Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 18:58:32
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 18:56:18
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
  

Auteur Topic: Railbus bij SGB  (gelezen 7912 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Railbus bij SGB
« Gepost op: 20 February 2010, 16:59:22 »
Zo stonden ze er aan het begin van de week nog bij in Duitsland,
plaatje is geleend.

en zo moet men vandaag (zaterdag) aan de bak om ze weer een beetje toonbaar te maken

In de paar dagen dat het transport aan de Nederland/Duitsegrens heeft gestaan wisten onverlaten er dit van te maken. Ik kan het echt niet mooi vinden!!!-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2010, 17:01:35 »
Zucht.....is het nou zo moeilijk om met de vingers van andermans spullen af te blijven?.....  :(

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2010, 17:56:35 »
Als je die verzuchting nou op een Duits graffitistenforuum zet komt het eerder over denk ik, probeer eens www.spritzdose.de en ga naar het forum of zo.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2010, 18:51:10 »
Gelukkig wordt er wel iets aan gedaan, al is het een druppel op een gloeiende plaat....

 LEEUWARDEN -

Dankzij een oplettende beveiliger konden in de nacht van donderdag op vrijdag drie graffitispuiters worden opgepakt bij het Leeuwarder NS-station.

De beveiliger zag de mannen uit Hamburg (25), Heerenveen (29) en Rypstjerk (24) tussen de treinen, op het rangeerterrein. Agenten betrapten de mannen op heterdaad.

Het trio had natte verf op de schoenen. Er lagen lege spuitbussen bij de treinstellen, die ze hadden bespoten.


Bron leeuwardercourant.nl 19-02-10
Marklin NS tijdperk V

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2010, 18:57:18 »
waar gaan die railbussen heen dan ?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2010, 19:02:41 »
Nergens heen. Die blijven daar :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2010, 19:14:08 »
Goed, en nu de grote vraag, wat gaat de SGB ermee doen ?
Erg Nederlands is het niet...
Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2010, 19:16:19 »
SGB breidt treindiensten uit

Motorwagens voor nieuwe treindiensten arriveren donderdag in Goes

Op donderdag 18 februari arriveert nieuw materieel bij de Stoomtrein Goes – Borsele (SGB). Het gaat om zogeheten diesel-motorwagens van Duitse origine, waarmee de SGB al in 2010 de museale treindiensten wil uitbreiden. Het materieel is nog in optie, maar komt alvast naar Goes zodat de vrijwilligers van de SGB-werkplaats kunnen inventariseren welke werkzaamheden nodig zijn om het rijvaardig te maken. De SGB heeft subsidies aangevraagd om de treinen definitief te kunnen verwerven.

Het nieuwe treintype zal op geselecteerde dagen tussen de stoomtreinen door gaan rijden. Bijzonder is dat de motorwagen niet alleen zal stoppen op de bekende stoomtreinstations Goes, Kwadendamme en Hoedekenskerke, maar ook op de stations die door de stoomtrein worden overgeslagen. Het gaat daarbij om de stations van ’s-Gravenpolder/’s-Heer Abtskerke, Nisse en Baarland.

Motorwagen

Een motorwagen is een soort bus op rails: een spoorrijtuig met eigen aandrijving en cabines voor de machinist. De motorwagen kan dus op eigen kracht rijden zonder hulp van een locomotief. Bij de opening van de spoorlijntjes door Zuid-Beveland in 1927 introduceerde de NS hier de motorwagen als modern en economisch alternatief voor de dure stoomtreinen. De SGB wil deze tijden laten herleven en zal daarom een replica bouwen van deze NS-motorwagens. De bouw hiervan zal enige jaren in beslag nemen en daarom wil de SGB eerst starten met de al genoemde Duitse motorwagens welke uit de jaren ’50 stammen. Dankzij deze zogeheten “Schienenbus” kan de motorwagendienst dit jaar reeds van start gaan.

Nieuwe oude stationnetjes

De SGB-lijn is het laatste restant van het Zuid-Bevelandse spoornet dat in 1927 in gebruik werd genomen. Langs deze lijntjes lagen talloze stationnetjes, en ook de SGB-lijn kent meerdere van deze oude NS-stationnetjes. Met de introductie van de motorwagendienst worden ook de tot nu toe ongebruikte stations weer in ere hersteld. Via het op de trein aansluitende fiets- en wandelnetwerk worden het landschap en de kleinschalige attracties in het Nationale Landschap de ‘Zak van Zuid-Beveland’ voor de toerist bereikbaar zonder dat dit leidt tot een toename van het autoverkeer.

