Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: Ledkleur voor verlichting in Benelux ICR  (gelezen 2673 keer)

sixkiller

• Offline Offline
Ledkleur voor verlichting in Benelux ICR
« Gepost op: 22 February 2010, 17:39:17 »
Ik wil verlichting inbouwen in de Benelux ICR rijtuigen van LSmodels, enige informatie die ik kon vinden waren deze fotos van Martijn Haman. Bij de originele uitvoering ziet het er wat gelig uit, maar het is een foto bij daglicht dus ik twijfel nog een beetje. Ik dacht dus zelf aan warm witte leds.

Voor de strips wilde ik Digirails ledstrips gebruiken (ik vond geen andere in de juiste lengte; 28cm) maar ook daar heb ik een vraag over. Daar is keuze uit geel, wit en warmwit met dimfunctie en condensator en een nieuwe strip met geïntegreerde functiedecoder en nieuwe (warmwitte) leds. Dus als warmwit ook de juiste kleurtemperatuur is dan is wellicht die laatste ook een optie omdat dat het in en uitschakelen vergemakkelijkt en makkelijker dimbaar is. Ik twijfel alleen over welke optie in dat geval omdat deze iets duurder is?

De trein zal nog niet op een vaste baan rijden ivm ontbreken daarvan  ;D Maar ik wil het wel netjes verlicht hebben op een showspoor/ rondje om de tafel.

Heeft er iemand een van beide strips al ingebouwd in de LSmodels ICR rijtuigen? Zo ja, welke kleur leds heeft u gebruikt. En zijn de voordelen van de Locomotive strip het extra geld waard (mits warmwit de juiste is). Het liefst wil ik de verlichting dimbaar hebben en de rijtuigen kortgekoppeld houden (ik weet niet of er ook zulke stroomvoerende bestaan).

Of bestaan er 28 cm ledstrips met maar 1 (desnoods 2) functieuitgang? Want de Locomotive strip is natuurlijk erg mooi met zijn licht opties, maar 4 extra uitgangen zijn in dit geval overbodig, 1 uitgang om te schakelen en dimoptie is al genoeg. Of flikkert de verlichting in de Beneluxtreinen ook? Ik heb er nooit ingezeten en in de gewone ICR ook weinig en niet opgelet, maar dan is het wel een leuke extra.

NS 1100

• Offline Offline
Re:Ledkleur voor verlichting in Benelux ICR
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2010, 17:38:19 »
Die Locomotive strips zijn erg leuk en prima te gebruiken in de ICR's van LSM! :)

Neem een warmwitte strip en stel ze in voor het gebruik van TL-lampen, zodat de verlichting ook ff knippert bij het inschakelen. Dit is een mooi natuurgetrouw effect! De nieuwe Locomotive strips kosten ongeveer hetzelfde als de oude 'gewone' strips, iets meer dan 20 euro per stuk. Het mooie is ook nog eens dat je de sluitseinen kan aansturen met deze strip en dat je de boel aan en uit kan zetten. In het echt brandt de verlichting van zo'n rijtuig ook niet altijd!

Enige jammere vind ik dat de 'defecte lamp functie' (wat overigens erg goed is bedacht!) een beetje overdreven is: je kan de ledjes alleen maar per 3 laten knipperen en dan knipperen die ledjes ook nog eens tegelijk. Het zou realistischer zijn geweest als er maar 1 ledje kon knipperen.

Ik adviseer je om eens zo'n strip te kopen en in een rijtuig in te bouwen.  (y)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2010, 18:15:39 »
Neem een warmwitte strip en stel ze in voor het gebruik van TL-lampen, zodat de verlichting ook ff knippert bij het inschakelen.

In het echt brandt de verlichting van zo'n rijtuig ook niet altijd!

De verlichting blijft normaal in, zolang de snelschakelaar+verwarmingsschakelaar van de lok instaat, dus in de normale situatie. Alleen bij afvallen van een van de voorgenoemde (o.a. bij spanningsloze bruggen , ATB-remming, dodeman-remming en afbreken/ombouwen lok) knippert de verlichting even. Verder bij normaal rijden/vertrekken dus niet.

Vergis je niet, de verlichting blijft over het algemeen branden, dag en nacht.

mvg,
Robin

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2010, 21:12:53 »
Ik heb anders vaak genoeg hele rijtuigstammen zonder verlichting op een donker rangeerterrein zien staan... Dat was eigenlijk wat ik bedoelde! ;)

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2010, 21:47:15 »
Thx! Die tl optie is dan wel leuk te gebruiken. De oude ledstrips worden echter opgeruimd dus het is wel iets duurder. Daar staat tegenover dat t met losse strips en losse functiedecoder een hoop meer werk en kabels wordt als ik het schakelbaar wil houden. Ik vind het alleen wel jammer dat er verder niks op de overige functieuitgangen kan, sluitlichten zijn niet van toepassing omdat het een vaste stam is. Verder dan een lamp in de wc zoals in het promotiefilmpje kom ik niet.

