Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Eurospoor 2010  (gelezen 126517 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #45 Gepost op: 14 June 2010, 09:45:39 »
en is er geen ( of onvoldoende ) vraag naar demo's  ???  en/of... er is een nieuw ( Eurospoor ) beleid voor de deelname opgesteld. :-\

OK, weten we dat ook weer. Gaan wij, van ons, ons beperken tot drie dagen (of twee) klets & uitleg geven bij het fietsenrijtuig voor de nieuwe Beneluxactie en een zelf gebouwd vierwagenstel. Scheelt weer gesjouw van gereedschappen... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #46 Gepost op: 14 June 2010, 09:55:33 »
haa. mooi, de leider whaeteren is ook al gevonden :)

Jammer dat er geen demo's zijn, en ik neem aan dat de workshops niet in de stand zelf zijn, zal dan een kale stand worden ??
maar dat er geen vraag naar is ??.... het zal wel
 
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #47 Gepost op: 14 June 2010, 16:32:33 »
Waarom geen demo? Ik heb 2 jaar geleden ontzettend veel aanspraak gehad gedurende drie dagen tijdens een poging een mat.'46-4 te bouwen. Poging, niet dat het mislukt is, het schiet voor geen meter op vanwege alle geklets, maar reuze gezellig...

Frank, en ook Karst (et al). Het verschil tussen demo en workshop is niet heel groot. Een workshop is in feite een demonstratie met de mogelijkheid als deelnemer mee te knoeien ;)
Het uitgangspunt van de organisatie is om mensen meer actief te betrekken. Bij een demonstratie kun je ideeën opdoen, soms zelfs het idee dat je dat zelf ook wel kunt. Als je meedraaid in een workshop kun je echt proberen of het je lukt en kun je tips krijgen om het beter te doen.

Afijn, het is niet zo dat er geen behoefte is aan demo's maar vooral de wens om mensen meer hands-on te betrekken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #48 Gepost op: 14 June 2010, 16:35:39 »
Zie ik het dan juist voor me dat en werktafels georganiseerd gaan worden en dat de BNLS'sers uit hun vertrouwde stand moeten komen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #49 Gepost op: 14 June 2010, 16:50:37 »
zoals je weet ben ik het niet helemaal met je eens Johan :)
Workshop hoe je 10 man 4 uur bezig, met een demo , als je het goed doet, ca 50 a 60 personen per uur.
Ok die 10 kunnen een beetje meeknoeien, maar als je het langer als een uur doet, worden mensen wat onrustig, omdat ze ook niet teveel van het  evenement willen missen, dus je moet je WS toch betrekkelijk kort houden.
dus eigenlijk betrek je minder mensen aktiever bij de hobby  :)
en een workshop is meer een verpliching zodra je er aan mee doet, een demois dat veel minder...... bevalt de demo niet, loop je door en kom je later terug als er wel iets is wat je interesse trekt
Maar ik hoop van harte dat ik er helemaal naast zit  ;)
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #50 Gepost op: 14 June 2010, 16:58:03 »
Citaat van: Johan Vermij
Afijn, het is niet zo dat er geen behoefte is aan demo's maar vooral de wens om mensen meer hands-on te betrekken.

Hoi Johan,

Ik snap dat het Eurospoor's beleid is deze workshops, maar uit eigen ( langjarige, professionele en hobbysfeer ) ervaring met het geven van workshops / demo's / presentaties, kan ik je vertellen, dat je juist met workshops minder mensen bereikt dan met demo's / presentaties.

Onderbouwing: Bij een workshop wordt een zeer select gezelschap uit het publiek toegelaten. Hoe jammer ook, zijn dit vaak de minder 'beleefde' elementen uit het publiek. Voor de echte, vaak wat timide, geinteresseerde is er dan geen plek. Dan de opvatting, dat er bij een workshop ook toegegeken kan worden... ook die snijdt geen hout: Omdat de 'workshop-gever' geen aandacht aan het omringende publiek ( kan ) geven, haken de meeste toeschouwers al na enkele minuten af.
Bij een goede demo of zelfs presentatie/lezing is het bereik vele malen groter ! Ook dan kun je als demo- cq. presentatiegever veel beter de concentratie van het publiek vasthouden door o.a. oogcontact, vragen en 'uitdagingen'.

