Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Scholieren spelen gevaarlijk spel op rails  (gelezen 8414 keer)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re:Scholieren spelen gevaarlijk spel op rails
« Reactie #45 Gepost op: 05 February 2010, 14:02:47 »
Precies Stig,

Gelukkig wordt het menselijk brein na verloop van tijd ook "immuun" voor dit soort zaken, anders zouden de hulpverleners, ziekenhuispersoneel het werk niet vol houden..

Bert

stig

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 February 2010, 14:12:52 »
Onder andere. Hoewel het ook op kan bouwen en eruit komen in een moment dat je het persoonlijk even zwaar hebt. Maar dat is dus voor iedereen verschillend.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 14:15:29 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

hoefhaan

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 05 February 2010, 15:22:58 »
Precies Stig,

Gelukkig wordt het menselijk brein na verloop van tijd ook "immuun" voor dit soort zaken, anders zouden de hulpverleners, ziekenhuispersoneel het werk niet vol houden..

Bert

Aangezien ik tot die groep behoor kan ik daar over mee praten. En ik kan je vertellen dat je nooit immuun raakt voor dergelijke zaken. Natuurlijk kijk je met een professionele blik, maar toch blijf je gelukkig een mens die geraakt wordt door een jong iemand die dood gaat door een stupiditeit!
Diegene die daar totáál niet door geraakt wordt is niet geschikt als hulpverlener. En dat klinkt misschien gek maar toch heb je gevoel en inleveingsvermogen nodig als hulpverlener. Anders kun je beter worst gaan verkopen bij een warenhuis.

en helaas hoor ik ook tot de groep nabestaanden van een ongeval door stupiditeit waarbij een zeer jong iemand om het leven kwam. Dus ook die zijde heb ik gezien, en dan kan ik je zeggen dat de groep van 90 nabestaanden die daar nog last van hebben redelijk klein is ingeschat.

Maar goed, laten we niet op het gevoel gaan spelen of al te ver off-topic gaan.
Ik snap ook wel dat jongeren de rand zoeken, de spanningsgrens, maar er zijn voldoende andere manieren om dat te doen. Ga een leuke sport doen, ook daar zijn genoeg grenzen op te zoeken.

En ik denk niet dat ouders of school voor dergelijke zaken verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Natuurlijk spelen zij een belangrijke rol, maar je kunt je kind nog zo goed opvoeden, contact met net de verkeerde vrienden of een schokkende gebeurtenis kunnen een persoon flink veranderen zonder dat je daar invloed op hebt.

Johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 February 2010, 15:48:53 »
.... Ik wil het niet bagatelliseren maar niet iedereen heeft er op dezelfde manier last van...
Dat klopt maar het kan nog wel een tijdje nawerken.
Vorig jaar April meegemaakt dat we tussen Geldrop en Heeze iemand aanreden (in dit geval een ongeluk). Ik zat toevallig helemaal vooraan in een ICR stuurstandrijtuig en je hoort dus eerst een klap gevolgd door het een paar keer heen en weer stuiteren onder de trein.
We konden vervolgens het hele "circus" van dicht bij meemaken hoe het opruimen ging, inclusief schoonspuiten van de trein.
Machinist werd ook door een paar collega's opgevangen en afgevoerd samen met de rest van het treinpersoneel dat e eerste taak had om te gaan kijken gewapend met een zeiltje.
Een ding kan ik je zeggen, ik was liever op tijd thuis geweest.

Heb nu nog regelmatig dat als je iets onder de trein hoort, een tak of opspringend grind mijn hart een paar slagen harder gaat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

peterkloosterboer

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 05 February 2010, 15:55:16 »
Citaat
degene die dit doet is een

eric ( zet m lekker hard en trek je aussie aan)