Ik heb anders vaak genoeg hele rijtuigstammen zonder verlichting op een donker rangeerterrein zien staan... Dat was eigenlijk wat ik bedoelde! ;)

Dat is inderdaad ook waarom ik het schakelbaar wil maken, ik heb geen ruimte voor een baan maar een paar leuke opstelsporen lijken me wel leuk.

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2010, 22:50:21 »
Nieuwe vraag

Ik heb inmiddels de Locomotive ledstrip gekocht en aangesloten maar het ging niet helemaal zoals gedacht.

Maar het resultaat is mooi, ik had het geler verwacht maar ben tevreden over de verlichting (iets dimmen misschien maar ik moet even uitzoeken hoe dat zit, want Tl optie is ingeschakeld ;))

Maar het probleem is dat ik Digirails slepers wilde gebruiken, maar die passen niet. Ze zijn in een H vorm en kunnen niet op het wielstel dat past niet met de opbouw, eronder past ook niet lekker omdat de lipjes samenvallen met de schijfremmen. Nu heb ik er een I sleper van gemaakt en de lips tot een kunstwerk verbogen, dat werkt wel maar ik vraag me af of er geen andere slepers zijn die passen op deze wielstellen? Op de beschrijving die erbij zat staan 3 merken, 2 daarvan hebben niks alleen van Viessmann kan ik ze zo snel niet vinden.

[edit]

Tweede wagon is nu ook af, daar heb ik ook de elco op gesoldeerd, echter zie ik weinig verschil. Hoeveel seconden zou de verlichting nog moeten branden zodra de spanning eraf gaat? Het licht dooft bij mij binnen een seconde.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2010, 00:34:22 door sixkiller »

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2010, 17:11:05 »
Ik neem aan dat je een elco van 220pF gebruikt? Dan kan het inderdaad goed kloppen dat de verlichting binnen 1 seconden uit is. Wil je deze tijd langer laten duren, dan moet je een grotere elco plaatsen (hogere capaciteit) of meerdere elco's parallel zetten.

Hoe heb je de stips trouwens in het rijtuig bevestigd? Passen deze in de nokken onder het dak die zijn gemaakt om binnenverlichtingsstrips in te leggen? Of heb je deze strips gewoon los op de glazen tussenwandjes in het rijtuig laten rusten?

Met de lipjes van de slepers moet je inderdaad wat creatief zijn om ze er onder te krijgen.

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2010, 17:53:59 »
Ik neem aan dat je een elco van 220pF gebruikt? Dan kan het inderdaad goed kloppen dat de verlichting binnen 1 seconden uit is. Wil je deze tijd langer laten duren, dan moet je een grotere elco plaatsen (hogere capaciteit) of meerdere elco's parallel zetten.

Hoe heb je de stips trouwens in het rijtuig bevestigd? Passen deze in de nokken onder het dak die zijn gemaakt om binnenverlichtingsstrips in te leggen? Of heb je deze strips gewoon los op de glazen tussenwandjes in het rijtuig laten rusten?

Met de lipjes van de slepers moet je inderdaad wat creatief zijn om ze er onder te krijgen.

Ok dan klopt het wel, het lijkt alsof het licht in een fractie van een seconde uitfade, dat zal dan wel gewoon werken.

Nokken onder het dak heb ik niet gezien, maar er zitten uitsparingen in de tussenwanden van +/- 8 mm (of bedoel je die?). De strip is 6 mm, dus klemt zich niet vast maar past uiteraard wel, daar heb ik een klein stukje dubbelzijdig tape opgeplakt voor iets houvast en vervolgens een dunne strip tape over de tussenwand en ledstrip (blauwe tape links). Dan zit het redelijk vast.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2010, 20:12:22 »
Oh ja, klopt, de ICR's hebben daarvoor inderdaad zo'n gleuf van 8mm. Ik was even in de war met de constructie van de Bcvmh's, die hebben wel zo'n nokken in het dak. Zo te zien moet die strip daar ook gewoon in passen.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2010, 20:42:22 »
Ik heb net ook eens voor de gein zo'n Digirails strip in een LSM ICR geplaatst. Resultaat viel me een beetje tegen... :-\

Dit kwam vooral omdat het rijtuig aan de binnenkant (zoals de meeste rijtuigen) NIET in de juiste kleur gespoten is, maar gewoon blauw is. Daardoor ziet het interieur er erg blauwig uit. Bovendien vind ik de lichtkleur ook iets te wit. De gewone strip met "gold" verlichting is wat warmer. Tot slot passen de stroomafname strips inderdaad niet zonder aanpassingen onder het rijtuig... Misschien is het een idee voor Digirails om deze strips in het vervolg ca. 1mm smaller te maken zodat het wel past? Wat ze passen ook niet zo maar op andere recente ontwikkelingen van LSM.

De strips zelf werken prima, TL verlichting e.d. opties zijn erg realistisch! :)