BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Private SNAFU op 17 december 2006, 11:22:19

Titel: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 17 december 2006, 11:22:19
Eigenlijk een hele korte vraag. Is giethars stevig genoeg om draaistel zijkanten van te maken?

Een van de draaistel zijkanten voor mijn mP van THS is gesneuveld en zit er over te denken een kopie te maken van de andere die ik heb.

Hopelijk kan iemand mij van antwoord en/of ervaringen voorzien.

Bedankt,
Bart
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Floris Dilz op 17 december 2006, 11:28:55
als de draaistelzijkanten voor de sier zijn (dus geen assen erin gelagerd of zo) gaat het prima hoor.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Karst Drenth op 17 december 2006, 11:48:01
Hoi Bart,

H0 ? Dan graag 4 voor mij  ;D

Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: arjen op 17 december 2006, 11:50:24
En als de assen er wél in gelagerd zijn, kun je er over denken om achter de gietharszijkant een messing plaatje te monteren met daarin twee messing aslagertjes. Aan dat messing kun je ook meteen een stevige bevestiging solderen waarmee je de nieuwe zijkant aan de rest van het draaistel vastschroeft.

Als ik zo die THS-zijkanten bekijk dan zijn ze trouwens best lastig om na te gieten. Ik wens je veel succes!

Arjen.


Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 17 december 2006, 12:05:38
Hoi Bart,
H0 ? Dan graag 4 voor mij  ;D

Karst, inderdaad H0. Let wel, ze zijn groter dan de draaistel zijkanten van Märklin, want de THS mP is wel 1:87 ipv 1:100 in lengte zoals M*

Gr,
Bart
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Karst Drenth op 17 december 2006, 12:47:04
Bart,

Weet ik, maar M* is eigenlijk net iets te klein, 1:87 (Piko draaistel) is OK !

Maaruh, misschien domme vraag, waarom geen nieuwe bestellen bij THS ?


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Peter Korsten op 17 december 2006, 12:51:58
Een van de draaistel zijkanten voor mijn mP van THS is gesneuveld en zit er over te denken een kopie te maken van de andere die ik heb.

Aangezien ik ook dat bouwpakket heb ;) (waarvoor nogmaals mijn dank), zal ik opletten dat bij mij niets sneuvelt.

Hoe zou je precies zo'n kopie maken? Zelf van giethars? Een collega van me denkt dat het een beetje een knoeiboel is en dat je het eigenlijk in een vacuüm moet doen en zo.

- Peter
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 17 december 2006, 13:05:12
Peter,

Ik wil het gaan aanpakken zoals Huid Maaskant heeft gedaan ->  Link (http://www.floodland.nl/trein/info/model_14.htm)

Vacuüm is natuurlijk altijd beter, alleen ik heb niet zo'n apparaat.

En nee, de draaistelzijkanten die kleiNSpoor heeft zijn niet goed genoeg wat die zijn ook lengte maat 1:100

Peter, wanneer krijg je je bouwset op Malta? Kijk of laat je ouders nog even kijken of ik de bouwbeschrijving er wel bij heb gedaan.

Gr,
Bart
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Peter Korsten op 17 december 2006, 13:29:29
Zij komen op de 24e - met de mP, twee Hbbkkss-en (als aanvulling van de twee die ik al heb) en een lollig ;) trammetje. Die Fccpps-set van MTE zal wel niet meer gaan lukken, ben ik bang. Oh, en het 1100-boek, natuurlijk.

Vanavond spreek ik ze en zal ik het ze vragen. Merci voor de link, die zal ik eens  gaan bestuderen.

- Peter
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Peter Korsten op 18 december 2006, 22:21:35
...en in die link staat dat er een uitgebreid artikel in de Railhobby van juli/augustus 2006 staat. Laat ik die stomtoevallig (aangezien ik eens in de acht maanden in Nederland ben) die in mijn bezit hebben. :D

- Peter
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: 1795 op 20 december 2006, 20:59:44
Het gieten met siliconenrubber gaat inderdaad heel makkelijk. De mallen maken dan. Is wel duur spul, maar werkt perfect.
Het maken van afgietsels is wat lastiger. Toch wel wat probleemples met luchtbellen. Heb een soort vacuum potje gemaakt, waar ik de hars/mal in kan zetten. Scheelt wel, maar heldere hars om er ramen van te gieten, zonder luchtbellen, dat gaat niet. (vacuumpotje = appelmoes pot met daaraan een luchtpump, aangesloten op de zuigkant van de pomp.)

Edwin
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Overlast op 20 december 2006, 21:07:56
Ik gebruik zelf vloeibaar rubber van Make me. Ik denk dat het een stuk goedkoper is dan siliconenrubber. Zelf heb ik al verschillende draaistelzijkanten en andere onderdelen gegoten. Ik gebruik polyesterhars van Motip om in de mal te gieten. Het voorkomen van luchtbellen is een kwestie van geduldig werken, dus niet de maar mal zo snel mogelijk volgieten.

Maarten
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Gerco van Beelen op 20 december 2006, 22:07:29
De meeste mensen denken dat je het giethars onder vacuum moet gieten voor de luchtbellen. Beter is het om het onder hoge druk te doen daardooe worden de luchtbellen samengeperst. Volledig vacuum maken is namelijk heel moeilijk, hoge druk is makkelijker.

Gr. Gerco
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: FritsT op 20 december 2006, 22:20:53
Leuk dat je dat schrijft, maar wat moeten we daarmee?
Fietspomp of aansluiten op de stoomketel van een stoomlocomotief?

Graag dan ook uitleg hoe, wat en waar. (als dat mogelijk is).
Dan kan ik er ook wat van leren.
Alvast bedankt.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 20 december 2006, 22:27:04
Gerco,

Daar ben ik ook benieuwd naar.. Het zelfde appelmoes potje met een fietspomp er op of op een andere manier?

gr,
Bart
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Felix op 20 december 2006, 22:48:09
Ik denk ook niet dat een appelmoespot zo goed tegen hoge druk kan ;D
Lijkt me trouwens knap lastig, ik heb er de ambities (nog) niet voor ;)
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Robkop op 20 december 2006, 22:54:57
Zelf zou ik kiezen voor vacuum.
In laboratoria wordt deze methode ook toegepast.
Bij het ingieten van proefstukjes metaal  in harsblokjes voor microscopisch metallurgisch onderzoek zgn "mountjes" wordt gebruik gemaakt van een zgn exicator, een vat met afneembaar deksel dat vacuum wordt gepompt waarin een cupje met het harsmengsel wordt geplaatst om alle dampbelletjes uit de nog vloeibare hars te laten uitdampen.

Vacuum dus  ;D
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Gerco van Beelen op 20 december 2006, 23:53:54
De pomp waarmee je vacuum zuigt kan je ook andersom laten werken zodat hij druk opbouwd en zelfs een fietspomp kan werken. Je vraag is meer van in welke ruimte moet ik de druk opbouwen of vacuum trekken. Hiervoor zijn speciale druk, vacuum klokken te koop in de handel. Google kan hierbij helpen.

Gr. Gerco
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: FritsT op 21 december 2006, 00:21:27
Inmiddels: goedermorgen.
Ik praat nu niet over het weer van vanmorgen,  maar ik heb toch zoiets van:
van de regen in de drup.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Bolramer op 21 december 2006, 09:10:18
In een grijs verleden, toen ik nog niet grijs was, heb ik wat met giethars en modelbussen geëxpirimenteerd. Toen ging ik in de open mal met een saté-prikker de bellen in de nog vloeibare hars te lijf; stuk voor stuk opvissen en naar boven halen. Het lukte daarmee vrij aardig om de bellen uit de detail te verwijderen.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Gert Klein op 21 december 2006, 09:59:34
Inmiddels: goedermorgen.
Ik praat nu niet over het weer van vanmorgen,  maar ik heb toch zoiets van:
van de regen in de drup.
Inderdaad, dat gevoel heb ik ook. De beste stuurlui die aan wal staan en zo..  ::) Ik ben de laatste twee maanden ook met siliconenrubber en giethars bezig geweest, en ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Die luchtbelletjes zijn bijna niet te vermijden.

Jampotjes onder druk zetten of onder vacuum vind ik levensgevaarlijk. Stel je voor dat zo'n potje ontploft. Ik zie al die vlijmschermpe glasscherven al rond vliegen. Het is niet voor niets dat elk drukvat door het stoomwezen gekeurd moet worden.

Volgens het technische datasheet bij de siliconenrubber moet het spul inderdaad bij onderdruk ontlucht worden om een goed resultaat te krijgen. De vraag blijft dus: hoe kun je dat op een veilige en goedkope manier doen?

vr.gr.
Gert Klein
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Robkop op 21 december 2006, 10:16:12
Hiervoor zijn speciale druk, vacuum klokken te koop in de handel. Google kan hierbij helpen.

Zoek op exicator, er staan er zelfs op marktplaats 2 te koop.

