Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31

Auteur Topic: ns materieel  (gelezen 9235 keer)

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:ns materieel
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2010, 22:32:55 »
De Maus is een briljant ding wat mij betreft, de rails is idd niet bijzonder maar kan vor een beginner prima zijn,
Als Menthal wat meer ervaren raakt en mider tevreden raakt over zijn rails kan bij dit nog vervangen.
ik had het eigenlijk ook over treinen zelf qua uiterlijk ziet het er goed uit, (in de opschriften zitten soms wat kleine foutjes)

Profi is je rails zelf ballasten.
Modelspoorder in winterslaap

menthal-e

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2010, 22:42:53 »
oke dus mn keus is op roco gevallen.
ik wil dus een startset kopen,om ten eerste mezelf te "óntmaagden'' in de digitale wereld,
en dan ook alles willen leren ,
en ondertussen het uitdenken van een baan voor op zolder.
mn zolder is 10meter lang 5,5 meter breed en 2m80 hoog,
een mooie locatie om een baan op te bouwen.
maar moet wel toestemming krijgen van de baas (mn vrouw).
dus profi rails is beter voor mn baan?
dus met zo'n zolder wil ik alleen met ns materieel gaan rijden.
zijn er winkels in nederland waar men goedkoper materieel kan kopen?
of heeft iemand een tip waar ik eens kan kijken,
waar ze veel treinen hebben,en ik kan rondneuzen?

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2010, 22:59:33 »
Ik zou eerst nog eens even rondkijken bij de diverse banen op het forum en elders op het internet. Profi is geen slechte rails, maar als ik nog eens moest beginnen (heb nu profi), dan zou ik voor Tillig elite 83 gaan. Die zijn wel wat lastiger in het leggen, maar ik vind ze mooier en de wissels zijn slanker. Met zoveel ruimte zou ik gaan voor ruime bogen en daar passen ook slanke wissels bij. Vooral langere stoomlocs en veel treinstellen en rijtuigen vragen om ruime boogstralen en het ziet ook voor de andere treinen beter uit. Maar er zijn nog meer alternatieven voor de rails, zoals Piko A. De multimuis is zeker voor beginners een heel goede oplossing (ook voor veel gevorderden trouwens). Kijk bij beginsets ook of het wel verstandig is om die te kopen of om gewoon alles los te kopen. Vaak zit er een kleine trafo bij die je later niet meer wil gebruiken, dan maar meteen een zwaardere. De 1800 is ook los te koop (1838 en 1823), evenals de rijtuigen. Mijn advies, koop niet te snel, maar lees eerst eens de draadjes van de anderen die begonnen zijn.
Bij het draadje over wat iedereen nieuw heeft zie je ook vaak de winkels staan waar ze het gekocht hebben. De meeste gevorderden kijken per aankoop waar die goedkoop (of minder duur  ;D) te koop is. Denk hierbij ook aan beurzen zoals in Houten.
De meeste 2-rail modellen zijn als je ze koop DC (analoog/gelijkstroom) en moeten nog voorzien worden van een decoder om digitaal te kunnen rijden (DCC). Soms is de decoder al gemonteerd, zoals bij de meeste soundlocs.

Succes Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2010, 07:07:12 »
Is dat profi dan zo profi?  ::)
Binnenkort ook Roco trouwens.  ;D

Met de rest van het Roco assortiment is niks mis, t is alleen de Geoline wat de kroon spant.
Dat had veel beter gekunt.
En dat Fleischmann Profi bij Roco zou kunnen komen maakt geen hol uit, zolang de kwaliteit maar hetzelfde blijft.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2010, 07:12:19 »
Profi is je rails zelf ballasten.

Fleischmann profi hoef je niet zelf te ballasten, maar het ziet er wel mooier uit als je hem afwerkt met losse ballastkorrels.
En daar staan ook al voorbeelden van hier op BNLS.

