Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 00:58:06
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: Heel veel treinen en hoeveel stroom?  (gelezen 6690 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2010, 23:51:40 »
op de huidige trafo's zit meestal een beveiliging.
Sterker nog, op alle trafo's die bedoeld zijn voor modelspoortoepassing moet een beveiliging zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #16 Gepost op: 02 March 2010, 11:45:10 »
Hé dat doet mij deugd te zien dat er toch nog steeds analogers rondrijden op hun baan. Gauw efkes efkes inhaken haha.

Maarruh trafo's zou ik nooit paralel zetten want dan knoop je verschillende (wissel) stroomkringen aan elkaar wat later weer voor fijne exotische storingen kan leiden als je met electronica aan de gang gaat. Voor het gemak zou ik dit gewoon gescheiden houden zo ook de de railstaven, daarvoor maakt een enkele isolatie schoen extra ook niet in de kosten uit.

Je kunt kiezen om alles vanuit 1 wisselstroom transformator te voeden waar je voor elke baan een apparte spannings regelaar maakt en de verlichting (eventueel met een zekering) uit die wisselspanning van de trafo voedt. Andere optie is om elke baan met een apparte transformator of complete met draaiknop zoals deze in start setjes zit te bedienen en voor de verlichting een losse wisselstroom transformator te pakken.

Zelf heb ik alles gevoed uit 1 transformator van 14 volt, 7 Ampère. Daarachter heb ik een 4-tal spannings regelaars gemaakt op het principe van een LM317 waarmee je per regelaar zeker 1,5 Ampère kunt voeden. Voor spoor N in mijn geval is dat verdeeld over verschillende banen en regelaars voldoende voor 8 treinen tegelijk te laten rijden in bloksysteem en daarnaast nog rangeren op de 4e regelaar met bedeining wissels en verlichting (voor wat ik nu heb staan) van lantaarnpalen en huisjes. Ik was ooit begonnen met een 12 volt 10 ampère ringkerntransformator maar doordat deze maar 12 volt was zakt de spanning wat in bij belasting van rijdende treinen en ga je dit merken aan wissels etc die toch echt een wisselspanning (geen stroom !) van zeker 14 volt nodig hebben. Deze Transformator heb ik dus vervangen door een 14 volt versie van 7 Ampère die wel voldoet.

Schema's voor een LM317 regelaar kun je terugvinden bij het forum van Circuitsonline en is vrij eenvoudig in elkaar te solderen.

Succes ermee !
Time flies when you're having hobbys

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #17 Gepost op: 02 March 2010, 13:29:01 »
Maarruh trafo's zou ik nooit paralel zetten want dan knoop je verschillende (wissel) stroomkringen aan elkaar
Frans, als je het hele draadje terugleest zie je dat het gaat over trafo's waar gelijkspaning uit komt. Als je zorgt dat die qua polariteit gelijk staan is er geen enkele belemmering om ze parallel te schakelen.
Maar goed, dit is een herhaling van zetten want naar mijn mening is dit al uitgebreid uitgelegd in dit draadje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2010, 14:28:41 »
Ik had het draadje inderdaad doorgelezen Klaas en ergens klopt het dat het zou kunnen maar voor mij gevoel houd ik het zelf liever zo gescheiden mogelijk. Dit ook om bij storingen wat makkelijker het een en ander terug te vinden.
Time flies when you're having hobbys

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2010, 14:50:52 »
Frans, het is maar wat je gescheiden noemt.
Jij voedt alles uit één dikke trafo. Die zit sowieso al aan de grens van wat toegestaan is.
En jouw constructie kan net zo goed problemen opleveren. Wat gebeurt er b.v. als je met een trein naar het gebied van een andere LM317 rijdt, en daar staat toevallig de polariteit andersom? Dan krijg je op beide regelaars een volle sluiting die door je dikke trafo gevoed wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re:Heel veel treinen en hoeveel stroom?
« Reactie #20 Gepost op: 02 March 2010, 16:03:35 »
Yup klopt ook weer Klaas  ;)
Ik heb er bij mij bij elk stuk baan/blok een aantal diodes in serie tussen zitten om stroomdetectie mogelijk te maken voor mijn bloksysteem. Je krijgt bij verschillende polariteiten van de LM317's inderdaad een sluiting maar door de spanningsval over de diodes is deze weer niet 100%. In de trafo zelf heb ik een zekering zitten om een echte sluiting op te vangen.

Maar goed mijn verhaaltje was om even te schetsen wat ik aan voeding heb en wat ik in spoor N er meer bedien. Veel modelspoorders rijden tegenwoordig digitaal en de starter van dit topic is op zoek naar wat informatie voor analoge voeding van de baan.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2010, 10:40:06 door FransOmatic »
Time flies when you're having hobbys