Beste Eric,

Ik lees dit draadje nu pas, vandaar mijn late reactie op jouw post. Ik ben de vader van Hans, een jongen van 16 jaar, die het syndroom van Down heeft. Onwetende mensen schelden hem vaak uit voor mongool. Nu zeg ik nadrukkelijk ontwetend, want de meeste mensen realiseren zich niet waar de term vandaan komt. In de negentiende eeuw deed een Engelse arts, Down, onderzoek naar verschijnselen die hij aantrof bij patiënten met een verstandelijke beperking. Omdat bij een bepaalde groep mensen vaak dezelfde verschijnselen voorkwamen sprak hij van een syndroom, dat uiteindelijk naar hem werd genoemd. In diezelfde negentiende eeuw was de hele westerse wereld ervan overtuigd dat de blanke man het hoogtepunt van de schepping was. Er werden allerlei theorieën opgesteld die moesten verklaren hoe de wereld in elkaar zat. Een gangbare theorie zei dat er binnen het menselijk ras een duidelijke evolutie was waar te nemen. Aan de top stond de blanke man, daaronder de Aziaat, daaronder de neger. Het verschijnsel Downs syndroom werd dan ook al snel verklaard als een terugval vanuit het blanke ras naar het Aziatische, mongoloïde type. De term mongool was geboren. Ondertussen zijn we meer dan honderd jaar verder en heeft de 2e wereldoorlog voor de meeste mensen de gevaren van dit soort kwalificaties aangetoond. Mensen beoordelen op uiterlijke kenmerken is niet langer normaal. Alleen die term ‘mongool”is blijven hangen, in twee landen in Europa, Griekenland en Nederland. Daarom nog maar even Nederlands voor dummy’s. Een Mongool is een inwoner van een land in Centraal Azië, Mongolië. Elke andere betekenis die je aan dit woord geeft is beledigend, zowel voor de mensen die het syndroom van Down hebben ( en eigenlijk een trisomie 21, in plaats van een chromosomenpaar drie chromosomen op positie 21) als voor inwoners van Mongolië. Ik ben ervan overtuigd dat je voor jongelui die Russische roulette spelen met een locomotief wel andere kwalificaties kunt verzinnen.

peter

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #50 Gepost op: 05 February 2010, 15:57:25 »

En ik denk niet dat ouders of school voor dergelijke zaken verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Natuurlijk spelen zij een belangrijke rol, maar je kunt je kind nog zo goed opvoeden, contact met net de verkeerde vrienden of een schokkende gebeurtenis kunnen een persoon flink veranderen zonder dat je daar invloed op hebt.

Johan

Dit is wel heel makkelijk gesteld ouders school zijn niet verantwoordelijk voor deze zaken. De ouders zijn altijd verantwoordelijk, school alleen in school tijd. Wie is er dan verantwoordelijk NS/Prorail of de andere rail vervoerders, politie wij de pasanten, dacht het niet. Kan er wat van zeggen dat het gevaarlijk is wat zij doen, en het in het minste risico te worden uitgescholden en het ergste een paar klappen krijgen. Ouders zijn uiteindelijk tot hun kinderen 18 jaar zijn verantwoordelijk ook financieel. Zal mooi zijn. Dit is typisch verantwoording afschuiven op de maatschappij. Ik heb er eerlijk schoon genoeg van. Dat de verantwoording steeds vaker bij de maatschappij is komen te liggen. Tijd voor ouderwets schop onder je kont en een week of wat thuis zitten. Wil je niet luisteren moet je maar voelen. Gebeurd te weinig. Tijd om het af te schuiven op anderen moet maar eens stoppen.......

Ben.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #51 Gepost op: 05 February 2010, 16:02:05 »
Beste Eric,

Ik lees dit draadje nu pas, vandaar mijn late reactie op jouw post. Ik ben de vader van Hans, een jongen van 16 jaar, die het syndroom van Down heeft. Onwetende mensen schelden hem vaak uit voor mongool. Nu zeg ik nadrukkelijk ontwetend, want de meeste mensen realiseren zich niet waar de term vandaan komt. In de negentiende eeuw deed een Engelse arts, Down, onderzoek naar verschijnselen die hij aantrof bij patiënten met een verstandelijke beperking. Omdat bij een bepaalde groep mensen vaak dezelfde verschijnselen voorkwamen sprak hij van een syndroom, dat uiteindelijk naar hem werd genoemd. In diezelfde negentiende eeuw was de hele westerse wereld ervan overtuigd dat de blanke man het hoogtepunt van de schepping was. Er werden allerlei theorieën opgesteld die moesten verklaren hoe de wereld in elkaar zat. Een gangbare theorie zei dat er binnen het menselijk ras een duidelijke evolutie was waar te nemen. Aan de top stond de blanke man, daaronder de Aziaat, daaronder de neger. Het verschijnsel Downs syndroom werd dan ook al snel verklaard als een terugval vanuit het blanke ras naar het Aziatische, mongoloïde type. De term mongool was geboren. Ondertussen zijn we meer dan honderd jaar verder en heeft de 2e wereldoorlog voor de meeste mensen de gevaren van dit soort kwalificaties aangetoond. Mensen beoordelen op uiterlijke kenmerken is niet langer normaal. Alleen die term ‘mongool”is blijven hangen, in twee landen in Europa, Griekenland en Nederland. Daarom nog maar even Nederlands voor dummy’s. Een Mongool is een inwoner van een land in Centraal Azië, Mongolië. Elke andere betekenis die je aan dit woord geeft is beledigend, zowel voor de mensen die het syndroom van Down hebben ( en eigenlijk een trisomie 21, in plaats van een chromosomenpaar drie chromosomen op positie 21) als voor inwoners van Mongolië. Ik ben ervan overtuigd dat je voor jongelui die Russische roulette spelen met een locomotief wel andere kwalificaties kunt verzinnen.

peter

Peter wat mooi gezegd, heel goed. Ik sluit mij helemaal aan bij jou opmerking.

Groetjes Ben.

m de deugd

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 05 February 2010, 16:17:41 »
Ik speel veel met kleine treintjes,1:160
Dat is veel minder gevaarlijk.
Die hele grote,ga ik veel liever veilig mee reizen en er naar kijken veilig wel te verstaan.
Op zeer veilige gepaste afstand,de computer is ver zat van het spoor.
Dat hou ik als volgorde en niets anders.
Ik ben dol op treinen,maar zulke (spelletjes)zeg ik graag nee tegen,want echte treinen zijn geen speelgoed.

Martin.

hoefhaan

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 05 February 2010, 16:22:06 »
Dit is wel heel makkelijk gesteld ouders school zijn niet verantwoordelijk voor deze zaken. De ouders zijn altijd verantwoordelijk, school alleen in school tijd. Wie is er dan verantwoordelijk NS/Prorail of de andere rail vervoerders, politie wij de pasanten, dacht het niet.

Ben.

ouders zijn verantwoordelijk voor de daden van hun kind, maar dat gaat om volledige financiele verantwoordelijkheid. Ouders kunnen naar mijn weten niet een straf opgelegd krijgen omdat hun kind iets uithaalt wat niet door de beugel kan, tenzij ouders betrokken waren of opruiend te werk zijn gegaan.
Als ouder (en ja, ook tot die groep behoor ik) kun je niet 24 uur per dag je kind in de gaten houden, zeker niet als het pubers zijn. Juist de kinderen van de ouders die pal bovenop hun kinderen zitten zullen uit de band springen.

eerder hier werd gezegd dat je ze alleen voldoende bagage mee kunt geven, daar ben ik het mee eens.

Johan

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #54 Gepost op: 05 February 2010, 16:36:59 »
Heb nu nog regelmatig dat als je iets onder de trein hoort, een tak of opspringend grind mijn hart een paar slagen harder gaat.
Dat heb ik dus ook sinds een jaar of 3, toen er bij Oosthuizen iemand voor de trein sprong.

Sindsdien krijg ik het elke keer weer warm als een trein een noodstop maakt, luid typhoneert (? of dat goed gespeld is weet ik niet) of er, zoals jij schrijft, iets onder de trein door stuitert.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #55 Gepost op: 05 February 2010, 16:39:37 »
Het probleem word ook wel een beetje in de hand gewerkt door op sentatie beruste pers, een gewoon bericht van freelansers word niet meer aanvaard als er niets dramatisch in voorkomt. Het betaald beter om te speculeren op voorvallen als deze, denk maar niet dat de krant zulke meningen als hier op het forum worden gezet gaat publiseren in zijn krant, dit brengt niet op omdat het niet interesant is, beter volgen wanneer de eerste gegrepen word door een trein,
ik wil hiermede de pers niet aanvallen, maar als zij willen kunnen ze ook wel een steentje bijdragen om dit te laten ophouden.
Helaas gaan we terug naar de tijd van de Romeinen, brood en spelen, enkel in een iets andere vorm.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 05 February 2010, 17:03:26 »
Zonet even weer het gehele draadje doorgelezen.
Gisteren ook gedaan en één antwoord bleef me sinds gisteren bij.
Het springt mijns inziens eruit wat korte maar krachtige inhoud betreft:

Laat ze maar beelden zien met wat er gebeuren kan
Wie weet houden ze dan op en wie weet leren ze er dan wat van

In militaire dienst vroeger kregen onze chauffeurs in de opleiding ook beelden te zien van wat de gevolgen konden zijn van roekeloos (rij) gedrag.
Ze reden altijd uiterst voorzichtig, ook al waren het stoere binken van 18 jaar.
Ik heb al een trein

hoefhaan

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 05 February 2010, 17:19:16 »
Helemaal mee eens, confronteren met wat schokkende beelden kan goed werken!
Zouden we eigenlijk meer moeten doen, ook bij verkeersovertreders en alcoholrijders.

Johan

m de deugd

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 05 February 2010, 17:29:32 »
Dat heb ik wel eens langs zien komen zo,n spotje,daar ligt mij iets van bij.
Daar was toen zo.n ophef over of het niet te schokkende beelden waren.
Met die Veilig Verkeer Nederland actie,s.
Net als die veilig vuurwerkactie,die ieder jaar weer nodig is,helaas.

Martin.

hoefhaan

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 05 February 2010, 17:31:51 »
Ik denk ook dat je ze pas moet confronteren als je ze hebt aangehouden voor een gevaarlijke daad.
Anders loop je kans dat geheel onschuldige mensen getraumatiseerd worden door dergelijke beelden, terwijl dat niet nodig is.
Al loop je dan natuurlijk wel kans dat het al te laat is...

Johan