Goed, zover een extractie uit vele jaren media training ;)

Een optie zou dus zijn: Aan de periferie van de stand demo's, in de auditoriumtent lezingen/presentaties, die allemaal ondersteund worden met workshops in de stand. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat je tijdens een workshop normaal gesproken onevenredig veel tijd nodig hebt om de workshoppers uit te leggen wat en hoe er gebeuren moet. Ook dat is 'plenair' veel beter ( en vooral gemakkelijker ) over te brengen. Workshopgevers kunnen dan aan de al opgedane kennis refereren.

Absurd voorbeeld: Er is een workshop ballasten... Potentiele deelnemers weten niet eens wat ballast is, laat staan dat men weet waar het hoort.
Een Demo / lezing over het hoe en wat, en dan gevolgd door Hands-on lijkt mij heel wat zinvoller...

Maar tja, ik ben dan misschien ook iets van ( te ) oude stempel die eerst iets wil leren over een onderwerp en pas daarna aan de slag gaat. Ervaring leert mij dan wel weer, dat het aantal echte mislukkingen in de laatste 30 jaar op de vingers van 1 hand te tellen is ;)

Overigens ben ik ook van mening, dat de auditoriumtent nauwelijks werkt voor het doel waarom wij nu die workshops moeten gaan doen: Daar komt de jeugd niet. De jeugd komt naar plekken waar iets te zien valt ! En pas als men wat ziet wil men eerst het fijne er van weten en het misschien ook wel proberen ! En dan ( en pas dan ) komen de workshops in beeld  ;D

Grtzz en suc6,

Karst

[Edit]

Ik had iets meer tijd nodig mijn verhaal te tikken dan Marty ;) en had ook iets meer woorden nodig om bijna hetzelfde te zeggen  :P

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 17:09:04 door Karst Drenth »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #51 Gepost op: 14 June 2010, 17:01:19 »
@Leo, Johan

Ik hoop dat je meeleest en jou visie er eens op wil los laten, want een aantal mensen hier hebben aardig wat puntjes vind ik persoonlijk.
Dit is geen ondermijning (in geen zins) van de organisatie, maar goed kijken hoe we het een en ander gaan oppakken.

Is een combinatie een goed alternatief ? Demo en workshops ?
Vanuit Railz Miniword weet ik dat er ENORM veel vraag en behoefte is naar workshops.
En dat je daar inderdaad genoeg mensen voor zult trekken dat weet ik ook wel zeker.

Maar kijkers trek je er veel minder mee, die komen voor de demo's

« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 17:03:35 door Chris van Diesen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #52 Gepost op: 14 June 2010, 17:13:04 »
Citaat van: Chris van Diesen
...Maar kijkers trek je er veel minder mee, die komen voor de demo's...

Juist Chris, dat is waar ik op doel.

Dus: Bepaal je ambitie en doel (groep). -> Wil je aan ( heel ) veel mensen een beetje informatie geven ( genoeg om geinteresseerd te raken ) , of aan een beetje mensen heel veel ( om overdonderd te raken ) .

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #53 Gepost op: 14 June 2010, 17:35:34 »
Als Karst bedoelt een auditorium tent een plaats waar je een lezing kan geven, dan lijkt me dat helemaal zonde van je tijd
uit ervaring weet ik, en ik was ook fel tegenstander van dit soort kennisoverdracht te introduceren op Ontraxs, dat dit niet gaat werken
Zet 6 rijen stoelen neer en een spreektafel ervoor, en moet jij eens kijken wat je aanhoorpubliek is.... een vader met zijn zoon die de zweterige broodjes kaas van thuis aan het opeten zijn, met een thermosfles roosvise, en aan de andere kant opa en oma die geen zin hebben om bij pipo de clown te wachten tot hun kleinkind klar is met zijn mislukte ballonhond.
En daartussen nog een verdwaalde hobbyist die even een uiltje knapt, en misschien nog 2 of 3 geïnteresseerde.

Kortom, je moet een hele knappe spreker zijn wil je die hut vol krijgen met gespannen luisteraars :)
Of bedoeld eje wat anders karst

Daarbij komt een beetje, je kan natuurlijk goed luisteren naar de wensen van de organisatie.
Maar ik neem aan dat de organisatie met BNLS in zee gaat omdat daar best wel wat know how en ervaring rondzwemt, en je toch wel je eigen idee en richting die het bestuur voor ogen had en heeft, moet kunnen volgen .

ps, uiteraard ben ik het helemaal met Karst eens :D
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #54 Gepost op: 14 June 2010, 17:52:00 »
Yep Mart,

Dat bedoelde ik met die tent ;) ( zie nuancering verderop in mijn 'pleidooisel' ;) )

Grtzz,

Karst

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #55 Gepost op: 14 June 2010, 19:08:03 »
My two cents....

