Precies Stig,Gelukkig wordt het menselijk brein na verloop van tijd ook "immuun" voor dit soort zaken, anders zouden de hulpverleners, ziekenhuispersoneel het werk niet vol houden..Bert
.... Ik wil het niet bagatelliseren maar niet iedereen heeft er op dezelfde manier last van...
degene die dit doet is eeneric ( zet m lekker hard en trek je aussie aan)
En ik denk niet dat ouders of school voor dergelijke zaken verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Natuurlijk spelen zij een belangrijke rol, maar je kunt je kind nog zo goed opvoeden, contact met net de verkeerde vrienden of een schokkende gebeurtenis kunnen een persoon flink veranderen zonder dat je daar invloed op hebt.Johan
Beste Eric,Ik lees dit draadje nu pas, vandaar mijn late reactie op jouw post. Ik ben de vader van Hans, een jongen van 16 jaar, die het syndroom van Down heeft. Onwetende mensen schelden hem vaak uit voor mongool. Nu zeg ik nadrukkelijk ontwetend, want de meeste mensen realiseren zich niet waar de term vandaan komt. In de negentiende eeuw deed een Engelse arts, Down, onderzoek naar verschijnselen die hij aantrof bij patiënten met een verstandelijke beperking. Omdat bij een bepaalde groep mensen vaak dezelfde verschijnselen voorkwamen sprak hij van een syndroom, dat uiteindelijk naar hem werd genoemd. In diezelfde negentiende eeuw was de hele westerse wereld ervan overtuigd dat de blanke man het hoogtepunt van de schepping was. Er werden allerlei theorieën opgesteld die moesten verklaren hoe de wereld in elkaar zat. Een gangbare theorie zei dat er binnen het menselijk ras een duidelijke evolutie was waar te nemen. Aan de top stond de blanke man, daaronder de Aziaat, daaronder de neger. Het verschijnsel Downs syndroom werd dan ook al snel verklaard als een terugval vanuit het blanke ras naar het Aziatische, mongoloïde type. De term mongool was geboren. Ondertussen zijn we meer dan honderd jaar verder en heeft de 2e wereldoorlog voor de meeste mensen de gevaren van dit soort kwalificaties aangetoond. Mensen beoordelen op uiterlijke kenmerken is niet langer normaal. Alleen die term ‘mongool”is blijven hangen, in twee landen in Europa, Griekenland en Nederland. Daarom nog maar even Nederlands voor dummy’s. Een Mongool is een inwoner van een land in Centraal Azië, Mongolië. Elke andere betekenis die je aan dit woord geeft is beledigend, zowel voor de mensen die het syndroom van Down hebben ( en eigenlijk een trisomie 21, in plaats van een chromosomenpaar drie chromosomen op positie 21) als voor inwoners van Mongolië. Ik ben ervan overtuigd dat je voor jongelui die Russische roulette spelen met een locomotief wel andere kwalificaties kunt verzinnen.peter
Dit is wel heel makkelijk gesteld ouders school zijn niet verantwoordelijk voor deze zaken. De ouders zijn altijd verantwoordelijk, school alleen in school tijd. Wie is er dan verantwoordelijk NS/Prorail of de andere rail vervoerders, politie wij de pasanten, dacht het niet.Ben.
Heb nu nog regelmatig dat als je iets onder de trein hoort, een tak of opspringend grind mijn hart een paar slagen harder gaat.
Laat ze maar beelden zien met wat er gebeuren kanWie weet houden ze dan op en wie weet leren ze er dan wat van