Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 12:43:38
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting  (gelezen 8020 keer)

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Gepost op: 06 februari 2010, 15:14:24 »
Goede middag,

In dit draadje ga ik laten zien hoe de ombouw van mijn Roco Blokkendoos (04190 S) naar Marklin digitaal verloopt. Tijdens deze ombouw ga ik meteen "fatsoenlijke" led verlichting inbouwen.

Het begin
Ik liep al lang rond met het idee om eens een gelijkstroomtrein om te bouwen voor mijn Marklin baan. Gewoon om te kijken a) of het me lukt, b) hoe goed / slecht het resultaat zou rijden op mijn baan. En dus of het voor herhaling vatbaar is. Op marktplaats viel mijn oog op een Roco Blokkendoos (04190 S) set voor een leuke prijs (foto geleend van internet). Hoewel ik als thema Zwisterland probeer aan te houden, toch deze NL old timer gekocht. Gewoon omdat ie mooi is. Dan maar een NL museumtrein die op bezoek is in Zwitserland ;-)


(Klik....)

Demontage
Zo gezegd, zo gedaan. Eerst motorwagen en wagon uit elkaar gehaald. Wat opvalt is het enorme gewicht van de motorwagen en wagon. Er blijkt een groot stuk metaal in te zitten waar ook het interieur in gegoten is. Als Marklin rijder vind ik dit gewicht wel fijn. Zorgt voor goed contact van de wielen en veel grip op de baan. Een positieve verrassing dus.

Alles wat met gelijkstroom en / of verlichting met gloeilampen te maken heeft er meteen uit gehaald. Dat hebben we niet meer nodig ;-)

Sleepcontact
Onder het voorste draaistel moet een sleepcontact komen. Een kort sleepcontact voor lokomotieven met draaistellen had ik nog liggen. Om genoeg ruimte te maken moet er aan de onderzijde van het draaistel een stuk plastic verwijderd worden, waardoor de tandwielen bloot komen te liggen. Dat is vervelend, maar anders is er echt niet genoeg ruimte en loopt de lok uit de rails bij de wissels (zelf ondervonden). Hier zijn de Marklin Puko's namelijk hoger dan tussen gewone rails.

Hieronder de fotos.


(Klik....)
Orginele draaistel (in dit geval het achterste draaistel van de motorwagen, maar dat maakt niet zo veel uit)


(Klik....)
Voorstel draaistel met sleepcontact erop gemonteerd.

Inmiddels heeft de lok al vele rondje gereden op mijn baan, en het sleepcontact zit er echt goed onder. Tot nu toe, geen enkel probleem mee gehad!

Massa draden
Van het achterste draaistel worden de 2 stroomdraden aan elkaar gesoldeer. Dat wordt de massa draad voor de decoder.

Decoder
Omdat ik niet wist of dit project echt ging lukken, heb ik niet al te veel geld uitgegeven aan een decoder. Het is een TAMS LD-G-32 (Conrad) geworden. Deze is klein en makkelijk in te bouwen. Heb deze in het midden van de lok bovenop het balast gewicht geplakt. Zie foto hieronder.


(Klik....)

Deze decoder kent vele programmeer mogelijkheden. De rij-eigenschappen hebben me totaal verbaast. Deze omgebouwde Roco lok rijdt nu net zo goed als mijn omgebouwde "marklin hochleistungs antrieb" loks. Zeeeer soepel. WAUUUUWW!!! Wat een feest.

Verlichting
Motorwagen & wagon krijgen reizigers en verlichting. Voor de verlichting gebruik ik gele SMD LED's (eBay, veel voor weinig). Deze heb ik op een gaatjes printplaat gesoldeerd en de printplaat vervolgens zwart geverfd. Ziet er niet heel fraai uit, maar werkt. Uit de kap van de motorwagon wel de verstevigings ribben weggehaald met de Dremel.


(Klik....)

Figuren
De motorwagen moet natuurlijk voorzien zijn van reizigers. Op Marktplaats 100 goedkope (zittende) figuren gekocht. Geen Preiser kwaliteit, maar voor *in* een trein goed genoeg.


(Klik....)

Print met verlichting erboven op. Voila!


(Klik....)

Het enige jammere is dat de reizigers de cabine moeten delen met 2 condensatoren. Deze verbeteren de rij-eigenschap van de decoder significant (veel minder gevoelig voor stukjes baan die vies zijn) en zijn dus een must. Vanaf buiten zie je ze niet erg. Update: inmiddels vervangen door 1 condensator die iets minder in het zicht zit.

Voorlopig resultaat
En zo ziet e.a. er bij nacht uit :


(Klik....)


(Klik....)
(Balg op motorwagen naar wagon mist. Kortkoppelingen missen ook tijdelijk).

De SMD LED's geven echt het idee dat er lampen in de cabine boven de reizigers hangen. Ben ik best heel tevreden mee.

