Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302  (gelezen 10385 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Gepost op: 08 February 2010, 10:30:57 »
Ik loop al lange tijd met de idee rond, een 1309 naar de 1302 Woerden te verbouwen. Ik heb lang zitten twijfelen een van de nieuwe 1300en van Electrotren/Rivarossi aan te schaffen. Maar als ik de prijs en andere dingen bekijk, dan heb ik geen zin in de loc, daarom zelfbouw...

Ik heb toen al een 1309 van Remco overgenomen met wat schade aan de lichtgeleider (geen probleem, Verlichting zou ik sowieso nog moeten aanpassen aan mijn 1300en).


nog onbewerkt


de frontlichten heb ik met een 2mm boortje opgeboord en dan een 2mm styreen buis erin geplakt om deze dicht te zetten


en dan heb ik de frontlichten afgesneden en het derde pit geboord

Groet

Bernd
 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2010, 11:10:33 »
Ha Bernd,

Mooi plan, toch een vraagje: heb je overwogen om op het Electrotren onderstel een Lima kap te zetten? De ronding van het dak boven de kop en de hoogte van de frontruiten klopt dan beter. Voor dat je een enorme hoeveel tijd in deze kap stopt (en uiteindelijk toch een sub-optimaal resultaat overhoudt) zou ik me even afvragen of een kapwissel niet profijtelijker is. Je houdt dan wel motorische kwaliteit van de Electrotren, maar bent een hoop minpuntjes in het uiterlijk kwijt.
Je Electrotren-kap hoef je dan trouwens niet weg te doen: de frontlampen die je nu hebt weggehaald waren toch te klein. Je kunt ze eenvoudig opnieuw opbouwen met een pijpje styreen en een rondje (zoals hier bij een beschadigde Lima is gedaan), en dan wel op de juiste maat (diameter pijpje 3,0 mm of een heel klein beetje  meer).

Kun je daarna door kapwissel kiezen welke uitvoering van de 1300 je laat rijden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2010, 12:28:18 »
Nee, heb ik niet overwogen, omdat ik nog 3 andere 1300en van electrotren heb. Als ik nu een ga aanpassen, dan zou deze niet meer bij de anderen passen. Daarom gaat dit ook een aangepaste electrotren werden.

hier nog een plaatje met nieuwe lichtbalk met rooster in het midden en derde pit.



Nu nog plamuren en wat bijwerken...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2010, 14:10:55 »
Gaaf Bernd! Het begint al goed te lijken op de gerenoveerde versie. (y)
Zo heb ik nog een blauwe Rivarossi NS1300 staan die ik om ga zetten in de geel/grijze met derde pit.
Heb de sierlijnen er al af gehaald en de kap lichtjes opgeschuurd. Nu de plamuur nog omdat er toch oneffenheden in zitten.
Bernd daarom is mijn vraag welk plamuur ga jij gebruiken om een gladde wand te krijgen? En Jan met welk plamuur heb jij goed resultaat geboekt?
Hoor het graag.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 08 February 2010, 19:01:09 door Thowra »
We're all riders on this train.

ltenhoopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2010, 16:43:27 »
Hi Bernd,

Ik heb vorig jaar ook een geel-grijze Electrotren 1300 gerenoveerd, was leuk om te doen. Als ik toen had geweten dat ze er toch zelf definitief een uit zouden brengen had ik het misschien niet gedaan maar ach, zowieso een hoop geld uitgespaard...

Dit is het resultaat geworden:



Een paar tips:

- Het grote "verdiepte" vlak van de zijkant is te groot op de Electrotren 1300. De Lima-1300 heeft dit ook. Het "hogere" gedeelte stopt al snel voorbij de cabinedeur. (zie pijltje hieronder) Ik heb de transfers hieraan opgelijnd en het viel me achteraf pas op dat het niet helemaal klopte met het grote voorbeeld. Hier kun je het goed zien hoe breed dat stuk in werkelijkheid moet zijn: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/yellow_1310-16/MH200112180119.jpg
Als me dit eerder opgevallen was had ik dit zeker opgevuld...