Context 

De motorwagendienst is onderdeel van het SGB-project Toeristische Hoofdas, waarin de museumtreinen worden gezien als verbindende schakel tussen de talrijke kleine en grotere attracties in de regio. Het moet de samenwerking tussen de diverse attracties versterken. De geplande dagen waarop de motorwagen zal gaan rijden in 2010 zijn daarom nog maar het begin. De bedoeling is dat het aantal rijdagen in de volgende jaren gestaag wordt uitgebreid. Het project Toeristische Hoofdas is op zijn beurt een belangrijk onderdeel van het SGB-beleidsplan dat in 2008 werd gepresenteerd.

De komst van de motorwagens is het eerste zichtbare onderdeel van de uitwerking van het project. Het project omvat echter ook infrastructurele werken, zoals de aanleg van nieuwe perrons en de verbetering van spoorlijn. De eerste werkzaamheden zullen reeds op korte termijn starten in de vorm van spoorvernieuwing op station Hoedekenskerke en de uitbreiding en vernieuwing van de sporen op station ’s-Gravenpolder/’s-Heer Abtskerke. Beide stations spelen een belangrijke rol in de nieuwe dienstregeling, omdat de motorwagens en de stoomtreinen elkaar hier zullen passeren.

Ondersteuning

Voor het project Toeristische Hoofdas is ondersteuning aangevraagd bij diverse landelijke en regionale overheden. Naast morele steun hoopt de SGB ook op financiële steun: De Rijksoverheid kan bijdragen  via het ILG omdat het project uitgevoerd wordt in het Nationaal Landschap de ‘Zak van Zuid-Beveland’. Ook bij de gemeente Borsele en de provincie Zeeland zijn subsidies aangevraagd voor de realisatie van de motorwagendienst, het verbeteren van de spoorlijn en de aanleg van nieuwe perrons. Tenslotte is ook het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling kandidaat voor de financiële ondersteuning van het project.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2010, 19:18:12 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2010, 19:18:15 »
Er worden retourritten mee gereden naar Baarland

Groeten Alexander

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2010, 19:25:07 »
Info op Railhobby staat hier
Ik ben bang dat de gemiddelde dagjestoerist liever op de stoomtrein wacht.
Het gaat de bezoeker toch vooral om het meerijden in een echte stoomtrein?
Maar als ik het goed begrijp rijden de railbussen een stukje door.
Zo iets dergelijks heeft er echter wel ooit gereden.
Ik hoop dat ze er veel succes mee krijgen.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2010, 19:27:20 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2010, 19:27:05 »
Dat gaan ze nu nabouwen (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2010, 19:28:01 »
Oh?  :o dat is wel heel gaaf!
Vr. groeten,
Bob

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2010, 23:38:43 »
Maar de SGB had toch zo iest als een "masterplan" zo historisch mogelijk weergeven van een lokaallijn en/of hooftlijn in de jaren 30.
Waarom kopen ze dan Duitse jaren 50 railbussen?
Zijn ze dan van hun geloof gevallen? of is dit puur uit economisch oogpunt gedaan?

Bas
Modelspoorder in winterslaap

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2010, 23:43:15 »
Ik denk het laatste. Het zal misschien wel gaan om een tussenoptie.

Overigens zijn de 113 en de 115 bij HIJSM afgelopen week ook weer eens slachtoffer geworden... :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re:Railbus bij SGB
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2010, 00:08:31 »
Maar de SGB had toch zo iest als een "masterplan" zo historisch mogelijk weergeven van een lokaallijn en/of hooftlijn in de jaren 30.
Waarom kopen ze dan Duitse jaren 50 railbussen?
Zijn ze dan van hun geloof gevallen? of is dit puur uit economisch oogpunt gedaan?

Bas
Lezen is ook een kunst..

Bedoeling is om eerst de lijn te exploiteren met twee van die dingen, en twee andere te strippen van onderdelen en opnieuw op te bouwen als omC...
Dan maakt het niet meer uit dat basis vand ie omC uit de 50´er jaren was...  ;)