Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum (Stibans), Mat. ‘36, nummer 252  (gelezen 12638 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Spoorwegmuseum (Stibans), Mat. ‘36, nummer 252
« Gepost op: 01 maart 2010, 13:10:47 »
Ik kan er op de site van de Stibans weinig meer over vinden,laatste update is van Augustus.
Hoe staat het met de 252.
Volgens de laatste berichten was men druk met de casco revisie,maar we zijn inmiddels al weer een half jaar verder.
Ik begreep dat ie in de aflevertoestand geschilderd gaat worden,dat zou dan hetzelfde zijn als de mat. 46 van het NSM,toch.
En met rijvaardig bedoelen ze dan rolvaardig,of daadwerkelijk op eigen kracht rijden,kon niet echt iets terugvinden of er nog motoren van zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2021, 21:54:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
Groetjes Patrick

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2010, 13:14:57 »

Via het forum op nmld.nl is wel wat meer info te vinden. De afleveringstoestand van mat 36 is toch net effe anders dan van mat 46. De mat 46 is afgeleverd in olijfgroen, de mat 36 is donkerder standgroen. Verder wel met de rode biezen zoals de mat 46.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2010, 13:44:00 »
Ok,das duidelijk,als ik dus het groen van de 3737 voor me heb dan heb ik de juiste kleur dus.
Ik heb zelf de Lima ziverbuik mat.46 ,die komt meer richting het olijfgroen dan de kleur groen die de NSM 46er heeft,heb ik in elk geval een beeld.
thanx!
Ik vind het altijd interessant wat er met museum NS materieel gebeurt,zou wel geweldig zijn als ie weer rijdt.
Samen met de NSM mat 46 en 54,Wauw!
Groetjes Patrick

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2010, 14:54:53 »
En met rijvaardig bedoelen ze dan rolvaardig,of daadwerkelijk op eigen kracht rijden,kon niet echt iets terugvinden of er nog motoren van zijn.

Je hebt het zelf al over de twee gebruikte begrippen: Rijvaardig is zelfstandig kunnen rijden en rolvaardig is dat het materieel versleept kan worden over het spoor. Als de STIBANS aangeeft dat de 252 rijvaardig zal worden, dan bedoelen ze dus dat het stel zelfstandig zal kunnen rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2010, 16:21:05 »
dan is het tot zover volkomen duidelijk.
op de site van nmld idd ook het nodige gezien,dus voorlopig nog maar even geduld oefenen ;)
als ie maar klaar is in 2014 (175 jaar spoorwegen in NL)
Groetjes Patrick

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2010, 17:34:26 »
De 252 wordt overigens niet direct rijvaardig (zover ik weet). De electrische installatie moet nog geheel nieuw opgebouwd worden. Maar op het Museummaterieel-forum wordt het nieuws inderdaad wel gemeld.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2010, 07:04:51 »
In de nieuwste Railmagazine staat een kort stukje over de 252 met een foto... Ziet er allemaal erg mooi uit..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2010, 21:00:13 »
Idem in de STIBANS Nieuwsbrief die gisteren verscheen. De casco- en draaistelrevisie is nu afgerond (op enkele details na), maar het stel blijft voorlopig in Delitzsch. Gekeken wordt naar de mogelijkheden het interieur daar in te laten bouwen. Daarom zal het stel nog een tijdlang in Duitsland blijven.
Donaties voor de 252 zijn en blijven dus welkom! (gegevens: zie www.stibans.nl)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2012, 21:35:19 »
Veel mensen zien nu de Mat'36 252 voor het eerst.
Niet verwonderlijk, het stel is lang verborgen gebleven zodat de jongere onder ons het stel nooit "in levende lijve" gekend hebben.
De 252 heeft zijn leven als museumobject aan een tweetal zaken te danken.
1.
NS wilde toen proeven nemen met electronischebesturingen en wees daarvoor het treinstel 440 aan wat na het uitnemen van de middenbak voorzien zou worden van een "chopperbesturing". De 440 had namelijk als enige in de serie al een snelschakelaar gekregen als proef voor de 2e deelserie Mat'54. Het was dus al een proeftreinstel.
Engineering liet na een hoop passen en meten zien dat het treinstel er echter niet geschikt voor was.
een oude MP was beter om de eerste ervaringen op te doen en iets later bleek het zelfs goedkoper om 2 plan V treinstellen af fabriek al met chopperbesturing uit te rusten.
De 252/440 werd in Haarlem op een spoortje weggedrukt en stond daar te verroesten.

