Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:49:24
Slugs & Andere Rariteiten door V200-G2000
Vandaag om 11:41:12
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Montanbahn
Vandaag om 10:45:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:09:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
  

Auteur Topic: Liliput Flirt 133980/5 Cantus versie  (gelezen 6382 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Liliput Flirt 133980/5 Cantus versie
« Gepost op: 16 February 2010, 20:46:47 »
Hallo,

Hier een kleine impressie van het Liliput FLIRT treinstel 4 delig in de kleuren van Cantus.



Het model nog in verpakking, stevig verpakt, past er precies in.
Nadeel is dan ook dat het wat lastiger eruit te nemen is.



In de verpakking vind je naast het treinstel ook een mooi boekwerkje in drie talen, een materiaal sheet en in dit geval een boekje van de 21 polige decoder van ESU.
Bij de wisselstroom modellen is dit standaard ingebouwd, ik rijd tweerail digitaal, dus ik heb het treinstel naar 2 rail omgebouwd.
Dat plaats ik wel in een ander draadje, hoe en wat ik dat gedaan heb.



Een draaistel wat normaal aan 1 van de koprijtuigen vast zit.
Je ziet hier hoe mooi de elektrische verbindingen gemaakt zijn.
Op elke bakovergang en draaistel is doormiddel van letters weergegeven welke waar moet, is niet in te vergissen eigenlijk.

Het koppelen van het gehele treinstel is wat lastig omdat je dan 85 cm in je handen hebt, maar normaal hoeft dat ook niet dagelijks.
De koppeling is een elektrische verbinding die mechanisch vastklikt en met kleine schroefjes wordt vast gezet.

 

Een koprijtuig zonder kap.
Het model is over de gehele lengte van interieur voorzien, ook met interieurverlichting.
Het gehele treinstel is open in de lengte, net zoals in werkelijkheid kun je van voor naar achter kijken, door de rijtuigovergangen.



Een detailfoto van een motordraaistel en de motor erboven.
Het treinstel heeft 2 motoren, rijdt goed en soepel over de rails.
Alleen de lage snelheden rijdt nog niet geheel super, denk dat met wat inrijden en een druppie olie al veel doet.
De draaistellen zelf zijn wat sober en niet super gedetailerd, jammer voor een treinstel in deze prijsklasse.



De stuurstanden zijn netjes van een stuurtafel voorzien.
Alleen geen machinst geplaatst, maar geen nood, 1 schroef en je trekt de kop er zo vanaf en kunt er een plaatsen.



De frontverlichting, netjes, helder wit en geen lekkage.



De sluitverlichting.



De kopvorm is mooi getroffen.



Het gehele treinstel op de foto.
Ben geen tapijt maar een tegelrijder zoals te zien.
Mijn baanvak is langzaam in wording ::)
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Liliput Flirt 133980/5 Cantus versie
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2010, 20:58:53 »
Vervolg,

Het is een mooi en fraai treinstel, zeker te vergelijken met de Talent van Brawa.
Alleen is de Brawa met de draaistellen zeker gedetailieerder.
De lengte is ruim 86 cm lang als alles gekoppeld is, maar dan heb je wel een lastig treinstel om even met de hand te verplaatsen.
Volgens het boekje is deze dan bij de tweede draaistel van elke zijde op te tillen, maar dan hangt het bijna eng in je handen.

Heb alleen geen foto gemaakt van de pantograaf, maar volgens een duitse collega is deze goed getroffen, maar helaas niet juist.
Daar weet ik verder niets van.

Ook geen losse onderdelen toegevoegd, met de kleine schroefjes die tussen de bakken zitten is het dus erg oppassen geblazen dat je ze niet kwijt raakt :'( dat zou jammer zijn.

Het dak is goed van details voorzien met alle apparaat kasten en leidingen.
Heb alleen geen voorbeelden van of het goed is, maar ziet er erg netjes uit.

De prijs is ook niet onaardig, tussen de €140 en €250 euro in de handel en op Ebay.
Voor het goedkopere zul je geluk moeten hebben met bieden.

Het treinstel is te digitaliseren met een 21 polige decoder en is gemakkelijk te plaatsten dmv een apparaat op het dak te verwijderen.
Ook zijn er onder diverse apparaten microswitches verstopt die het mogelijk maken om de bovenleiding in te schakelen of interieurverlichting bij analoog in of uit te schakelen of het achterste gedeelte geen stroom af te laten nemen(heeft met pendelbaan te maken)

Nu ben ik niet zo gemakkelijk met verslagen maken, maar als er opmerkingen of vragen zijn, kom maar op.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Liliput Flirt 133980/5 Cantus versie
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2010, 17:49:07 »
Na al die moeite, nooit commentaar gehad? Hartstikke fijn dat je dit helemaal gemaakt hebt en bedankt voor dit verslag! Ik had dit draadje en dit model nog helemaal niet gezien, maar lijkt me zeker een aanwinst. Die zou ik nog wel in DB rood willen hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Liliput Flirt 133980/5 Cantus versie
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2010, 19:18:38 »
Ondertussen kan je misschien ook wat meer vertellen over de rijeigenschappen. Loopt hij langszaam nu ook goed nadat je een druppeltje olie gegeven hebt en hem hebt laten inlopen?