Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:45:25
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:28:42
Terschellinger Spoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:26:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:13:28
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig
door
maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
Kato ETA 515
door
Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen (gelezen 5394 keer)
janw
Offline
Berichten: 2223
Bruggen-IG:
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
«
Gepost op:
19 February 2010, 23:17:50 »
W. van Scharenburg, Werkspoor Utrecht-Zuilen, deel 1: Trams & Treinen. Utrecht 2007 (eigen uitgave, Stichting Museum van Zuilen). 263 pp., 200 zw/w foto's.
Serie 'Toen Zuilen nog Zuilen was', deel 5.
Te verkrijgen bij Uurwerkboetiek Wim & Toos, Amsterdamsestraatweg 569 te Utrecht- Zuilen, prijs €25. Ook te bestellen door € 32 over te maken op Postgiro 3173123 ovv de titel; zie www. zuilen.net
In apil 2007 heeft de productieve Zuilense amateur-historicus Wim van Scharenburg het eerste deel gepubliceerd van een tweeluik over de voormalige fabriek Werkspoor-Utrecht. Het boek is deel van een grotere reeks over de geschiedenis van het dorp Zuilen.
Werkspoor-Utrecht werd vanaf 1912 in vrij korte tijd gebouwd als 'overloopfabriek' voor Werkspoor-Amsterdam, dat productiecapaciteit te kort kwam. In de jaren '50 was het de grootste wagonfabriek van Europa. De fabriek heeft gefunctioneerd tot eind 1971. Het laatste geproduceerde spoorwegmaterieel waren de treinstellen plan V7 voor de NS (nrs. 801-840).
Het boek geeft een prachtig overzicht van de geschiedenis van Werkspoor-Utrecht en legt daarbij een aangename nadruk op de details. Het grotere (bedrijfs)economische perspectief wordt beperkter gehouden, maar ontbreekt niet. De kracht van het boek zit echter in het beeld van de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf, de bezigheden van personeel en directie, de details over het materieel, de vele weergegeven berichten uit kranten over het bedrijf en zijn producten, enz. enz. Ook over de technische ontwikkeling van het materieel en de keuzes en wijzigingen die daarbij speelden, wordt veel interessants verteld. Blijkens de inleiding heeft de auteur gebruik kunnen maken van een (ongepubliceerde?) bedrijfsgeschiedenis die vanaf 1988 door een aantal voormalige directieleden en ingenieurs van Werkspoor is opgesteld, en van privé-archieven van betrokken personen. De auteur heeft er, terecht, voor gekozen veel hiervan direct en uitgebreid op te nemen. Het brengt het bedrijf Werkspoor op een prachtige manier tot leven.
De eerste hoofdstukken bespreken de gebouwen op het bedrijfsterrein, het bestuurlijke functioneren, woningbouw door het bedrijf en de verhoudingen tussen directie en personeel. Dan volgen Amsterdamse trams en Rotterdamse metro's en daarna (het grootste deel van het boek), de treinen. Er komen talloze onderwerpen voorbij die nu bij Nederlandse spoorliefhebbers actueel zijn, zoals de vooroorlogse stroomlijntreinstellen, diesellocs van de serie 450 en de 2801, plan U, de TEE -DE4, Hondekoppen, de rijtuigen plan D, E, N en W, heel veel goederenmaterieel van zeer uiteenlopende soorten, van laadkistenwagens via kolenwagens, groentewagens, koelwagens en autodraagwagen tot VAM-wagens. Liefhebbers van de diesels plan U zullen het volledige verslag waarderen van de 'superproefrit' die treinstel 115 in februari 1961 naar de ORE-klimaatkamer in Wenen maakte.
Ook vele buitenlandse orders worden besproken: zelflossers en sneltreinrijtuigen voor Spanje, personenrijtuigen en locomotieven voor Indonesië en Argentinië. Die Argentijnse order markeerde het economische hoogtepunt van Werkspoor, en is ook een hoogtepunt in het boek. We volgen (vooral) de heer De Niet bij de voorbereiding, bouw en aflevering ter plekke van enige honderden rijtuigen en tientallen locomotieven. De rijkdom aan details maakt het lezen hiervan tot een echte belevenis, en levert behalve een schitterend tijdsbeeld ook een goed beeld van het internationale belang van Werkspoor op. Pikant is overigens wel om te lezen dat deze grote order een wolf in schaapskleren was, door de grote personeelsbezetting die hij veroorzaakte, en die het bedrijf later ernstig parten speelde. Vanaf de tweede helft van de jaren '60 begon de neergang. De grote concurrentie in Europa maakte het Werkspoor moeilijk, en NS en de Nederlandse staat wilden geen 'ordergarantie' van minimaal 70 bakken per jaar geven. De fabriek ging dicht. Van Scharenburgs boek geeft ons een boeiend overzicht van deze weinig besproken kant van de Nederlandse spoorweggeschiedenis.
Inmiddels is ook deel 2 van het tweeluik verschenen, waarin de overige producten van Werkspoor aan bad komen --bruggen, boten, bussen, vrachtauto's, montagewerken, een vliegtuig.
De heer Van Scharenburg zet zich in voor de oprichting van een museum in Zuilen (zie genoemde website). Het huidige Stork bezit een Werkspoor-museum in Amsterdam, dat op afspraak te bezichtigen is (zie
http://www.stork.nl/page.html?id=316&ch=DEF
).
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2223
Bruggen-IG:
Re:Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen
«
Reactie #1 Gepost op:
25 February 2010, 11:01:07 »
Even een update: Bovengenoemde uurwerkboetiek is niet meer; de winkel is opgeheven en in het pand is nu het museum gevestigd.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boek over Werkspoor-Utrecht/Zuilen