To Do
Nog gedaan moet worden :
* Front lichten aansluiten.
* Stroomvoerende koppeling maken naar wagon.
* Wagon voorzien van reizigers
* Wagon voorzien van verlichting.
* Wagon voorzien van rode sluitlichten.

Asap e.a. gereed is zal ik dit draadje updaten. Commentaar / aanvullingen zijn zeer welkom.

Groet Matthijs


Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2010, 15:15:59 »
Ziet er gewoon goed uit Matthijs (y)

Gr. Remco.

Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2010, 22:34:51 »
Hallo Matthijs ,
Dat ziet er al prima uit. Ben zelf met een sortgelijk projekt bezig en ben toe aan de front-sluitverlichting. Heb de sluitseinen doorgeboord en 1 mm lichtgeleider gebruikt. Frontseinen zijn 3 mm gele leds die ik krap tegen de binnenkant heb gebogen. (Let op, buig ze een beetje omhoog aan het begin, dan raken ze het metalen frame niet)
Dit ziet er volgt uit:


Nogmaals een plaatje:


Zoals je ziet zijn de lichtgeleiders door de kapspanten gestoken en komen in het midden samen . Worden door een krimpkous bijeengehouden en tegen een rode led aangehouden, die ook d.m.v. een kous samen zijn bevestigd.
De pootjes van de frontseinleds zijn krap omgebogen en aan elkaar gesolderd..


Dat komt er dan bij proefaansluiting als volgt uit te zien:
Frontlicht:

.. en sluitlicht:


Er komt ook nog een cabinelicht in, waarvoor een printje gemaakt:



Zoals je ziet gebruik ik zgn pointleds (geel of warm wit). Voordeel: gemakkelijk te solderen en je kunt ze door een gaatje van boven af in een lichtbak naar beneden laten schijnen, dan wel gewoon op de printplaat aan de onderzijde solderen.
Voorbeeld 1: ledstrip naar beneden gericht en leds er op gesoldeerd:

Brandend ziet dat er zo uit in het C-rijtuig:


Omgekeerd aangebracht:




Of in het donker:


De condensator en de piekspanningsbeveiliging (die ik standaard inbouw) zitten achterin
Zie:


Voor andere rijtuigen van tijdperk 3a gebruik ik de warm witte pointleds. Geven aangenaam licht en zijn zeer betaalbaar.
De warm-witte versie:

De blokkendoosset komt ongemotoriseerd achter een andere set te hangen. in de stuurstand en het C-rijtuig zijn functiedecoders gebouwd.

Tot zover mijn gestoei met de front/sluitseinen van de blokkendoos en het interieurlichtgebeuren.  :P
Houd me aanbevolen voor andere suggesties.
Groet,
Paul


Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re:Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2010, 22:55:53 »
Hoi Paul,

Ziet er ook goed uit. Grotendeels hetzelfde (print met smd leds enzo). Heb inmiddels de front verlichting af. De orginele lichtgeleider bleek uit 2 delen te bestaan. Bovenste deel eraf en dan door 2 SMD leds op. Licht "lekt" een beetje, dus cabine verlichting ook meteen af.

't is wel jammer dat de aandrijving zo zichtbaar is in de cabine. De sluitlichten inderdaad al uitgeboord in het rijtuig. Ga dat niet doen in de motorwagen. Achteruit rijden doe ik zelden. Heb er trouwens gewoon 2 rode leds achter geplakt. Drupje lijm in gaatje vormt dan lichtgeleider.

Zal morgen even foto maken van cabine met verlichting (en machinist).

@ Paul : klopt het dat je alleen leds in het gangpad hebt? En waar heb je die "point LEDs" vandaan?

Groet Matthijs
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 22:58:01 door Matthijsfh »

Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2010, 23:18:27 »
Ha Matthijs,

Inderdaad, heb hier alleen leds in het gangpad gemaakt. Hebben stralingshoek van 130 graden, is prima, vind ik tenminste.

Ik heb op E-Bay-dld bij http://myworld.ebay.de/smd-xxl/ de leds gekocht.
Hij vraagt wel voor de witte 5 euro voor 20 stuks. Ik kan evt. de witte leveren voor 10 cent p.st., aangezien ik een forse partij daarvan elders kon inslaan. Zie maar.
(Heb evt. ook SMD weerstanden van  180, 510, en 1k1 ruim op voorraad)

Groet,
Paul
.  
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 23:20:18 door Paul Habraken »

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re:Roco blokkendoos naar Marklin + inbouw verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2010, 09:50:11 »
Even een update. De front verlichting doet het nu ook. Zoals al gezegd, bestaat de lichtgeleider voor de frontlampen uit 2 delen. Bovenste deel weggehaald en op het onderste deel 2 SMD LEDs geplakt. Resultaat is heel goed. Op naar de wagon om die te voorzien van reizigers en verlichting.



Groet Matthijs
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2010, 09:52:40 door Matthijsfh »