Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rangeren met een pec
door
barry1972
Vandaag
om 00:43:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
roadster36
Vandaag
om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Remco vM
Vandaag
om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren
door
Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
modulepresentatie 'tramremise' - (Baanplan 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: modulepresentatie 'tramremise' - (Baanplan 0) (gelezen 2474 keer)
Pauldg
Offline
Berichten: 7691
modulepresentatie 'tramremise' - (Baanplan 0)
«
Gepost op:
09 March 2010, 13:56:46 »
Hallo allemaal,
Ik heb dit plan ook voorgesteld op het spoornul forum, maar twee fora weten meer dan één. Ik ben een ideetje aan het uitwerken voor een spoor 0 modulepresentatie bestaande uit slechts één module.
Het idee is één 'kijkdoos' met daarin het het binnenwerk van een loods/tramremise en drie sporen. De kijkdoos heeft de standaardafmetingen 120 x 60 x 14 en is voorzien van een frieslijst. Daarnaast zit een korte (50 cm) dichte doos gekoppeld met een fiddle-yard. Op die manier kan er wat met trams of locomotieven worden gerangeerd. Voordeel van deze opzet is een beknopte presentatie die wel zeer realistisch is. Wanneer de hele module wordt gebruikt simuleer je, in spoor nul, 54 meter loods. Nadeel is wellicht een zekere saaiheid. Er is niet veel variatie binnen de module en ook niet in de rij-mogelijkheden. Er is echter wel wat aankleding mogelijk; een mooie dakconstructie van profielen met gloeilampen, een loopbrug, een verhoogd platform aan één kant, een smeerput etc. De fiddle-yard kan later eventueel worden vervangen door een emplacementsmodule.
Iets waar ik nog niet uit ben is de plek om de boel te bedienen. Aan de voorkant is de fiddle-yard onzichtbaar en vica-versa. Enfin, daar zijn vast wel truckjes voor te verzinnen.
Graag suggesties en commentaar.
Met vriendelijke groet,
Paul
p.s. en het is inderdaad de bedoeling dat er Haags materieel in komt, een tweetal PCC's, een Zwitser, een strijkijzer etc. Allemaal nog toekomstmuziek, een beetje ambitie is echter nooit weg!
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2010, 23:37:49 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4030
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #1 Gepost op:
09 March 2010, 15:26:30 »
Hallo Paul,
Ik zelf heb ook wel eens gespeeld met de gedachte over een tramremise, maar dan voor de Blauwe NZH trams, dat maakt geen verschil met jouw gegevens.
Het lijkt me we een beetje saai te worden ,zoals jezelf al zegt. Je kan via het fiddle yard (Een traverse ? ) wat schuiven ,om twee trams van plaats te laten wisselen ,meer niet.
Ik weet niet of bezoekers van een beurs lang blijven kijken bij je.
Kan je er niet nog een module bij maken ,met een klein emplacementje ? een paar wissels erin, in straatspoor ,en een kopspoortje aan de andere kant ofzo iets ?
Op die manier leeft het een beetje.
Ik zou altijd willen rijden ,maar dat kan niet met al die modules die je nodig zou hebben ,dat begrijp ik wel.
Vr groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Pauldg
Offline
Berichten: 7691
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #2 Gepost op:
09 March 2010, 20:53:05 »
Peter, bedankt voor je suggesties. Persoonlijk denk ik dat dat deze opzet niet alleen saai, maar vooral te statisch is. Ook optisch. Goed opgezette diorama's hebben zeker drie niveau's waar je doorheen moet kijken. Dat suggereert diepte. Mijn opzet met een lege loods zonder 'doorkijkbrekende' effecten ontbeert dat. Ik broed nog even op een opzet met een stukje openstaande loods met een wissel, een stelspoor en een stukje doorlopende lijn. Dat zou een opzet met minstens twee modules vergen, maar het moet natuurlijk wel ergens op lijken. Ik denk gewoon nog even verder.
