Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:59:18
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
  

Auteur Topic: verschil tussen DDM-1 en DDAR  (gelezen 13139 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Gepost op: 05 February 2010, 21:08:49 »
Hallo,

mijn vraag is wat is het verschil tussen DDM-1 en DDAR?

aan gezien ik een 1711 (Emmen) heb wil ik hier iets achter plaatsen.
je kunt er dus geen DDM-1 achter zetten schijnt het ??

MVGR Railhoper

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22565
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2010, 21:11:01 »
Daar heeft iemand ooit eens een prima wiki over in elkaar gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2010, 21:17:52 »
Hoi Railhopper,

Op martijnhaman.nl staat ook informatie over DDM en DD-AR.
Links in het menu kun je op een van de twee types klikken voor meer info.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2010, 21:39:18 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Met de trein is het fijn (Y)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2010, 21:41:44 »
bedankt voor de snelle reactie's (y).


ik had al een aantal punten gevonden :)

ik zal zeker een setje gaan kopen voor mijn 1711, ook al rijd hij niet zo in het echt rond.

want de buurman ziet het verschil toch niet  ;D (y)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 21:44:27 door Railhopper »

saltreinenfan

  • Gast
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2010, 22:01:21 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Er is nog een verschil : de trappetjes aan de DDM 1 zitten aan de rechter kant van de neus , en bij de DDM 2/3 zitten die links ;)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2010, 07:34:44 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Nee, want een mDDM stam heeft een ander nummer dan een stam met een 1700.
Een stam met een 1700 heeft namelijk een 7400 nummer en een mDDM stam een 7800.

7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
7400: Bvk + ABv + Bv + Bv + loc
7800: Bvk + ABv + Bv + mABk
7900: Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + loc (komt niet meer voor)

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2010, 11:49:48 »
7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Nog eentje, ik geloof de 7336, maar weet het niet zeker. Ik kom hem zeldzaam tegen.
De laatste keer was in december in Amsterdam, toen ik hem reed naar hoofdorp.

Raymond.

Mcn1986

  • Online Online
  • Berichten: 1623
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2010, 12:13:16 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

heb er 1 te koop met motorwagen...setje van rivarossi, PM maar.
Gr. Silvester

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2885
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2010, 12:29:12 »
Even gecheckt op somda, het was de 7365 die in december als 3tjes rond reed ;)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2023, 20:07:07 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Op Marktplaats staat er momenteel zo'n setje te koop, met de kwalificatie NIEUW. Volgens mij moet dat zijn Z.G.A.N.
En inderdaad behoorlijk prijzig, van een verkoper die daar volgens mij hier ook wel iets bekend om staat: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1952213510-h0-dc-rivarosssi-ns-dubbeldekker-dd-ar-incl-mddm

Ik wacht tot "echt nieuw" en mijn hoop is gericht op PBModels...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2023, 21:21:55 »
In 2012 is er een korte periode geweest dat DDM-1 met Loc 1700 gereden heeft.
Daartooe moesten er wel een aantal constructie wijzigingen aan de 1700 worden uitgevoerd.
Dus zo'n samenstelling is niet echt onrealistisch.

De  26-115 had trouwens een groen interieur. Deze was opgeknapt na een botsschade te Zaandam.
Verder waren er nog technische verschillen. Bijvoorbeeld de draaistellen van de DDAR hadden een PMG. Verder had DDAR ATB fase 4 en DDM-1 Fase 3.