Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:08:47
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door WimM
Vandaag om 01:31:11
NS modelbaan Hoekdam H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:32:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 00:30:22
Onder de baan pffff.... door Frank 123
Vandaag om 00:16:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:09:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
05 maart 2021, 23:38:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door mwdb
05 maart 2021, 23:35:04
Vraag over problemen met Roco-trams op kruisingen van Atlas door Klaas Zondervan
05 maart 2021, 23:19:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert_N-Nm
05 maart 2021, 23:10:22
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Andereré
05 maart 2021, 23:06:42
Projekt 083-338 door 44
05 maart 2021, 22:57:41
Raadplaatje door eemstede
05 maart 2021, 22:51:20
Op zoek naar een boek - modelbaan bouwen door MathieuN
05 maart 2021, 22:24:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
05 maart 2021, 22:22:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 maart 2021, 22:19:20
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Edde
05 maart 2021, 22:12:58
Modelspoorbaan Fleischmann door Besselspoor
05 maart 2021, 21:51:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door krab
05 maart 2021, 21:47:37
Grote ravage in Amerikaanse woestijn. door Peeweetm
05 maart 2021, 21:26:10
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
05 maart 2021, 21:26:09
25 jaar geleden door Dwergsein
05 maart 2021, 20:54:37
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 maart 2021, 20:22:11
Gezocht artikel uit Spoorwegjournaal 152 - 2006 door Henk82
05 maart 2021, 20:06:30
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Biesje
05 maart 2021, 19:47:58
Gemeentetram Eemstede door Arjen52
05 maart 2021, 19:28:39
Pantopietluttigheid door Biesje
05 maart 2021, 19:19:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
05 maart 2021, 18:46:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
05 maart 2021, 17:58:36
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door mass am see
05 maart 2021, 17:42:05
  

Auteur Topic: Draaistelzijkanten van giethars  (gelezen 14083 keer)

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat mee leest.
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2006, 22:48:09 »
Ik denk ook niet dat een appelmoespot zo goed tegen hoge druk kan ;D
Lijkt me trouwens knap lastig, ik heb er de ambities (nog) niet voor ;)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2006, 22:54:57 »
Zelf zou ik kiezen voor vacuum.
In laboratoria wordt deze methode ook toegepast.
Bij het ingieten van proefstukjes metaal  in harsblokjes voor microscopisch metallurgisch onderzoek zgn "mountjes" wordt gebruik gemaakt van een zgn exicator, een vat met afneembaar deksel dat vacuum wordt gepompt waarin een cupje met het harsmengsel wordt geplaatst om alle dampbelletjes uit de nog vloeibare hars te laten uitdampen.

Vacuum dus  ;D
De groeten van Rob

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
    • sleutelspoor
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2006, 23:53:54 »
De pomp waarmee je vacuum zuigt kan je ook andersom laten werken zodat hij druk opbouwd en zelfs een fietspomp kan werken. Je vraag is meer van in welke ruimte moet ik de druk opbouwen of vacuum trekken. Hiervoor zijn speciale druk, vacuum klokken te koop in de handel. Google kan hierbij helpen.

Gr. Gerco
« Laatst bewerkt op: 21 december 2006, 19:09:59 door Gerco van Beelen »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
    • nulpunt
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2006, 00:21:27 »
Inmiddels: goedermorgen.
Ik praat nu niet over het weer van vanmorgen,  maar ik heb toch zoiets van:
van de regen in de drup.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2006, 09:10:18 »
In een grijs verleden, toen ik nog niet grijs was, heb ik wat met giethars en modelbussen geëxpirimenteerd. Toen ging ik in de open mal met een saté-prikker de bellen in de nog vloeibare hars te lijf; stuk voor stuk opvissen en naar boven halen. Het lukte daarmee vrij aardig om de bellen uit de detail te verwijderen.
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2006, 09:59:34 »
Inmiddels: goedermorgen.
Ik praat nu niet over het weer van vanmorgen,  maar ik heb toch zoiets van:
van de regen in de drup.
Inderdaad, dat gevoel heb ik ook. De beste stuurlui die aan wal staan en zo..  ::) Ik ben de laatste twee maanden ook met siliconenrubber en giethars bezig geweest, en ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Die luchtbelletjes zijn bijna niet te vermijden.

Jampotjes onder druk zetten of onder vacuum vind ik levensgevaarlijk. Stel je voor dat zo'n potje ontploft. Ik zie al die vlijmschermpe glasscherven al rond vliegen. Het is niet voor niets dat elk drukvat door het stoomwezen gekeurd moet worden.

Volgens het technische datasheet bij de siliconenrubber moet het spul inderdaad bij onderdruk ontlucht worden om een goed resultaat te krijgen. De vraag blijft dus: hoe kun je dat op een veilige en goedkope manier doen?

vr.gr.
Gert Klein

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2006, 10:16:12 »
Hiervoor zijn speciale druk, vacuum klokken te koop in de handel. Google kan hierbij helpen.

Zoek op exicator, er staan er zelfs op marktplaats 2 te koop.

Zelfs een beetje onderdruk heeft al een behoorlijk effect op het vookomen van dampbelletjes in de hars.
De groeten van Rob

arjen

  • Gast
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2006, 18:34:58 »

Volgens het technische datasheet bij de siliconenrubber moet het spul inderdaad bij onderdruk ontlucht worden om een goed resultaat te krijgen. De vraag blijft dus: hoe kun je dat op een veilige en goedkope manier doen?

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor over siliconenrubber. Industriële kwaliteit, neem ik aan, en geen hobbyproduct?
Luchtbellen in de siliconenrubber zijn overigens niet zo'n ramp, zolang ze niet al te groot worden. Ze vertalen zich in kunstharsbolletjes aan het afgietsel, die er gemakkelijk af te breken of te snijden zijn.
Vervelender zijn de luchtbelletjes in de giethars, en daar ging het gtootste deel van deze discussie dan ook over. Ik hoor graag of het iemand lukt om die er uit te krijgen onder vacuüm. Ik heb het ooit geprobeerd met een jampot en een VacuVin-dop maar dat werkte niet zo lekker: je hebt al zo weinig tijd voordat de hars uithardt en het in de pot plaatsen en vacuüm zuigen gaat daar ook nog eens van af. Na enig proberen ben ik weer overgestapt op het cocktailprikkertje  :)  Wat ook helpt is om de giethars niet al te heftig te roeren voordat je het in de vorm giet, als er op dat moment al belletjes in zitten is het hopeloos.

Arjen

PS.  het correcte woord is voor zover ik weet exsiccator. Een chemische opleiding is toch nog ergens goed voor  ;D

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2006, 19:20:49 »
PS.  het correcte woord is voor zover ik weet exsiccator. Een chemische opleiding is toch nog ergens goed voor  ;D

Een opleiding is nooit verloren, dus altijd een verrijking, ervaring ook.
In dit geval dus laboratoriumervaring (3Xww)
Hoe het ding genoemd wordt zal me w*st wezen, wij noemden het een Hekse(n)ketel  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Het werk in ieder geval wel met giethars, en daar gaat het om , toch?!
De groeten van Rob

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8581
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2006, 13:12:29 »
Trouwens, als je een mal van siliconenrubber maakt op basis van, stel, de draaistelzijkant van een mP, kun je die zijkant later weer uit het rubber verwijderen zonder schade?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2006, 16:30:30 »
Jongens, doe toch niet zo panisch. Als je nou een jam potje vacuum zuigt (door zijn vorm kan ie heel wat hebben) kan ie hooguit imploderen. Als je nou dat potje tussen stoeptegels inbouwt en een veiligheidsbril opzet omdat je weet maar nooit, kan er niks gebeuren.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
    • nulpunt
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2006, 18:12:37 »
Heb je dat daadwerkelijk gedaan of is het een suggestie?
Het kan natuurlijk allemaal reuze meevallen, maar Boem en Knal blijft Boem en Knal.
Jampotjes.... Het is nog steeds glas dat rondvliegt.
Overweeg eens iets minder "gevaarlijks" zoals iets van kunststof of een iets "professionelere" aanpak, wat dat dan ook mag zijn.

Dit lijkt net zo'n discussie als dat er steeds weer een koelkast van zijn compressor moet worden ontdaan om daarna te worden omgebouwd (met alle gvolgen van dien) om te kunnen airbrushen terwijl je die dingen zo kunt kopen en daarbij dat je niet duurder uit bent.

Wat is de mening van modelbouwers/ateliers die dit werk seriematig uitvoeren?

Duidelijk moet zijn: veiligheid telt.





Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
    • sleutelspoor
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2006, 18:42:54 »
Door het mengen van de twee componenten breng je de luchtbellen in de kunsthars. Lukt het mengen onder vacuum dan heb je ook het probleem opgelost. Als het mengen onder vacuum niet lukt dan bepaald de druk boven het mengsel de weerstand tegen de luchtbellen. Weinig druk betekend dus dat de bellen kunnen uitzetten en veel druk betekend dus dat ze kleiner worden. Maar voor de druk te kunnen beheersen heb je toch speciale apparatuur nodig.

Gr. Gerco

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #28 Gepost op: 22 december 2006, 19:41:37 »
Even een paar antwoorden.

Jampotjes en ook appelmoespotjes worden volgens mij vacuum afgevuld, ivm bederf als dat niet gebeurt. (anders "plopt" het deksel niet met openen)
Deze potjes kunnen tegen bijna vacuum.
Iets onder hoge druk gieten heb ik nog nooit van gehoort. En dat kan ook niet in een exsiccator, die worden zover ik weet met vet op geslepen glas afgedicht.
In de hobby sfeer zou in niet met hoge druk werken voor dit soort zaken.

En ja, je kunt, na het uitharden van de 2 componenten siliconen rubber het origineel makkelijk loshalen, alsook het gegoten onderdeel.

Coctail prikker gaat natuurlijk ook, maar met kleine onderdeeltjes/details?????

Of gewoon de eventueel kleine belletjes gewoon maar accepteren???

Met de siliconenrubber heb je overigens geen problemen met luchtbellen. Dit is te dun, en duurt te lang met uitharden. (24uur)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Draaistelzijkanten van giethars
« Reactie #29 Gepost op: 22 december 2006, 19:48:37 »
Nu las ik vanmiddag in de MSM een artikel over de bouw van een "schudmachine". Schijnt ook redelijk tot goed te helpen tegen luchtbellen in de giethars.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw