Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)  (gelezen 9760 keer)

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Gepost op: 09 maart 2010, 17:28:57 »
Hallo allemaal,

In 2007 heb ik mijn eerste topic geschreven over een nieuw te bouwen zolderbaan. Deze baan heb ik destijds helemaal gebouwd, en ook weer afgebroken nadat ik er door veel rijden achter kwam dat ik graag keerlussen wilde, en dat er wat wisselstraten te vaak bezet waren. In ieder geval was het groots van opzet en best mooi om te zien.

Nu poging II. Nieuw plan, zelfde ruimte, maar met een beter ontwerp, betere rijwegen, nog steeds langerekte stukken, en een mooiere exploitatie..denk ik.
Een fatsoenlijk schaduwstation met 2 keerlussen is al gebouwd en wordt nu volop getest. Het kleine station boven het trapgat was het begin en is al inclusief scenery gereed.
Op enig moment komt de bovenbouw van het grote station aan bod.

Graag hoor ik van jullie wat je er van vindt, en of het nog beter kan voor het bovenste zichtdeel.

Rails is Rocoline zonder bedding, rijdend materieel voornamelijk Roco en Fleischmann.
Besturing met de Intellibox onder Koploper

Ferdy






« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 23:36:30 door Hans van de Burgt »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2010, 19:09:51 »
 Hallo Ferdy,
  Om mee te beginnen ,de presentatie van je plan is goed en duidelijk.
 maar hoeveel is de vrije ruimte tussen onderkant station en de beide schaduw stations eronder?
Ik neem aan, dat de beide stations even hoog liggen.
 Ik tel ook ca 10 sporen per kleur.
 Dat is een diepte van 50cm . Kan je dan nog over het emplacement met treinen daarop  nog bij het verste spoor komen ,om een ontspoorde trein weer in de rails te zetten?
Denk ook aan wisselomzetters ,die mss aan de onderkant van het bovenste station zitten, die kunnen in de weg zitten ,maar moeten ook bereikbaar zijn bij storing.
 Het zijn een paar gemene vragen ,maar ik heb zelf ondervonden, dat zulke dingen als ontsporingen en defekt raken gebeuren .
 Ik hoor het wel , sukses,
 Vr gr, Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2010, 19:52:48 »
Hallo Ferdy,

Ziet er indrukwekkend uit! Ik lees tussen de regels door dat je al begonnen bent :) Ik ben wel benieuwd naar een bouwverslag met foto's! ziet er leuk uit!

Succes met bouwen.

Groeten Ronald k.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2010, 12:55:09 »
Hoi Peter,

Het schaduwstation ligt ongeveer 18-20cm lager t.o.v. het hoofdstation. In die zone hangen dan ook nog wel de wisselaandrijvingen van het hoofdstation. Geen luxe, maar met de 2 kruipgaten in de keerlussen en de toegang langs beide zijkanten moet het net lukken. Ik weet van de vorige baan ook nog dat het uiteraard altijd misgaat op de plekken waar je het slechts bijkunt, zo is het leven. Op zich is het ter hoogte van de trap ook best krap, daar lopen veel sporen dicht bij elkaar.
Ben er ook wel achter dat het roodgekleurde schaduwstation voor het enkele spoortje vanaf het kleine station nooit in zo'n korte afstand kan zakken tot minstens 10cm onder het niveau van het hoofdstation. Slapen we nog wat nachtjes over.

Het schaduwstation is al af zoals gezegd. Ik ben er nog niet uit hoe ik over die laag heen het niveau van het hoofdstation wil bouwen, omdat je makkelijk iets beschadigd en natuurlijk wel alle elektronica tussen beide niveaus moet plaatsen en moet kunnen onderhouden. Dat is nog een lastige inderdaad. Het bovenstation is niet 1 plaat multiplex welke weer afneembaar is, het is een beste oppervlakte die je niet meer loshaalt zodra hij gebouwd is.

Ik ben nog van plan om foto's te maken en een verslagje neer te zetten, komt nog.