Ik heb gemerkt dat de ene workshop een grote groep beter aanspreekt, en effectief is als een ander.

Dingen die niet werken:

Digital ombouw voor een grote groep met ieder een eigen lok; Elke lok heeft z'n eigen 'beste' oplossing.
Fotograferen van wissels in een één-op-één 'groep'; Na sub onderdelen aperature, sluitertijd, veiligheid etc ben je wel klaar.
Bouw van orginele blokkendozen; Daar is veel meer tijd voor nodig dan slecht een klein beursje...  ;)

Dingen die 'beter' werken.

Onderhoud\Ombouw aan een kleine groep (2\3 man) met eigen lokomotieven, per sessie, 2 perdag.
Simpele bomen maken (met voorbereide onderdelen) 5 man, per sessie, 3/4 per dag.
Ballasten van 'standaard' rails 3/5 man, continue door wissellend (op prefab stukken rails)

Ga je echt investeren in een workshop is een het ombouwen van een door BNLX zelf aan te leveren lok (evt twee varianten van t zelfde model 3-rail\2-rail) een mogelijkheid. Maar dan zit je aan een workshop prijs van 90\110 Euro, en kunnen er aan de 'lopende band' sessies gehouden worden (afhankelijk van t aantal 'instructoren'). Dit moet dus ruim van te voren aan worden gegeven (tijdschriften, folders, websites etc etc). En wie gaat garant staan voor de 'voorraad'.....
(Boven genoemde voorbeeld overgenomen van de Modellbahn Treff in Goeppingen, op de Marklin stand)

Er is dus uit elk kaliber workshop wel wat te kiezen, maar er zijn (zie berichten van Karst en Marty) voor bepaalde oplossingen zeer grote MAAR-en...

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #56 Gepost op: 14 June 2010, 19:11:14 »
Je kan het ook anders doen.
Het aanbieden van decoder inbouw van Locomotieven die op eurospoor zijn aangeschaft, sla je waarschijnlijk 2 vliegen in een klap.
Het zelfde geld voor ombouw van 2-ral naar 3-rail (of anders om)


Jos.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #57 Gepost op: 14 June 2010, 19:29:46 »
Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen aan wat Jan-Peter, Marty en Karst hebben gemeld.

@Johan: een demo hoeft misschien niet zoveel te verschillen van een werkwinkel maar in mijn praktijkgeval van 2 jaar geleden (46-4 ombouwen uit 3 tweetjes) zou niemand zich inschrijven, want wie gaat er nu snijden en zagen in zijn dure treinstel (en dat maal 3)? Tenzij... de organisatie zeg maar zo'n 50 treinstellen ter beschikking stelt: snijd gerust mis mensen, bij mij gaat ook wel eens wat mis...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #58 Gepost op: 14 June 2010, 19:32:47 »
Ik heb gemerkt dat de ene workshop een grote groep beter aanspreekt, en effectief is als een ander.

Bouw van orginele blokkendozen; Daar is veel meer tijd voor nodig dan slecht een klein beursje...  ;)

Van parels en zwijnen ;D ;D ;D,

maar je hebt gelijk: een simpel messing kitje is beter en dat lukt me ook al nooit tijdens een beurs  ;) , want.... er blijken veel geïnteresseerden tips te willen krijgen, ook op een slecht bezochte beurs in Rijswijk

mvg,
Ivo

P.S., ik ben misschien niet de doelgroep, maar op een beurs neem ik niet de moeite voor een workshop. Ik wil graag alles zien en volgens mijn zoontje van inmiddels 8 lukt me dat nooit, omdat ik overal zo lang blijf praten  :D  Maar ik volg de lijn van Karst en Frank in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 10:12:12 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #59 Gepost op: 14 June 2010, 19:34:00 »
Een demo is eigenlijk een uitnodiging tot vragen stellen. Je hoeft als geinteresseerde toch niet een heel messing bouwpakket in elkaar gesoldeerd te hebben. (doe dat lekker in besloten kring voor mensen die er specifiek voor hebben gekozen) maar je kunt even je brandende vraag aan een "professional" richten. Evt. kan de demo-er iets even snel voordoen. Of iets toelichten met de materiealen erbij.

(dit is geen reactie op Ivo, ik heb de tekst ër is al een bericht getyped" gewoon genegeerd.  ;D

Hoewel, Ivo, je moet dan natuurlijk niet pas om half 3 aan komen kakken natuurlijk... ;)
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 19:35:32 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)