Mischien bedoel je de Model Gleis van Fleischmann, die moet je wel zelf ballasten.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2010, 07:42:05 »
Bas bedoelt dat het pas echt profi is om je rails zelf te ballasten.
Ieder zijn lol vanzelfsprekend, maar al die rails met van fabriekswege aangebrachte 'balast' oogt niet erg natuurlijk. Met aanvullende balast en verf valt er nog best wat van te maken, kijk maar eens in het Modelleisenbahn Report voor voorbeelden met zowel Geoline als Fleischmann profi. Maar wat er nou zo heel veel beter is aan profi in vergelijking met Geoline ontgaat me toch een beetje. Eigenlijk oogt Geoline nog het minst onnatuurlijk. Zelfs de mechanische eigenschappen vallen me alleszins mee. Er ligt hier een speelbaantje Geoline voor mijn dochtertje een beetje onhandig in de weg en daar ben ik al een paar keer met mijn maat 45 op gaan staan. Tot mijn verbazing hoor je dan krak, maar is er verder niks gebeurd.  ??? Benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2010, 19:28:12 »
als je goedkoop uit wil zijn zou ik persoonlijk even rondsnuffelen op de beurs(houten is maybe een leuke optie)verders kun je natuurlijk eens rondkijken op het internet voor de beste prijzen ;)
British Rail diesel Fan

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2010, 09:58:34 »
Als je eenvoudig wilt starten kun je overwegen alles los te kopen via Marktplaats of eBay. Een Multimaus wordt nieuw aangeboden voor onder de €100. Wat rails en een digitale loc en je bent voor niet al te veel startklaar.
Een startset kan voordelig zijn als er een leuke loc+wagens bij zit. Ik heb zelf destijds een nieuwe Roco startset (wel schaal N) gekocht voor 200 euri, dan kun je meteen gaan rijden. Dat je wat meer kwijt bent als je NS wilt rijden is duidelijk, maar 730 euro is echt te veel.
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

GW

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 February 2010, 10:27:38 »
Gewoon beginnen, mental (is dat je echte naam?). Inderdaad met een Roco startsetje met Geoline. Dat kan best voor je beginperiode, en wie weet kies je er wel voor om dit zo te houden.

Persoonlijk ben ik het met Marc eens, Tillig Elite is veel mooiere rails! Ik ben zelf ook met Geoline begonnen, maar voor mijn "echte" baan stap ik over op Tillig Elite.

Succes met alle keuzes...

Gerard

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 19 February 2010, 11:33:33 »
Ik snap overigens wel dat Mental niet wil beginnen met overal allerlei brokstukken bijelkaar te scoren voor weinig om er daarna achter te komen dat één en ander niet compatible is. Dus gun 'm die beginset, dan heeft hij een uitgangspunt wat gewoon werkt, waarbij hij de zekerheid heeft dat het goed moet gaan (en anders terug naar de winkel). Daarnaast heeft hij een referentie; hij kan op welke beurs dan ook vragen; "... mooie loc, maar ik heb Roco met een Multimuis, kan deze decoder dat ook aan?"

Elke digitaal gepokte en gemazelde modelspoorder hier heeft al veel inzicht verkregen en ervaring opgedaan, dat kun je niet van een starter verwachten. Als hij later andere rails aanschaft of andere dingen vervangt, kan hij gerichter vragen in hoeverre zaken kunnen en kloppen, dan doet hij ervaring vanzelf op.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #25 Gepost op: 19 February 2010, 12:10:00 »
Hallo Mental,

Begin met een roco multimaus-set. Al herintreder ben ik ook begonnen met een roco multimaus-set met een NS 2200 erin. Je hebt al leuke sets voor minder dan 180 euro. Weleens waar misschien niet Nederlands maar je zou ook een NL-set kunnen kiezen om mee te beginnen. Ga daar mee experimenteren. Koop je set in een winkel zodat je bij vragen en problemen altijd naar de winkel terug kan gaan.

Ga eens rustig in een winkel kijken wat voor een rails je mooi vind, de Fleischmann Profi, de rails van Roco: Geoline of Rocoline (met of zonder ballast), de rails van Piko of misschien toch iets heel anders. De ene rails is duurder dan de andere.

Goedkoper materieel? Kijk eens bij een winkel met een goede occasion-afdeling of bijvoorbeeld bij Wentink Occasions in Doornenburg. link: http://www.wentinkoccasions.nl/ Daar kan je misschien iets van je gading vinden voor een goedkopere prijs. Ook zij kunnen je weer helpen met vragen en eventueel (laten) inbouwen van decoders voor de digitale baan.

