Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:47:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
Vandaag
om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc
door
bellejt
Vandaag
om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
Vandaag
om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
Vandaag
om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS
door
ACTS1251
Vandaag
om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
Vandaag
om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Duikeend
Vandaag
om 12:07:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA maart 2010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: MIBA maart 2010 (gelezen 1840 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
MIBA maart 2010
«
Gepost op:
09 March 2010, 15:23:43 »
Het maart-nummer van MIBA telt 106 bladzijden.
Twee artikelen gaan over modelbanen
- In het openingsartikel wordt een kleine h0-modelbaan van 3 bij 1 meter voorgesteld uit het DR-tijdperk. Nagebouwd is Annaberg-Buchholz in het Ertsgebergte. Uit de vele foto’s blijkt dat het volle baan is geworden waar elke centimeter is benut. Aardige details, maar toch niet van de kwaliteit die ik van MIBA-banen gewend ben.
- Van superkwaliteit in de detaillering getuigen wel de foto’s van de andere baan, een veldspoortje in de maatstaf 1 : 22,5. Deze modelbaan is zo gedetailleerd gemaakt dat het soms moeilijk is het verschil te zien tussen model en werkelijkheid.
In werkelijkheid en model worden twee locs gepresenteerd: de Roco goederenloc BR 155 en de van oorsprong Poolse stoomloc BR 19.1 van Brawa.
- Van de BR 155 worden foto’s uit de realiteit getoond van de diverse varianten van de loc in een artikel van vier bladzijden. Daarna volgt een bespreking van het Roco-model in de Railion-uitvoering. De machine komt zeer goed uit de test, zowel wat uiterlijk als rijeigenschappen betreft. Er is alleen wat kritiek op de weergave van onderdelen op het dak.
- De Poolse Pt 31 (BR 19.1) wordt kort in realiteit besproken, geïllustreerd met een paar zwart-wit foto’s uit de Tweede Wereldoorlog. De test van het Brawa-model is ook niet zo uitvoerig. De loc in DRG-uitvoering omstreeks 1943 komt uitstekend uit de test, zowel optisch als technisch. Met dit model kan een mooie oorlogstrein worden nagebootst, maar het kost wel wat: 460 euro.
Naast deze twee geteste locs wordt ook het Fleischmann n-model van de V60 in DR-uitvoering onder de loep genomen. De loc overtuigt qua uiterlijk en rijeigenschappen, maar krijgt forse kritiek vanwege het ontbreken van een digitale stekkerverbinding. Dat kan natuurlijk niet meer in deze tijd.
In de afdeling ‘Modelbaanpraktijk’ drie artikelen:
- een bijdrage over de bouw van een brug uit een messingkit van Haberl en Partner. Foto’s en tips laten zien hoe je te werk moet gaan.
- een groot artikel over railremmers op een rangeerheuvel. Voor de specialisten onder ons een prachtig item om na te bouwen, maar bepaald niet eenvoudig om dit helemaal functioneel te krijgen, lijkt me.
- tot slot in deze afdeling een korte bijdrage over het finetunen van de stoomloc BR 43 van Fleischmann. Boeiend voor wie de loc nog een stukje fraaier wil maken. Het weghalen van de nogal irritant zichtbare steunschroef onder de ketel vraagt wel wat durf en vakmanschap.
Op het gebied van software twee artikelen:
- een bijdrage over het treinbesturingssysteem ‘iTrain’. Voor zover ik die kan beoordelen, wel informatief, maar niet al te diepgravend.
- een artikel over een treinbesturingssyteem op de Mac. Voor die computer schijnt niet zoveel beschikbaar te zijn. Het besproken programma is nog niet van erg hoog niveau.
In de afdeling Neuheiten vinden we drie artikelen:
- over de draadloze mulitmaus van Roco: een eenvoudig en solide systeem dat samen met de software Rocomotion versie 5.9 het rijden met de computer uitstekend mogelijk maakt. Ook kunnen de CV’s uitgelezen worden.
- een messingkit van Schlosser waarmee een Preusisch lokaalbaanwagonnetje gebouwd kan worden. Foto’s laten de voortgang en het resultaat zien.
- over een smalspoordieselloc van Liliput voor G-spoor (tuinbanen); oogt weinig gedetailleerd.
Onder het kopje ‘Voorbeeld en model’ twee bijdragen:
- een kort artikel over grensoverschrijdend verkeer in de Eifel bij Roetgen en het nabouwen van die situatie in n-spoor. Matige bijdrage en weinig verheffende bouwkunsten.
- een uitgebreid artikel over het eindkopstation Milow in het oosten van Duitsland en het nabootsen van dit station, inclusief schematische tekeningen van het stationsgebouw.
In de rubriek waarin de noviteiten kort worden voorgesteld o.a. gesignalering van: de MAN Schienenbus VT 23 van de MEG in h0 (Brekina), de bagagewagen voor Hechte-wagons (h0, Märklin), vierdelige Leig-eenheid (n, Minitrix), de BR 641 (‘de Walvis’) in regio-rood van Rivarossi in h0, de digitale driedelige teleskoopschuifwandwagenset van Roco h0 voor de DB (is er inmiddels ook voor de NS), een vijfdelige knikketelset van Minitrix.
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2010, 16:02:11 door Ruud K
»
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA maart 2010