Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Voor- en achterverlichting bij digitale loks  (gelezen 2650 keer)

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Gepost op: 06 February 2010, 22:22:11 »
Beste lezer(s),

Sinds vandaag heb ik een nieuwe lok van Roco (BR189-CityNightLine) met daarin een ESU-decoder LokPilot V3.0 en heb ik een vraag over de verlichting aan de voor- en achterkant van de lok.
Is het mogelijk om de voor- en achterverlichting geleidelijk aan te zetten en ook weer geleidelijk uit te laten doven ?
Op dit moment wanneer ik de verlichting uit wil zetten, dan is deze in een keer aan of uit. Kan dit ook op geleidelijke manier ?

Volgens de handleiding van de decoder kan dit met behulp van de CV's 113 en 114. Verder wordt daar gesproken over "dimmer", "knipperlicht", "stroboscoop" enz. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
Wie kan mij hierop een antwoord geven ?

Met vriendelijke groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2010, 22:30:05 »
Hoi Johan,

Volgens de gebruiksaanwijzing moet je de bestaande waarde in CV 113 en 114 met 112 verhogen.
Dus stel dat CV113 nu 2 is, dan wordt deze 114. Stel dat CV114 nu 8 is, dan wordt deze 120.

mvg,
Fred.

Reden wijziging: tiepfoudtje.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2010, 22:40:00 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2010, 22:40:06 »
Goed, ik zal dit morgen uit gaan proberen. Zelf heb ik dit niet een handleiding kunnen vinden. Is de waarde 112 hetzelfde als geleidelijk de verlichting aan- en uitzetten?

Met vriendelijke groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2010, 22:44:19 »
Hoi Johan,

Inderdaad, dat is hetzelfde als "Licht Auf/Ablenden"

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2010, 22:51:58 »
Hallo Fred,

Dank je voor je berichtje. Morgen zal ik eerst de huidige stand van de CV-waarden 113 en 114 v.w.b. de voor- en achterverlichting lok controleren en daarbij dan 112 daarbij gaan optellen. In ieder geval ben ik erg benieuwd. Ik beloof je dit te laten weten.

Groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2010, 23:27:40 »
Is het mogelijk om de voor- en achterverlichting geleidelijk aan te zetten en ook weer geleidelijk uit te laten doven ?
Op dit moment wanneer ik de verlichting uit wil zetten, dan is deze in een keer aan of uit. Kan dit ook op geleidelijke manier ?
Zomaar een nieuwsgierige vraag: waarom wil je dat eigenlijk? In het echt is dat effect toch nauwelijks te zien?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2010, 00:38:04 »
Nou Klaas... dat ben ik niet helemaal met je eens hoor. In het echt is het toch echt meer een langzaam dovend effect dan 'knal-uit'

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2010, 07:36:54 »
Volgens mij heeft de BR 189 in 1 : 1 LED verlichting Dus direct aan / uit.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2010, 19:12:16 »
Nog even een antwoord op mijn voorgaande vraag aan het begin zoals ik beloofde. Het is mogelijk om de voor- en achterverlichting geleidelijk aan en uit te zetten. Fred liet mij weten door 112 bij de huidige waarde op te tellen. Standaard stonden deze bij mij zowel in de CV's 113 en 114 op 15, daarna heb ik deze bij elk op 127 gezet en de verlichting doet precies wat ik graag wilde.

@Fred Eikelboom,
Mijn hartelijke dank voor je tip. Het werkt nu uitstekend.

@Klaas Zondervan,
Het resultaat is echt goed en mooier om te zien. (persoonlijke smaak). De verlichting kan bij de 1 op 1-loks wel plotseling aan en uit te zetten zijn, maar op de modelspoorbaan is het zeker de moeite waard om uit te proberen.

Groet,
Johan ZIjlstra
« Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 19:19:47 door Johan Zijlstra »
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2010, 19:18:59 »
Het resultaat is echt goed te zien. Zeker de moeite waard om te proberen.
Johan,
Ik geloof direct dat je door die aanpassing een zichtbaar effect hebt gerealiseerd. Voor mij is alleen de vraag of in het grootbedrijf  dat aangloei- en uitdoofeffect zo duidelijk zichtbaar is. Zal er eens op letten als ik weer eens een trein zie kopmaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2010, 19:21:36 »
Hallo Klaas,

Ik ben heel benieuwd hoe het in het grootbedrijf gaat. Graag hoor ik van je hierover als je meer weet.

Groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2010, 20:36:55 »
Hoi Johan,

Mooi dat het gelukt is.
Wat die waarde 15 in CV113 en 114 betreft: dat betekent dat je verlichting op de maximale sterkte brandt. Mocht de verlichting iets te fel branden naar je zin, dan kun je door de CV-waarden in CV 113 en 114 te verlagen, de verlichting dimmen.

@Klaas, ik denk dat bij de gloeilampen van de 1:1 loc's/treinstellen hetzelfde effect optreed als bij de koplampen van een auto. Bij het inschakelen zie je vrijwel meteen de volle lichtbundel, maar bij het uitschakelen gloeien de lampen nog ongeveer een kwart- tot een halve seconde na. Het uitdoofeffect is daar goed waarneembaar.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2010, 20:51:09 »
@Fred,

Stel dat ik de verlichting wat minder fel wil laten branden, dan zou ik de waarde van 127 bijvoorbeeld op 123 kunnen zetten in de CV's 113 en 114. Dit begrijp ik nu uit je verhaal.

Ik denk persoonlijk dat wanneer je de verlichting van een echte lok aanzet, dat het een zeer kleine fractie van een seconde is dat ze moeten aangloeien. Dat zie ik hier nu met mijn 1:87 lok ook gebeuren. Hetzelfde geldt ook voor het uitdoven van de verlichting.

Het is me zoals ik al zei gelukt met de verlichting en daarvoor nogmaals mijn hartelijke dank. Als u of iemand anders nog verder mooie en bruikbare tips weet v.w.b. de CV-waarden, houd me dan op de hoogte.

Groet,
Johan Zijlstra
« Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 20:54:08 door Johan Zijlstra »
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2010, 21:26:31 »
Hoi Johan,

Wil je geen U tegen me zeggen, want dan voel ik me zo oud. :)

Je hebt het goed begrepen wat het dimmen betreft. Je kunt voor de betreffende CV's een waarde tussen 0(helemaal uit) en 15(maximale sterkte) gebruiken. Dus in dit geval tussen de 112 en 127.

Helaas was mijn eigen LoPi 3 een paar weken geleden(nieuw uit de doos), al naar de eeuwige elektronische jachtvelden. Maar er is hoop. Ik kreeg bericht vanuit Belgie dat er een nieuwe opgestuurd gaat worden, na "Neurenberg". Daarna ga ik met diverse CV-waarden stoeien. Mocht ik iets interressants tegenkomen, dan meldt ik me weer.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Voor- en achterverlichting bij digitale loks
« Reactie #14 Gepost op: 07 February 2010, 23:00:36 »
Hallo Fred,

Hoe kan het dat je LokPi 3 naar de "eewige jachtvelden" is gegaan ? Kan je dan met programmeren zodanig iets verkeerd kan doen dat de electronica kapot gaat ? Het zou een fout in de decoder kunnen zijjn.
Trouwens, ik ben jaloers op je kennis v.w.b. de electronica als ik naar je website kijk.

Groet,
Johan Zijlstra

Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan