst te Amersfoort of Utrecht gewoon stampvol. Wat wil NS daar als vervanging voor inzetten? SLT, geen denken aan! Dan mag wat mij betreft VIRM ingezet worden.
Mvgr Jan Wiebrand

DDM was bedacht in de tijd dat NS probeerde om reizigers bij voorkeur zittend te vervoeren. De bedoeling van NS is dat stoptreinreizigers voortaan maar moeten staan. Alleen dan kan je binnen de zelfde maximale treinlengte met een SLT even veel reizigers vervoeren als met DDM. Dus stoptrein reiziger op drukke lijnen in de Randstad: maak je borst maar nat!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #41 Gepost op: 14 March 2010, 20:49:16 »
heren, ik denk dat bij DDM-1 nog steeds iets heel belangrijks over het hoofd word gezien, in de jaren 80 toen dit spul op de baan kwam waren ze bedoelt voor alleen spits verkeer, daar zijn ze ook op gebouwd, dat later met de commercialisering de inzet intensiver werd heeft dan wel tot gevolg dat ze eerder op zijn, een paar jaar geleden hebben ze nog een beurtje gehad om tot 2010 nog vol te houden, en ja dat is dit jaar.  Haal dan ook niet het DDM2/3 verhaal erbij, deze zijn echt anders en ook gebouwd en aangepast op continu bedrijf.

Laat ik bovenstaande maar meteen naar het rijk der fabelen verwijzen.  DDM2/3 is op een paar functionele wijzigingen na, niet anders gebouwd dan DDM-1. Maar als je 25 jaar lang geen enkele LT beurt geeft, tja dan is het niet gek dat ze zich niet meer in al te beste staat bevinden.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #42 Gepost op: 15 March 2010, 01:49:04 »
Zo klaar? Dan nu willen we de foto's zien!  ;D

Laat maar komen.......
We're all riders on this train.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #43 Gepost op: 15 March 2010, 07:30:01 »
Hier een link met wat informatie over de ombouw naar DDZ. Vooral de kleurenschema's zijn interessant.
http://spoorwegen.come2me.nl/952699/DD-ARDDZDDM-1

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #44 Gepost op: 15 March 2010, 07:42:36 »
Alleen haalt de schrijver de DDM-1 en DDM-2/3 door elkaar. Bij de eerste foto, waarbij vermeld wordt dat het om een DDM-1 zou gaan, denk ik, wacht even, dat is een DDM-2/3.

Nou is het vrij ernstig dat zelfs ik het verschil zie, maar je kunt het zien aan de kant waar de 'trappetjes' zitten waarmee graffiti-spuiters gemakkelijker op die bakken kunnen klimmen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40