Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:20:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:18:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 10:15:29
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 09:48:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 09:46:16
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:38
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:06
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:00:22
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door rjr
Vandaag om 08:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:47:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
  

Auteur Topic: Leuke uitvinging, automatisch wissel  (gelezen 3107 keer)

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Gepost op: 21 December 2006, 12:37:59 »
Wie beweert dat je een trein niet kan sturen is gek ;-)
kijk maar eens hier:

http://www.google.com/patents?vid=USPAT999999&id=DutOAAAAEBAJ&pg=PP1&dq=999999#PPP1,M1

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2006, 13:58:37 »
Is dit ooit in praktijk gebracht of getest?

Een groot nadeel van deze patent beschrijving is dat de onderhouds kosten gigantisch zal zijn. De slijtage van de 3 tuimelaars en de lagers hieran zal behoorlijk zijn. Zeker als, zoals in de beschrijving gemeld, ook snel rijdende treinen het systeem kunnen gebruiken.
Daarnaast luistered de afstelling zo nauw van het wagen gedeelte. Nu wordt het set-wiel van links naar rechts of vv geschoven. Een machinist die twijfed of haast heeft en het wiel niet volledig heeft omgezet zal het systeem kapot rijden.
Een ander probleem zou kunnen zijn dat de wissel net niet kompleet is gezet (te weinig druk), met als resultaat een onspoorde trein. :(

mmm

Bij modelbouw zou ik het echter wel een idee vinden. Met de decoder set ik een wielletje in de ene stand of andere en de loc stuurt zijn eigen wissels!
Tot de komst van een praktisch twee richting communicatie tussen loks en centrales, niet alleen "ik sta op de baan", zou dit een praktisch grapje kunnen zijn.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2006, 14:19:46 »
off topic
Tot de komst van een praktisch twee richting communicatie tussen loks en centrales, niet alleen "ik sta op de baan", zou dit een praktisch grapje kunnen zijn.

Positiebepaling, lijkt me een grote uitdaging voor de ontwikkelaars, een lok die kan terugmelden "ik sta daar en daar op de baan"

on topic

Ook leuk voor wisselstraten, zo'n systeem.  ;D
En of de ontwikkelaars van de beveiliging er blij mee zijn? Zeg maar dag tegen rijweginstelling. Als elke trein uit eigen beweging zijn route kan kiezen moet je erg veel vrije baanvakken reserveren bij in- en uitrijden van grote stations voordat je een groen signaal kunt krijgen. Anders, staat de rijweg vast en mag het wissel niet meer om moet je erg snel kunnen remmen. Maar leuk bedacht voor daar waar je op zicht kunt rijden.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2006, 20:15:44 »
toch leuk om te zien hoe mensen altijd weer een eigen wending aan het verhaal geven !!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2006, 11:41:40 »
Dat het een patent uit 1911 is zegt eigenlijk al genoeg. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2006, 13:52:03 »
Automatische wissels zijn bij tramwegen heel gebruikelijk. Voor de invoering van een moderner systeem had de tram in Amsterdam ook automatische wissels die werkten op de bovenleiding. Ik weet niet precies hoe het systeem werkte, maar er was een bovenleiding contact. Verder moest de tram langzaam over het bovenleidingcontact rijden om het wissel om te leggen.

arjen

  • Gast
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2006, 14:27:57 »
Die bovenleidingcontacten had je in Den Haag ook. De laatste hebben volgens mij in de Grote Marktstraat gehangen, tot vlak voordat ze daar de tramtunnel begonnen te graven. De stroomafnemer drukte het contact omhoog en verbond het door met de bovenleidingdraad. Of het wissel dan werd omgelegd, hing er van af of de motoren van de tram wel of niet waren ingeschakeld op het moment van passeren.
Staat me bij dat  Amsterdamse trams aparte knoppen hadden voor 'wissel linksom' of 'wissel rechtsom', dat zal dus wel iets anders hebben gewerkt.

Arjen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Leuke uitvinging, automatisch wissel
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2006, 14:53:48 »
Er zijn ook paardetramwegen geweest met mechanisch bediende wissels. Tussen het spoor lagen twee platen die een stukje naar beneden zakten als er een paard op ging staan. Werd het paard over de linker plaat gestuurd, dan ging het wissel linksaf, liep het paard over de rechter plaat, dan ging het wissel rechtsaf.
Het idee was dus hetzelfde als van dit patent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.