Zelfs een beetje onderdruk heeft al een behoorlijk effect op het vookomen van dampbelletjes in de hars.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: arjen op 21 december 2006, 18:34:58

Volgens het technische datasheet bij de siliconenrubber moet het spul inderdaad bij onderdruk ontlucht worden om een goed resultaat te krijgen. De vraag blijft dus: hoe kun je dat op een veilige en goedkope manier doen?

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor over siliconenrubber. Industriële kwaliteit, neem ik aan, en geen hobbyproduct?
Luchtbellen in de siliconenrubber zijn overigens niet zo'n ramp, zolang ze niet al te groot worden. Ze vertalen zich in kunstharsbolletjes aan het afgietsel, die er gemakkelijk af te breken of te snijden zijn.
Vervelender zijn de luchtbelletjes in de giethars, en daar ging het gtootste deel van deze discussie dan ook over. Ik hoor graag of het iemand lukt om die er uit te krijgen onder vacuüm. Ik heb het ooit geprobeerd met een jampot en een VacuVin-dop maar dat werkte niet zo lekker: je hebt al zo weinig tijd voordat de hars uithardt en het in de pot plaatsen en vacuüm zuigen gaat daar ook nog eens van af. Na enig proberen ben ik weer overgestapt op het cocktailprikkertje  :)  Wat ook helpt is om de giethars niet al te heftig te roeren voordat je het in de vorm giet, als er op dat moment al belletjes in zitten is het hopeloos.

Arjen

PS.  het correcte woord is voor zover ik weet exsiccator. Een chemische opleiding is toch nog ergens goed voor  ;D
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Robkop op 21 december 2006, 19:20:49
PS.  het correcte woord is voor zover ik weet exsiccator. Een chemische opleiding is toch nog ergens goed voor  ;D

Een opleiding is nooit verloren, dus altijd een verrijking, ervaring ook.
In dit geval dus laboratoriumervaring (3Xww)
Hoe het ding genoemd wordt zal me w*st wezen, wij noemden het een Hekse(n)ketel  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Het werk in ieder geval wel met giethars, en daar gaat het om , toch?!
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Peter Korsten op 22 december 2006, 13:12:29
Trouwens, als je een mal van siliconenrubber maakt op basis van, stel, de draaistelzijkant van een mP, kun je die zijkant later weer uit het rubber verwijderen zonder schade?

- Peter
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: stig op 22 december 2006, 16:30:30
Jongens, doe toch niet zo panisch. Als je nou een jam potje vacuum zuigt (door zijn vorm kan ie heel wat hebben) kan ie hooguit imploderen. Als je nou dat potje tussen stoeptegels inbouwt en een veiligheidsbril opzet omdat je weet maar nooit, kan er niks gebeuren.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: FritsT op 22 december 2006, 18:12:37
Heb je dat daadwerkelijk gedaan of is het een suggestie?
Het kan natuurlijk allemaal reuze meevallen, maar Boem en Knal blijft Boem en Knal.
Jampotjes.... Het is nog steeds glas dat rondvliegt.
Overweeg eens iets minder "gevaarlijks" zoals iets van kunststof of een iets "professionelere" aanpak, wat dat dan ook mag zijn.

Dit lijkt net zo'n discussie als dat er steeds weer een koelkast van zijn compressor moet worden ontdaan om daarna te worden omgebouwd (met alle gvolgen van dien) om te kunnen airbrushen terwijl je die dingen zo kunt kopen en daarbij dat je niet duurder uit bent.

Wat is de mening van modelbouwers/ateliers die dit werk seriematig uitvoeren?

Duidelijk moet zijn: veiligheid telt.




Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Gerco van Beelen op 22 december 2006, 18:42:54
Door het mengen van de twee componenten breng je de luchtbellen in de kunsthars. Lukt het mengen onder vacuum dan heb je ook het probleem opgelost. Als het mengen onder vacuum niet lukt dan bepaald de druk boven het mengsel de weerstand tegen de luchtbellen. Weinig druk betekend dus dat de bellen kunnen uitzetten en veel druk betekend dus dat ze kleiner worden. Maar voor de druk te kunnen beheersen heb je toch speciale apparatuur nodig.

Gr. Gerco
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: 1795 op 22 december 2006, 19:41:37
Even een paar antwoorden.

Jampotjes en ook appelmoespotjes worden volgens mij vacuum afgevuld, ivm bederf als dat niet gebeurt. (anders "plopt" het deksel niet met openen)
Deze potjes kunnen tegen bijna vacuum.
Iets onder hoge druk gieten heb ik nog nooit van gehoort. En dat kan ook niet in een exsiccator, die worden zover ik weet met vet op geslepen glas afgedicht.
In de hobby sfeer zou in niet met hoge druk werken voor dit soort zaken.

En ja, je kunt, na het uitharden van de 2 componenten siliconen rubber het origineel makkelijk loshalen, alsook het gegoten onderdeel.

Coctail prikker gaat natuurlijk ook, maar met kleine onderdeeltjes/details?????

Of gewoon de eventueel kleine belletjes gewoon maar accepteren???

Met de siliconenrubber heb je overigens geen problemen met luchtbellen. Dit is te dun, en duurt te lang met uitharden. (24uur)

Edwin
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 22 december 2006, 19:48:37
Nu las ik vanmiddag in de MSM een artikel over de bouw van een "schudmachine". Schijnt ook redelijk tot goed te helpen tegen luchtbellen in de giethars.

Gr,
Bart
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: sensas52 op 22 december 2006, 22:17:10

PS.  het correcte woord is voor zover ik weet exsiccator. Een chemische opleiding is toch nog ergens goed voor  ;D


Niet zo goed opgelet tijdens de opleiding zeker?? ::) ::) ::)
Het juiste woord is Excicator!!!

Deze zijn speciaal gemaakt van dik gehard glas en daardoor geschikt om onder vacuum te gebruiken zonder te imploderen. Maar om het geheel onder vacuum te zetten heb je dan ook nog een vacuumpomp nodig natuurlijk. Al met al een hele investering voor een paar malletjes lijkt me.

Ga vooral niet met jampotjes oid aan de gang! Deze worden warm afgevuld en door het afkoelen van de inhoud ontstaat er een hele lichte vorm van vacuum. Zwaarder belasten kan echt niet en ze zullen dan imploderen met alle gevolgen vandien.

Het beste, goedkoopste en gemakkelijkste lees je onder deze link, bij de laatste tip (kortkoppeling 63), het principe van de trrrrrrrilplaat, creatief gemaakt mag ik wel zeggen:

http://www.lahntalbahn.info/Lahntalbahn%20tips&trucs.htm

Succes ermee, we zien de foto's hier graag verschijnen!!! ;D ;D

Sander

Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Peter Korsten op 22 december 2006, 23:00:29
Ja, eh, juist. Als moderator is het mijn plicht om de lezers onder de 18 jaar er op te wijzen dat die pagina wellicht ongeschikt materiaal bevat. :D

- Peter
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: sensas52 op 22 december 2006, 23:09:14
Nou ehm nee, het is volgens het artikel juist heel geschikt materiaal. . . .

om een trilplaat te bouwen die er weer voor zorgt dat je geen luchtbellen in je giethars krijgt, toch?!  ;D ;)

Sander
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: stig op 22 december 2006, 23:42:59
Zwaarder belasten kan echt niet en ze zullen dan imploderen met alle gevolgen vandien.

Heb je het geprobeerd?

Ik ga een Rietschle PICO VLT40 proberen met een jampotje! Dat wordt knallen! Of niet, geen idee. We zullen zien...
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: prutser op 23 december 2006, 00:10:45
Dat wordt knallen!


Foto's ;D
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: stig op 23 december 2006, 02:01:46
Foto's ;D

Moet het eerst nog proberen hé! ;)
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: arjen op 23 december 2006, 09:23:12
Niet zo goed opgelet tijdens de opleiding zeker?? ::) ::) ::)
Het juiste woord is Excicator!!!


Dat betwijfel ik ten zeerste. In de Dikke Van Dale staat toch echt 'exsiccator'.  ;D
Heb bovendien even de Google-test gedaan: excicator = 314 hits, exsiccator = 235.000 hits...
Het woord komt overigens uit het Latijn, daar betekent het zoiets als 'uitdroger' en dat is ook precies waar zo'n apparaat officieel voor dient in het lab.

Arjen.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Karst Drenth op 31 december 2006, 18:14:16
Peter,

Ik wil het gaan aanpakken zoals Huid Maaskant heeft gedaan ->  Link (http://www.floodland.nl/trein/info/model_14.htm)


Hoi Bart,

Heb je hier (http://www.nlms.info/articles/casting/casting_nl.htm) al eens gegeken. Deze man giet ook z'n eigen draaistelzijkanten.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Tjalling op 10 januari 2007, 21:25:12


om een trilplaat te bouwen die er weer voor zorgt dat je geen luchtbellen in je giethars krijgt  .....

Sander

Voor de lezers onder de 18 (en degenen die willen bezuinigen):
Je kunt ook een houten deuvel van 6 of 8 mm in je klopboormachine zetten en die op de tafel of plank zetten waar je werkstuk op staat dat je aan het gieten bent.

Boormachine op kloppen zetten, aanzetten en je ziet de luchtbelletjes bovenkomen. Ik heb dat wel gebruikt bij het gieten van gipsmallen en bij het maken van siliconenmallen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Erwin P. van Beveren op 23 januari 2007, 01:09:04
Karst wrote:

Heb je hier (http://www.nlms.info/articles/casting/casting_nl.htm) al eens gegeken. Deze man giet ook z'n eigen draaistelzijkanten.

Grtzz, Karst


Wel die man ben ik dus. Ik wilde reageren mbt luchtbellen toen ik nog op pagina twee van dit draadje aan het lezen was maar Karst heeft de link al geplaatst.

Wat ik even zeggen wilde is dat ik mijn siliconen mallen even in de magnetron warm maak, voor dat ik er hars in giet. Dit idee heb ik van de handleiding van het merk van het hars etc. Staat ook bij de FAQ van dit bedrijf.

Groetjes en suc6. Erwin.

PS ik heb al enige jaren niet meer gegoten, maar had best mooie resultaten.

http://www.alumilite.com/ (http://www.alumilite.com/)

Hier de betreffende vraag/antwoord van dat bedrijf:

Q: How do I avoid air bubbles in my part?

A: Cast Alumilite into a warm mold coated with baby powder. This will help the material flow better and cure more evenly. If you are using silicone rubber, stick the mold in an oven set at 'Warm' for approximately 30 minutes or put your mold in a microwave for a few minutes on high. Once your mold is warm to the touch, sprinkle baby powder or talc powder in the mold. Shake the powder around the mold so all areas are covered. Once covered, knock or blow out all of the excess powder. This will leave a light coat of powder on the outside of the mold that will act as a lubricant for the air and will allow it to easily rise to the surface. You can also use any kind of paint or commercial brand of urethane release to aid in the problem if baby powder isn't available. For complex molds that have severe undercuts, you may need to vent those troubled areas with holes the can be created with either some copper tubing or an Exacto knife.
 
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Karst Drenth op 23 januari 2007, 16:08:51
...Wel die man ben ik dus...

Hoi Erwin, ik wist niet dat jij ook lid was van dit forum, anders had ik graag de eer aan jou gelaten ;)

Jouw site kwam voor in een Google search op 'Plan U'  8) vandaar dat ik je site gevonden had.
Nou, voor het bouwen van Plan U ben je hier op de goede plek  ;D (of istie misschien al klaar ?)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Edsko Hekman op 23 januari 2007, 20:22:36
euh Erwin, ik kom je site niet op.  :-[ :'(

Forbidden
You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Ik ben namelijk nieuwsgierig naar je methode en wilde het artikel lezen.

Ik blijf het wel proberen!  ;)

Groeten,

Edsko
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Erwin P. van Beveren op 23 januari 2007, 22:13:54
De site is weer inorde, ik heb net met de techniesche dienst van de server ge-chat en er was een probleem met permisions.

Weet ik veel wat... daar heb ik toch geen verstand van.

Ik kon er zelf ook niet op en .... maar dat probleem hoort hier niet thuis.

@ Edsko, het zal nu dus wel lukken. Ik kreeg dus hetzelfde error.

@ Karst, wat de eer betrefd, geen probleem. Vond het wel leuk dat iemand naar mij verwijst. En nee mijn plan U is nog lang niet klaar. Het ligt eigenlijk al een aantal jaartjes stil, maar zal toch weer opgepakt worden. Ik wil het met messing gaan doen. Eerst een Rotterdamse metro maken als leerstof.

Erwin

PS als de vrouw er vandoor gaat heeft dat ook op de hobby gevolgen.
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Robkop op 24 januari 2007, 21:20:08
Via een  ander draadje  (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=3179.msg44605#msg44605) kwam ik op het idee om een trilmotor te gebruiken voor het verwijderen van luchtbellen .
Misschien dat iemand er iets mee kan  ;D
Titel: Re: Draaistelzijkanten van giethars
Bericht door: Private SNAFU op 24 januari 2007, 21:22:24
Nu las ik vanmiddag in de MSM een artikel over de bouw van een "schudmachine". Schijnt ook redelijk tot goed te helpen tegen luchtbellen in de giethars.

Rob,

Bedankt voor het opmerken :) Ik zelf was al eerder een soortgelijk iets tegen gekomen...

Gr,
Bart