Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 22:57:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:27:04
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
  

Auteur Topic: mC9002 Jaap tussendeuren en koppen  (gelezen 2598 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Gepost op: 24 February 2010, 18:52:32 »
Heren blokkendoosdeskundigen (en hopelijk dames ook):

Ik heb in Houten een van de laatste 'Trawos' blokkendooskapjes gekocht, waarvan ik dacht dat het wel op de mC9002 'Jaap' leek.
Nou heeft het kapje dat ik heb een paar 'tussendeuren' precies in het midden van de bak met aan iedere kant 4 ramen tot aan de kop.
De beide koppen hebben ieder 2 ramen en aan de zijkant voor de kop zitten aan de ene kant 3 deurtjes en en andere kant 2.

Als ik de 'Jaap' in de huidige groen/cremekleurige uitvoering bekijk via fotoos op onder andere Nico Spilt's pagina's meen ik te bespeuren dat er tussendeuren zijn verdwenen die in de oude bruine toestand 'met snor' er nog wel waren?
En heeft de huidige 'Jaap' een vouwbalg op een van de koppen waar in de oude toestand nog een stuurstand met alleen 2 ramen zat?
Ik kan er via Google niets meer over vinden, kan iemand me vertellen hoe het zit?

Alvast bedankt!    :D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2010, 19:00:22 »
Hans,

Foto's van de huidige Jaap vind je hier:

http://www.mc9002.eu/

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2010, 19:05:25 »
Hi Jos,

Die had ik ook gevonden ja, maar ik wil graag weten wanneer welke wijzigingen zijn gedaan zodat ik kan beslissen of ik een redelijk kloppende 'bruin-met-snor' of helaas dus niet-kloppende 'huidige-toestand' versie van het kapje kan maken.
Vooral van de koppen vind ik het moeilijk duidelijke fotoos te vinden, net als goede fotoos van onderkant en dak trouwens...

bedankt,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2010, 19:11:16 »
MDw Jaap
Zo zag de Jaap eruit als motordienstwagen in dienst van de NS. Als ik het goed heb, is de kop die nu voorop staat bij de restauratie vervangen door de kop met vouwbalg. Ook zijn de tussendeuren goed zichtbaar.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2010, 19:15:13 »
In "Van Stoom tot Stroom" word de beschrijving van de ombouw naar motorkonvooiwagen beschreven, met diagrammen en foto's
Verder zou je eens in "Elektrische Treinen in Nederland deel 1" kunnen kijken, veel foto's en tekeningen, zowel in originele als dienstwagen uitvoering
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2010, 19:16:33 »
Ha, dus die verdwenen tussendeuren en vouwbalg zijn van na de restauratie! Mooie plaat, deze variant kan ik dus prima van mijn kapje maken.
Heeft nog 2 voordelen: het klopt beter met mijn periode en ik heb minder het gevoel dat ik Jos aan het na-apen ben...
Tot wanneer heeft Jaap er ongeveer zo uitgezien?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2010, 19:19:20 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2010, 20:16:21 »
van http://www.mc9002.eu:

"1990: De mDW wordt aan de hobbyclub van de hoofdwerkplaats Haarlem ter beschikking gesteld, met als doel het motorrijtuig terug te brengen in de oorspronkelijke toestand. Hiervoor stelt het Spoorwegmuseum het ex Hoogovens rijtuig 76103 (C9409) beschikbaar voor de levering van onder andere interieur, vouwbalgkopwand en zijwand delen."

Dus tot ongeveer 1990 is 'Jaap' blijkbaar bruin geweest met tussendeuren en zonder vouwbalgkop...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2010, 20:28:55 »
Dus tot ongeveer 1990 is 'Jaap' blijkbaar bruin geweest met tussendeuren en zonder vouwbalgkop...
En daarvoor had de Jaap een andere neusbeschildering als op de getoonde foto. De zandgele bies liep door in een vloeiende V op de neus. Het gele vlak is weg en de neus is bruin net als de rest van de motorwagen. De rode bufferbalk was wel aanwezig. Zie de foto in "Electrische treinen in Nederland" blz. 118.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:mC9002 Jaap tussendeuren en koppen
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2010, 22:52:45 »
Zie ook dit: http://www.langsderails.nl/wegleren.htm de bovenste 2 foto's. De rechter foto is de Jaap anno 1971.