met vriendelijke groet,
Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #3 Gepost op:
09 March 2010, 21:05:36 »
Was het niet Eurospoor 2008 dat er een grote loods was in spoor II die van boven open was? Door de velen details, rook, licht en volgens mij ook geluid was het er een drukte van jewelste om het te zien. Men bleef ook lang hangen om alle details te kunnen zien. Er was wel een rangeerterrein voor de loods, maar daar keek men niet naar. Het gaat om de invulling, denk ik, niet om het aantal wissels. Ook het treinverkeer was bij de betreffende baan ook niet groot, toch was het boeiend. Dus ik zeg, gewoon doen, maar zorg dat er veel te ontdekken is. Misschien de helft van de bovenkant open laten of afneembaar.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10763
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #4 Gepost op:
09 March 2010, 21:22:27 »
Een zekere saaiheid kan ook mooi zijn! Ik ben gek op zijlijntjes en stationnetjes waar maar 2 of 3 treinen per dag komen, maar dat is de romanticus in mij.
Alleen remise is wellicht wat saai, betonnen vloer, eventueel een inspectieput, en dat is het dan. De schoonheid moet dan van het gebouw komen, fraai metselwerk en kozijnen, vakwerk dakspanten, dat werk. Een werkplaats biedt al meer mogelijkheden, zoals het plaatsen van machines, werkbanken, hefwerktuigen. In een fotoboek van 'de blauwe tram' staat een mooie foto van een volgepakte werkplaats, herinner ik me. De vraag is natuurlijk of je die tijd en moeite in je diorama wil steken want het is natuurlijk wel meer werk.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #5 Gepost op:
09 March 2010, 21:29:00 »
Marc, de vraag is natuurlijk of hij vrouw en kind heeft.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10763
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #6 Gepost op:
09 March 2010, 21:34:13 »
Keuzes maken......
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
e_p
Offline
Berichten: 701
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #7 Gepost op:
09 March 2010, 21:59:21 »
je maakt het je wel erg moeilijk!
Om meer dynamiek en spanning te creeren zou ik op z'n minst de overgang van binnen naar buiten ook laten zien en bv een wissel / afbuigend spoor om de spoor everwijdigheid te doorbreken. Misschien zelfs aan beide kanten een traverse en een dubbelzijde achtergrond zodat de baan twee zichtzijden heeft. Een beetje ala het handzaam havenbaantje met de traverse schuiven de trams van de ene naar de andere kant.
Andere vraag: het wordt pas leuk met een paar trammetjes. Hoe kom je op redelijke termijn (in schaal nul) daar aan?
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Pauldg
Offline
Berichten: 7691
Re:modulepresentatie 'tramremise'
«
Reactie #8 Gepost op:
09 March 2010, 22:21:45 »
Het is wat met al die keuzes nietwaar? Sommige zijn inderdaad al onherroepelijk gemaakt. Er zijn vrouw en kinderen, en er is een huis uit 1928 met bijbehorend onderhoud en duizend-en-een andere bezigheden. Dat maakt tijd en moeite een belangrijk aspect, maar niet doorslaggevend. Anders begon ik er uberhaupt niet aan. Voor mij is het belangrijk dat de presentatie aansprekend, haalbaar én compact is. Twee moduledozen kan ik hier makkelijk kwijt, en ze kunnen makkelijk de kast in. Met meerdere wordt het hier weer een permanente werkplaats en dat is meer iets dat past bij een vrijgezellenbestaan.
Iedereen bedankt voor de tips. Ik zit ook nog te spelen met een compacte variant op de Haagse 'Delfselaan'. Dat was het overnamepunt voor het goederspoor op lijn 11. Dat maakt het wél mogelijk om mijn bestaande spoor 0 goederentreintje in te zetten. En er was daar ook sprake van een Loods(je)
@E-P, die trams vallen inderdaad niet uit de hemel in mijn schoot. Gewoon beginnen met zagen lijkt me dan staat er over 20 jaar wel een wagenpark. Zo heeft Rob het met het eiland Waan ook gedaan.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga er een nachtje over slapen!
Mvg, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
modulepresentatie 'tramremise' - (Baanplan 0)