Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Sven VG
Vandaag
om 13:10:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Huup
Vandaag
om 13:08:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 13:00:09
Rocrail terugstel tijd wissels
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:15
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:58:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:50:07
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:48:52
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:41:47
Veevervoer ss/ ns
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:32:22
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
hervé
Vandaag
om 12:25:19
Artitec goederenwagen
door
Peter45
Vandaag
om 12:14:36
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 12:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
PeterV
Vandaag
om 12:04:40
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
thevandijks
Vandaag
om 11:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
meino
Vandaag
om 11:10:02
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
Vandaag
om 10:43:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
bernhard67
Vandaag
om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:41:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen (gelezen 5346 keer)
janw
Offline
Berichten: 2212
Bruggen-IG:
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
«
Gepost op:
19 February 2010, 23:17:50 »
W. van Scharenburg, Werkspoor Utrecht-Zuilen, deel 1: Trams & Treinen. Utrecht 2007 (eigen uitgave, Stichting Museum van Zuilen). 263 pp., 200 zw/w foto's.
Serie 'Toen Zuilen nog Zuilen was', deel 5.
Te verkrijgen bij Uurwerkboetiek Wim & Toos, Amsterdamsestraatweg 569 te Utrecht- Zuilen, prijs €25. Ook te bestellen door € 32 over te maken op Postgiro 3173123 ovv de titel; zie www. zuilen.net
In apil 2007 heeft de productieve Zuilense amateur-historicus Wim van Scharenburg het eerste deel gepubliceerd van een tweeluik over de voormalige fabriek Werkspoor-Utrecht. Het boek is deel van een grotere reeks over de geschiedenis van het dorp Zuilen.
Werkspoor-Utrecht werd vanaf 1912 in vrij korte tijd gebouwd als 'overloopfabriek' voor Werkspoor-Amsterdam, dat productiecapaciteit te kort kwam. In de jaren '50 was het de grootste wagonfabriek van Europa. De fabriek heeft gefunctioneerd tot eind 1971. Het laatste geproduceerde spoorwegmaterieel waren de treinstellen plan V7 voor de NS (nrs. 801-840).
Het boek geeft een prachtig overzicht van de geschiedenis van Werkspoor-Utrecht en legt daarbij een aangename nadruk op de details. Het grotere (bedrijfs)economische perspectief wordt beperkter gehouden, maar ontbreekt niet. De kracht van het boek zit echter in het beeld van de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf, de bezigheden van personeel en directie, de details over het materieel, de vele weergegeven berichten uit kranten over het bedrijf en zijn producten, enz. enz. Ook over de technische ontwikkeling van het materieel en de keuzes en wijzigingen die daarbij speelden, wordt veel interessants verteld. Blijkens de inleiding heeft de auteur gebruik kunnen maken van een (ongepubliceerde?) bedrijfsgeschiedenis die vanaf 1988 door een aantal voormalige directieleden en ingenieurs van Werkspoor is opgesteld, en van privé-archieven van betrokken personen. De auteur heeft er, terecht, voor gekozen veel hiervan direct en uitgebreid op te nemen. Het brengt het bedrijf Werkspoor op een prachtige manier tot leven.
De eerste hoofdstukken bespreken de gebouwen op het bedrijfsterrein, het bestuurlijke functioneren, woningbouw door het bedrijf en de verhoudingen tussen directie en personeel. Dan volgen Amsterdamse trams en Rotterdamse metro's en daarna (het grootste deel van het boek), de treinen. Er komen talloze onderwerpen voorbij die nu bij Nederlandse spoorliefhebbers actueel zijn, zoals de vooroorlogse stroomlijntreinstellen, diesellocs van de serie 450 en de 2801, plan U, de TEE -DE4, Hondekoppen, de rijtuigen plan D, E, N en W, heel veel goederenmaterieel van zeer uiteenlopende soorten, van laadkistenwagens via kolenwagens, groentewagens, koelwagens en autodraagwagen tot VAM-wagens. Liefhebbers van de diesels plan U zullen het volledige verslag waarderen van de 'superproefrit' die treinstel 115 in februari 1961 naar de ORE-klimaatkamer in Wenen maakte.
Ook vele buitenlandse orders worden besproken: zelflossers en sneltreinrijtuigen voor Spanje, personenrijtuigen en locomotieven voor Indonesië en Argentinië. Die Argentijnse order markeerde het economische hoogtepunt van Werkspoor, en is ook een hoogtepunt in het boek. We volgen (vooral) de heer De Niet bij de voorbereiding, bouw en aflevering ter plekke van enige honderden rijtuigen en tientallen locomotieven. De rijkdom aan details maakt het lezen hiervan tot een echte belevenis, en levert behalve een schitterend tijdsbeeld ook een goed beeld van het internationale belang van Werkspoor op. Pikant is overigens wel om te lezen dat deze grote order een wolf in schaapskleren was, door de grote personeelsbezetting die hij veroorzaakte, en die het bedrijf later ernstig parten speelde. Vanaf de tweede helft van de jaren '60 begon de neergang. De grote concurrentie in Europa maakte het Werkspoor moeilijk, en NS en de Nederlandse staat wilden geen 'ordergarantie' van minimaal 70 bakken per jaar geven. De fabriek ging dicht. Van Scharenburgs boek geeft ons een boeiend overzicht van deze weinig besproken kant van de Nederlandse spoorweggeschiedenis.
Inmiddels is ook deel 2 van het tweeluik verschenen, waarin de overige producten van Werkspoor aan bad komen --bruggen, boten, bussen, vrachtauto's, montagewerken, een vliegtuig.
De heer Van Scharenburg zet zich in voor de oprichting van een museum in Zuilen (zie genoemde website). Het huidige Stork bezit een Werkspoor-museum in Amsterdam, dat op afspraak te bezichtigen is (zie
http://www.stork.nl/page.html?id=316&ch=DEF
).
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2212
Bruggen-IG:
Re:Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
«
Reactie #1 Gepost op:
25 February 2010, 11:01:07 »
Even een update: Bovengenoemde uurwerkboetiek is niet meer; de winkel is opgeheven en in het pand is nu het museum gevestigd.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen