Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 48548 keer)

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #60 Gepost op: 17 December 2012, 20:39:36 »
Citaat
Als tweede de TEE 25 Erasmus uit 1975, de tegenhanger van de Rheingold qua wagenomloop. Ipv de Buckelspeisewagen, die 1973 niet haalde, rijdt hier een rode WRm mee.

Zetten we de Buckelspeisewagen (WRmh131) niet een beetje vroeg op een zijspoor? In de volgende publicaties zijn foto's van de TEE Erasmus te vinden uit 1973 met de combinatie van een Panoramarijtuig en een Buckelspeisewagen:
"Vom Fernschnellzug zum Intercity", blz. 354 en 364,
"Trans Europ Express", Maurice Mertens, Alba 1987, blz. 218,
"Elektrische locomotieven NS serie 1100", blz. 232,
"Elektrische locomotieven NS serie 1200", blz. 99.

Wellicht kan iemand in de VRM III van 1973/74 nagaan wat het rijtuiggewicht van de voorgeschreven WR is? Een WRmh131 weegt meer dan 50 ton, opvolger WRmh132 ongeveer 45 ton.
 
mvg, Heinz

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #61 Gepost op: 17 December 2012, 21:26:45 »
In de VRM van 1974 staat de WRm met een gewicht van 45 ton genoemd. Ik heb geen VRM van 1973 ter beschikking.

dirkjan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #62 Gepost op: 17 December 2012, 23:14:32 »
Hier een weergave van de Railhobby, zoals ik dat destijds had uitgezocht.
In Utrecht werd de trein in twee delen gesplitst, een voor Amsterdam en een voor Hoek van Holland (voor de Engelse reizigers).
De veelgeroemde panoramarijtuigen, ook wel “dome-cars” genoemd waren in de beginperiode niet toegelaten in Nederland vanwege overschrijden van het vrije ruimteprofiel. Desondanks kwamen ze incidenteel wel in Nederland. Foto's in het Utrechts archief laten dat zien.
Naderhand zijn zij aangepast waardoor ook Nederlandse inzet mogelijk was. Maat dat was pas ergens in de zeventiger jaren.


 juni 1969 -mei 1970   TEE 9
Emmerich - Utrecht
loc             Avm
      18
      DB
München- Asd   
     Avm
       8
      DB
Chur- Asd   
      Apm
      17
      DB
Genève- Asd   
     Avm
      7
      DB
Milano - Ut (Hld)
     WRm
      -
      DSG
München -Ut (Hld)
     Avm
     5
     DB
Milano - Ut (Hld)

 
TEE 9 Utrecht - Amsterdam
loc             Avm
      18
      DB
München- Asd   
     Avm
       8
      DB
Chur- Asd   
      Apm
      17
      DB
Genève- Asd   


TEE 9 Utrecht - Hoek van Holland
loc             Avm
      7
      DB
Milano - Ut (Hld)
     WRm
      -
      DSG
München -Ut (Hld)
     Avm
     5
     DB
Milano - Ut (Hld)


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #63 Gepost op: 17 December 2012, 23:23:02 »
Gerard,

Ik ben er nog niet uit. Reed de loc vanuit Emmerich met de voorste drie door tot Amsterdam of werden de voorste 3 in Utrecht er afgehaald en ging de loc door haar HvH en werden de andere door een andere loc naar Amsterdam gebracht?
En kun je zien wat het tonnage was van de WRm?

dirkjan

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #64 Gepost op: 17 December 2012, 23:35:46 »
Het blijft een leuk topic. Ik heb van internet een foto gehaald waarop een TEE met panorama rijtuig getrokken door een 1200 richting HvH te zien is. De foto is volgens de omschrijving in Rotterdam CS gemaakt.

Overigens ben ik benieuwd naar de aanpassingen waarna het panorama rijtuig op het NS net toegelaten werd. Volgens mij is het panorama dak pas in Noorwegen verkleind.

Groet,
Rob

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #65 Gepost op: 17 December 2012, 23:40:38 »
Triest te vernemen dat Het laatste traject naar HvH een metro traject wordt. Ik was 5 December met mijn zoon in HvH - op weg naar de stormvloedkering - en vertelde van de spoorse activiteiten aldaar uit het verleden. Zelf heb ik ruim 30 jaar geleden daar veel internationale rijtuigen zien staan die maar al te graag door vrijende stelletjes gebruikt werden....