Mijn advies: Begin rustig en klein dan kost het niet zo heelveel. Breid daarna heel rustig de baan en hobby uit! en is ook je vrouw erg tevreden :) succes met het  begin van een mooie hobby...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2010, 12:27:40 »
Hallo Mental
Wekom op dit forum
Een verstandige keus om met Roco te beginnen, en ook treinen van andere merken kunnen daar gewoon over rijden.
Verder ben ik het geheel met Ronald K eens, begin rustig.
En heb je vragen, stel ze gerust, er is hier bij BNLS heel veel kennis en ervaring aanwezig.
Overigens, wat is je echte naam, zo worden de berichten wat gemakkelijker / persoonlijker
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

W. Dagevos

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2010, 19:34:17 »
Beste.

Mijn ervaring.
Ik wou ook alleen nederlands materiaal.
Ik dacht inderdaad eerst ook ... welk merk treinen, welk merk rails, digitaal? analoog?
Ik raad je iets aan, zo ben ik ver gekomen en dat gezien mijn leeftijd.
Ga eens naar een treinenbeurs, (Ik weet niet wat je al hebt maar dat weet je zelf wel) Haal een analoog travo (Advies: Fleischmann) en koop je een doosje bochten en een doosje rechten van de Fleischmann profirails. En een 16/17/1800 van Roco, Op de treinenbeurs in Houten genoeg te vinden voor goede prijzen en gewoon in nieuwstaat.
(Neem bij voorkeur een digitaal voorbereide lok.) Ga dit eens allemaal testen, ik weet niet of je gaat beginnen ofzo, maar zo ben ik namelijk begonnen. Daarna ben ik naar de lokale treinenzaak gegaan en heb daar eens wat Advies gevraagd.
Ik ging naar huis met de goedkoopste startset (Digitaal) van Roco , Prijs: 129,99. Duur? nee, want je krijgt er Rocoline rails bij , maar die heb ik eruit laten halen voor 30 euro, zo had ik er een Digitale DB lok bij en een complete Digitaal systeem voor 100 euro! Perfect! en een ESU lokpilot v3.0 Decoder, 33,50 (nieuw) maar zeer goed aan te raden om op de treinenbeurs te kopen! (22 euro) heb je al een GLOEDNIEUWE! en dezelfde.
Decoder laten inbouwen, en thuis testen.
Daarna is het langzaam maar zeker gaan uitbreiden.
Er kwam nog een 1823 bij met decoder. Meer fleischmann profirails, Maar geen baan.
Ik ben er over aan het denken, maar dat is iets voor de vakantie. Over merken moet je niet nadenken.
Ieder merk heeft zijn voor/nadelen. Ik heb 16/17/1800's van roco heb de IRM van Rivarossi, ICR rijtuigen van L.S. models Plan V van Fleischmann, Posttrein van HAMO, ICK/Meeste goederen wagens van ROCO, 6401/6520 van Liliput. Maar dit is allemaal goed te combineren, zeer veel nederlands materiaal beschikbaar, en digitalizeren blijft altijd een optie  ;)

Mvg. Waylon

piko23

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2010, 16:48:25 »
Ik ben gewoon begonnen met een piko analoge set, de ice3.

Hierbij heb ik een behoorlijke roco geoline rail ovaal kunnen
aanschaffen en een multiemaus digitale set.
Decoder in de ice3 en gaan.
Het rijd echt super, nu kan ik rustig gaan uitbouwen.

edit: ik lees veel over de geoline van roco , ik wil dus gaan uitbreiden met wissels
       etc. , wat raden jullie aan , doorgaan met geoline of over op een andere rail.
       Het moet wel een beetje betaalbaar blijfen natuurlijk.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 17 June 2010, 10:17:46 »
@ Piko 23

Als je je spoorplan verder uit wilt gaan breiden zou ik zeggen dat je beter over kunt stappen op Rocoline rails. Deze zijn voordeliger als de Geoline, maar deze moet je wel zelf inbedden. Het nadeel van zelf inbedden is meer werk,maar het voordeel is dat je een veel natuurgetrouwer spoor krijgt na het inbedden en vervuilen van de rails. Nog een pluspunt van Rocoline is dat er geen gaten in de bielzen zichtbaar zijn (deze zijn aan de onderkant voorgeboord,maar niet door en door, dus als je je rails gaat verlijmen zie je ook geen gaten in de bielzen)

Geoline oogt erg speelgoedachtig...Jammer dat ze daar bij Roco ooit mee begonnen zijn.Als je meer wilt weten over het leggen van de Roco rails kun je me altijd even een berichtje sturen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.