Bedankt voor de tips zover

Ferdy

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2010, 14:25:08 »
Hallo Ferdy,
 O.K., je weet zelf al goed waar je op letten moet.20 cm is redelijk, meer mag altijd. Zelf had ik ook zoiets.Komt er nog bovenleiding in de sch. stations?
 Als ze klaar zijn, en - goed - berijdbaar (!) dan leg je een dikke laag oude kranten op de sporen en kan je er boven met het doorgaande station beginnen.
 Succes verder, het zal wel lukken.
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2010, 15:06:16 »
Bovenleiding zit er niet aan te komen. Ik ben zelf meer van van stoomlocomotieven en heb een licht gedoogbeleid ten aanzien van diesellocs. Zie ook het niet klein uitgevallen depot rechtsboven op de tekening. Bovenleiding kan best fraai zijn, maar het zou ook voor het bovenstation een enorme investering zijn. Daarnaast vind ik het al snel druk worden en kwetsbaar bovendien al die dunne draadjes boven de sporen.  Voor in de schaduwstation heb ik het niet nodig, alles rijdt verder digitaal.

Ferdy

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:Zolderbaan ; plan II Ferdy
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2010, 16:48:26 »
 Hoi Ferdy,
 Ja, dat is waar en dat had ik kunnen weten, je hebt een flink groot lokdepot in je bovenste station.
 Dan heb je ''beneden'' ook meer ruimte bij het hersporen. ;D
 Sukses , vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2010, 22:58:37 »
waarom zou je ook bovenleiding in je schaduwstation willen? behalve als je je treinen voed via bovenleiding...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2010, 10:33:09 »
 Hallo,
 Ik heb wel bovenleiding ''beneden'',onder het bovenste station. Ik rij op bovenleiding en op 2 rail ,dus ik moet wel met die draden rekening houden.
 Waarom is een verhaal apart   ;) en niet geheim.
 Groeten,Peter 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2010, 13:09:21 »
Helemaal logisch, bij analoog rijden is een bovenleiding een extra stroomvoorziening op je baan waardoor je meer treinen onafhankelijk van elkaar kan besturen. Bij digitaal rijden zoals bij mijn baan is bovenleiding eigenlijk alleen nog esthetisch om het plaatje met elektrische locs kloppend te krijgen.

Zal straks even foto's maken van de baan voor zover hij nu staat

Ferdy

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2010, 13:20:34 »
Gelijk maar even naar boven gelopen met de camera en wat shots gemaakt. Let niet op de rommel.. ;)

Foto 1 en 2 zijn van het kleine station dat als bak boven het zoldertrapgat zweeft. Dit is het deel wat het verst gereed is van de baan, echter zijn er nog zat kleine dingen toe te voegen. Deze wordt uiteindelijk enkelsporig aangesloten op een klein schaduwstation en het hoofdstation.





Foto 3 en 4 zijn van het hoofdschaduwstation van 2x8 sporen met 2 keerlussen voor beide aanrijzijdes. Dit deel is net af en wordt nu druk getest binnen Koploper en op technische uitvoering.  Omdat het hoofdstation nog een tijd op zich laat wachten is er een tijdelijke 2-sporige overbrugging gemaakt van de ene kant naar de andere kant van de zolder om toch de hele route te kunnen rijden.





Ferdy
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2010, 13:22:38 door Ferdy »

jakop

  • Gast
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2010, 13:28:21 »
Ziet er mooi en erg netjes afgewerkt uit Ferdy  (y)

Blijf foto's maken (en hier laten zien natuurlijk)

Groet,

Jakop

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2010, 13:39:14 »
Hallo Ferdy,

dat ziet er goed uit! Een mooi station heb je! Dat heeft wel sfeer! Trouwens op de foto's van het schaduwstation zie ik een wagon staan die behoorlijk wat vrije ruimte nodig heeft ;) gaat deze goed door alle bochten?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2010, 13:44:32 »
Je bedoelt zeker de transformatorwagen....  (y)

Punt is: hij past niet in de vitrinekast..dus dan maar op een spoor van de zolderbaan zetten. Binnen Koploper maar even het spoor handmatig geblokkeerd zodat de rest er weg blijft.

Op 1 hoekje na kan hij de hele route rijden zonder botsingen met de baanconstructie. Dat laatste plekje wordt nog wel aangepast zodat ik echt de hele route kan rijden.
Echter...als ik er eenmaal mee op pad ga...moet al het andere spul stilstaan op het schadwstation, want in een bocht gaat het al snel mis met tegenliggers. Maar het kan wel  ;D dus ik heb hem niet voor joker.

Ferdy

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Zolderbaan; plan II Ferdy - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2010, 13:46:32 »
De baan met scenery ziet er mooi uit. En wat een lekker ruim schaduwstation!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.