2.
Een aantal hobbyisten richtte de STIBANS op met als eerste doel de 252 voor verschrotting te behoeden en ook één van de laatste Pec's te bewaren. Iets wat jarenlang in de STIBANS girorekening zichtbaarwas, nl 4401902.
Na enig lobbywerk mocht de STIBANS het treinstel weghalen in Haarlem en van de NS sporen verwijderen.
Gelukkig werd bij de stoomclub Hoogovens toen medewerking ondervonden en mocht de 252 bij de Hoogovens in Ijmuiden gestald worden.

Dat de algemene staat inmiddels danig verslechterd was mag uit de onderstaande foto's blijken:
dank zij de inzet van de STIBANS mensen van het eerste uur is de 252 nu toch een museumstuk geworden.
Gelukkig heb ikzelf ooit nog de 440 in Leidschendam onderhoud mogen geven en er zelfs mee gerangeerd.
Dus onder ons gezegd en gezwegen ben ik blij dat het treinstel in de toekomst rijvaardig wordt.

Maar nu de foto's uit 1981 die toen door Hans Altena zijn gemaakt en die ik ingescand heb:

Dit was de algemene toestand aan de buitenkant in 1981.

Zo zag het dak er uit in 1981.

Een blik in de cabine, waar begin je aan moet men gedacht hebben.

Het interieur van een afdeling in de BDK voordat de zijwand gedemonteerd werd in 1981.

Is het gek als we de mensen van de stibans dankbaar mogen zijn voor hun inspanningen om dit stel te behouden?
Het is een dankbare taak geweest voor ze om het stel te bewaren en zorden dat het goed onder dak kwam.

Foto's van de huidige staat zijn er genoeg, de hier geplaatse foto's van Hans Altena (ook een medewerker van het eerste uur) kwam ik tegen in mijn verzameling en ik wou jullie toch even laten zien hoe het was met het stel.

Groetend,

Henk Boshuyzen

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #9 Gepost op: 09 augustus 2012, 21:56:06 »
Afgelopen dinsdag het treinstel uitvoerig bekeken in het NSM terwijl zoonlief met chugginton aan het spelen was. Wat een juweeltje is het geworden zeg!! Jammer dat ze de diesel III er niet naast hadden geparkeerd.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #10 Gepost op: 09 augustus 2012, 22:38:32 »
Is het gek dat we de mensen van de Stibans dankbaar mogen zijn voor hun inspanningen om dit stel te behouden?

Nee, dat is niet gek. Zonder anderen tekort te willen doen zijn m.i. Hans Altena, Peter vd Vlist en Henk Eijssens de absolute hoofdrolspelers voor wat betreft het overleven van de 440. Ik hoop dat ze er bij zijn als het stel zijn eerste rit sinds oktober 1968 gaat maken op eigen kracht...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2012, 07:02:57 »
Eigenlijk moet voor de goede orde ook nog vermeld worden dat er een aantal goedwillende NS-ers zijn geweest die hun nek hebben uitgestoken om te zorgen dat o.a. de 252 en C9002 (toen mDW) niet gesloopt is maar de beslissing zodanig uitgesteld dat de STIBANS de 252 stel kon overnemen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2012, 15:21:51 »
Zonder het door Mispoes genoemde drietal ook maar iets te kort te willen doen, we mogen ook Luud Albers niet vergeten, wiens artikeltje in Op de Rails over de 440 destijds de aanzet gaf tot wat er daarna gebeurde....

Dirk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2012, 16:02:19 »
Helemaal mee eens Dirk.
Ik weet dat hij ook de drijvende kracht is geweest om de NS te bewegen in 1989 een tweewagen blokkendoosstel op de baan te brengen.
Daar genieten we nu nog van.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Stibans mat. 36 252
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2012, 18:46:42 »
Ik weet wat, we gaan iedereen noemen. Nico Vermeer mogen we ook niet vergeten: hij stelde de hefbokken in de wpl Roosendaal gratis ter beschikking om een draaistel te verwisselen van de 273 (museum mat 46).
Ook alle donteurs van de Stibans. Waar zijn de donateurslijsten vanaf 1979? Nico Koek moeten we ook melden. Hij heeft immers de 440 niet gesloopt op zijn terrein. De VW-dealer die de Kever van Hans Altena heeft onderhouden waarmee Hans steeds naar de Hoogovens kon rijden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.