Gr, Rob

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #66 Gepost op: 18 December 2012, 08:08:00 »
In de VRM van 1974 staat de WRm met een gewicht van 45 ton genoemd. Ik heb geen VRM van 1973 ter beschikking.

dirkjan

Dirkjan,

Bedankt, dat maakt het regelmatig gebruik van de Buckelspeisewagen in de Rheingold en Erasmus in 1974 niet waarschijnlijk. Ben wel nog steeds benieuwd naar het gewicht van de WR in de VRM III van 1973.
mvg, Heinz

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #67 Gepost op: 18 December 2012, 10:49:46 »
Volgens deze bron zijn de WRm131 in 1972 uit de Rheingold verdwenen, daarna nog kort in IC "Porta Westfalica" en TEE "Saphir" gebruikt, maar al vrij snel nog uitsluitend in D-treinen, afgewisseld met perioden van stilstand. In 1977 zijn er nog 2 verhuurd aan de ÖBB de Transalpin Wien-Basel (foto), maar kort daarop werd de gehele serie buitendienst gesteld.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #68 Gepost op: 18 December 2012, 12:40:10 »
Rudolfph,

Er zijn verschillende bronnen die geen eenduidige informatie geven over het gebruik van de Buckelspeisewagen in de Rheingold en de Erasmus. Wat er dan overblijft is foto's nazoeken (er zijn meerdere foto's die het gebruik van de Buckelspeisewagen in de TEE's Erasmus en Rheingold in de zomer van 1973 laten zien), en in NS-voorschriften nazoeken welke rijtuiggewichten worden opgegeven. Zowel de Buckelspeisewagen als de Panoramawagen waren veel zwaarder dan de overige rijtuigen, dus kan een hoog gewicht een aanwijzing zijn dat de Buckelspeisewagen in die TEE dienst zou moeten doen.
mvg, Heinz

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #69 Gepost op: 18 December 2012, 12:55:18 »
De veelgeroemde panoramarijtuigen, ook wel “dome-cars” genoemd waren in de beginperiode niet toegelaten in Nederland vanwege overschrijden van het vrije ruimteprofiel. Desondanks kwamen ze incidenteel wel in Nederland. Foto's in het Utrechts archief laten dat zien.

Gerard,

Bedoel je de foto van het Rheingold panoramarijtuig op Amsterdam Amstel genomen op 26 mei 1962? Of zijn er meer foto's van het blauw/crème panoramarijtuig in de jaren zestig Nederland? De genoemde datum was de laatste dag van de winterdienst 1961/1962, dus de reguliere D10 Rheingold reed op die dag (voor het laatst) van Hoek van Holland via Venlo naar Basel SBB. De trein op de foto zal dus een extra trein geweest moeten zijn (wellicht een persrit voor de introductie van de nieuwe Rheingold).
Het is aardig om te vermelden wat er bij de Rheingold dienstregeling in het spoorboekje van de zomerdienst van 1962 staat:
Citaat
In de Rheingold rijdt tussen (Dortmund-)Duisburg en Basel een panoramarijtuig met hooggelegen zitplaatsen, van waaruit men een uniek uitzicht heeft op het landschap.
De plaatsen in dit rijtuig zijn vrij (geen plaatsbespreking mogelijk).
mvg, Heinz

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #70 Gepost op: 18 December 2012, 18:55:11 »
Dirkjan,

Een loc reed de gehele trein naar Utrecht. Daar pas werd de zaak gesplitst.
Gewicht WRM: 50 ton (in 1962).

In 1966 werden er WRM's gebruikt met een gewicht van 45 ton.

Gerard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #71 Gepost op: 18 December 2012, 20:26:08 »
Een loc reed de gehele trein naar Utrecht. Daar pas werd de zaak gesplitst.
Klopt, vandaar mijn vraag, reed de lok verder vanuit Utrecht naar Asd of naar Hld met de helft van de trein. Ik vermoed met het voorste gedeelte door naar Asd en een lok die via een kruiswissel de andere 3 oppakt om naar Hld te rijden. dus ergens op de sporen 4/5 of 6/7 in Utrecht via de kruiswissels in het midden.

Vreemd, dat de WR in 66 al een gewone WR was.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 20:29:00 door Falkenberg. Reden: wel de juiste stationscodes gebruiken.. »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #72 Gepost op: 18 December 2012, 20:45:38 »
. . .  reed de lok verder vanuit Utrecht naar Asd of naar Hld met de helft van de trein. Ik vermoed met het voorste gedeelte door naar Asd en een lok die via een kruiswissel de andere 3 oppakt om naar Hld te rijden. . . 
dirkjan[/quote]

Dat weet ik niet. Het lijkt me dat de originele loc doorrijdt naar Amsterdam en dat een andere het achterste deel naar Hoek van Holland reed. Dit gaat het snelste en kost niet al te veel rangeertijd. Immers, de passagiers blijven in de trein zitten. In Nederland mag je niet rangeren met de treinreizigers in de trein. Dus een andere loc tegenaan plaatsen is waarschijnlijk de juiste oplossing.

Gerard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #73 Gepost op: 18 December 2012, 20:47:46 »
Dat was inderdaad ook mijn redenering

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #74 Gepost op: 18 December 2012, 22:16:09 »
De Buckelspeisewagen reed ook altijd mee in de dagtrein naar Muenchen. Kleurstelling turkoois/beige. Vertrek Arnhem rond 09.00 uur ' s morgens. D300?