- Vijl het dak bij, het smoelt 'n stuk beter dan de Electrotren-neus, vergelijk de bolling maar met de geel-grijze 1300 in bovenstaand plaatje. Verder heb ik de cabineramen getint, hierdoor valt het amper meer op dat ze te groot zijn.


Succes met verbouwen, ik ben benieuwd naar het resultaat (en naar de Electrotren-uitgave natuurlijk)..

Groeten,

Laurent

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2010, 21:58:28 »
Laurent, dit ziet toch echt goed uit!

Dank voor de Tip, met de grote verdiepte! Het dak ga ik niet aanpassen, omdat ik de anderen dan ook zou moeten aanpassen. Ik wacht nog tot de decals er zijn, dan ga ik verder.

Ik had de kap al geel gespuiten, omdat ik wat bang was, dat de verf van de gele gedeelte te dik was om goed over te komen naar het spuiten. Het resultaat:



En ja, was te dik. eerst in de ovenreiniger en dan naar een dag drogenen in de Airbrush cleaner, helaas te lang, nu heb ik 3D Puzzel van de 1300 ::) >:( Had het beter moeten weten....

Groet

Bernd





Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2010, 22:20:59 »
Oef, das pijnlijk  :(
Sterkte, Hans

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2010, 22:29:43 »
Het moet weer goed kommen, is dan maar een uitdaging. Heeft zeker wat positiefs, nu kan ik in het geel de gravering van de rooster beter zien ;D
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2010, 23:32:47 »
Ai, wel heel zonde...
Kun je aan een losse kap komen (van Lima  ;D >:( ;D ?)
Jan

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2010, 09:14:50 »
Dat is balen, Bernd! :(

Was je vergeten dat het bij mij al een keer was gebeurt?: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15093.45.html


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2010, 11:01:03 »
Hoi Bernd,

Twee vragen.... waarom was die verf zo dik ?? En... hielp de ovenreiniger niet ( voldoende ) ??

Ik denk, na ook dit weer gelezen te hebben, dat we hier op het forum maar een nieuwe spreuk introduceren:

"Airbrush Cleaner: Maakt meer kapot dan je lief is !"  :'(

Grtzz,

Karst


fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2010, 11:31:03 »
@Maarten, ja had ik nog in herinnering, had ik weten moeten!

@Karst, Ik denk de verf is standaard op de 1309 zo dik, om dat de verf niet goed dekkend is op de grijze kap. Ovenreiniger (onze duitse ???) was er niet sterk genoeg voor...

"Airbrush Cleaner: Maakt meer kapot dan je lief is !"  :'(

Ja, ik denk er zit nog wat verschil tussen a) plastic van de kappen en de concentratie van de airbrush cleaner, ik had wat oude cleaner gebruikt met al wat opgeloste verf erin, denk de cleaner was niet meer zo agressief. Ik had de kap langer in gelaten om de verf af te bekomen, zeker had de cleaner dan meer tijd om het plastic optelossen.   :-\

De Kap is op de hoeken en waar gaatjes in zitten gebroken, dus waar de reactie oppervlakte  en de eigenspanningen groot is. Ik denk de tijd is hel belangrijk.

Zeker twijfel ik of ik het spul nog eens ga gebruiken.

Inmiddels zijn de meeste delen weer in elkaar geplakt, maar er missen wat details (van de omloop, de instaptreden), deze zijn niet meer te vinden, moet ik met styreen iets knutselen.

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2010, 11:32:25 »

Een vraagje over het donker tinten van de cabine ruiten.
gewoon met een stift of ??

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2010, 23:01:49 »
Zo, inmiddels heb ik de loc weer in elkaar gezet en geplamuurd:



Als het goed is, kan ze morgen in de primer.

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - gemoderniseerde Electrotren 1300, van 1309 naar 1302
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2010, 21:05:02 »
 :-[ Ik was de laatste dagen echt te lui om plaatjes te plaatsen, maar nu het resultaat van de 1302. Inmiddels is de kap af. Ik moet nog de panthos aanpassen, kommen nieuwe schuitjes op.



De binnenkant is ook gewijzigd, original printplaat is uit en nieuwe is binnen gekomen. Aansluitingen voor de frontverlichting komen op de micromatch connector.

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008