Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:37:35
Ik ben aan het opruimen. door Kees-Jan
Vandaag om 10:30:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:27:47
Show je werkplek door 1200blauw
Vandaag om 10:25:18
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door LMX
Vandaag om 10:04:34
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door grossraumwagen
Vandaag om 09:59:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 08:13:56
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Spoorhumor door Tomasso
Vandaag om 07:50:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55

Auteur Topic: Rolbrug of draaischijf, welke applicatie in het echt?  (gelezen 5677 keer)

Wilbert_S

• Offline Offline
Rolbrug of draaischijf, welke applicatie in het echt?
« Gepost op: 03 February 2010, 12:13:57 »
Hallo mensen,

Ik heb een vraag aan de mensen met wat meer kennis over het echte spoor dan ik zelf heb.
Dat zal waarschijnlijk bijna iedereen hier zijn ;)

Ik vraag me af wat  het verschil is tussen een rolbrug en een draaischijf. Hebben ze allebei hetzelfde doel?
Kan iemand daar misschien eens een lichtje op laten schijnen voor me? Ik heb er wel heen gezocht, maar eigenlijk zie ik alleen staan dat een rolbrug meer herrie maakt en dat deze minder plek in beslag zou nemen in het grootbedrijf? Dat laatste zou natuurlijk een goede verklaring zijn, maar dan komt meteen de volgende vraag op, waarom dan uberhaubt een draaischijf gebruiken? Een economisch motief zou ik me kunnen voorstellen, hoewel ik geen idee heb of zo een draaischijf minder kosten met zich meebrengt dan een rolbrug.

Mvg,
Wilbert

Wilbert_S

• Offline Offline
Re:Rolbrug of draaischijf, welke applicatie in het echt?
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2010, 12:16:02 »
En net na het plaatsen van deze vraag besef ik me het grootste verschil.
De rolbrug kan de loc niet draaien zodat de neus weer in rijrichting komt.

:-\  :-[
Mijn excuses, ik weet niet hoe je een topic kunt sluiten anders zou ik het doen.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2010, 12:22:58 »
Waarom sluiten? Nuttige info is nooit verkeerd...

Op een rolbrug kun je geen loks keren als op een draaischijf. Keren van een lok kan met een draaischijf of een keerdriehoek.

Een rolbrug is vooral een manier om ruimte te besparen, hij kan een grote wisselstraat naar/in bijvoorbeeld een werkplaats/lokloods vervangen.
Zo had de NS in een van de loodsen in Tilburg een rolbrug om loks die binnenkwamen naar een specifieke werk-stand te brengen.
Wpl Amersfoort had een rolbrug naar de grote wagenwerkplaats (de rolbrug ligt er nog, deels gedemonteerd en buiten bedrijf)

Draaischijfen zijn vooral iets voor stoomloks, waar de loks met tender voor vaak snelheidsbeperkingen hadden en het tender-voor rijden ook andere praktische bezwaren geeft (kolenstof dat zicht belemmert etc) en zie je dus in Nederland tot circa 1970 (voor het keren van DB loks nadat NS in 1958 de stoomloks naar het museum verwees) In het buitenland zijn er nog diverse in gebruik, mede omdat men de polygonale lokloodsen vaak bleef gebruiken voor diesels en eloks.

Zie http://www.nicospilt.com/AmersfoortWp.htm voor foto's van de Amersfoortse rolbrug
Zie http://www.nicospilt.com/WerkplaatsTilburg.htm voor foto's van de Tilburgse draaischijf
Zie http://bahnbilder.warumdenn.net/10019.htm voor een draaischijf met bovenleiding
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 February 2010, 12:31:54 »
Dank je,

Het echte spoorbedrijf is iets waar ik me nu pas in begin te verdiepen. Nouja, verdiepen is het verkeerde woord.
Waar ik nu pas mee begin is een betere omschrijving. Met deze informatie en links ben ik alweer geholpen!

Van een draaischijf met bovenleiding had ik ook nog nooit gehoord en ik moet zeggen, die spaghetti ziet er indrukwekkend uit!
Arme electromonteur die daar een sluiting moet oplossen!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2010, 12:36:16 »
Rolbruggen zijn zeer recent nog toegepast in het Rotterdamse:
-Op de Maasvlakte; in gebruik voor het laten omlopen van locs (ipv een wisselstraat)
- Waalhaven Zuid, bij de werkplaats van Shunter.

Google helpt je aan fotos...
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2010, 12:36:59 »
En dan zijn er ook nog (zeldzame, dat wel) combinaties te vinden, waarbij de draaischijf en rolbrug "achter" elkaar zijn gelegen. Een voorbeeld is te vinden in Toulouse, waar de toegang tot de rolbrug uitsluitend kan geschieden via één van de twee draaischijven: de draaischijven zijn nuttig voor het draaien van de locs alsmede voor het veranderen van de rijrichting - de rolbrug en de werkplaats erachter liggen namelijk ongeveer loodrecht op het emplacement. De rolbrug dient dan weer om een gigantische wisselstraat te voorkomen: ruimtebesparing. Kijk maar eens op Google Earth, 43°36'46.84"N en 1°27'19.37"O.

Trix heeft ooit een gecombineerd apparaat geproduceerd, een "Dreh-Schiebebühne": een rolbrug waarbij je de 'brug' - als die zich exact in het midden bevond - ook 180 graden kon draaien. Bij mijn weten zijn daar in werkelijkheid geen voorbeelden van te vinden, het zou dan ook een hopeloos complex (lees: storingsgevoelig) ding worden, lijkt mij...

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2010, 13:10:23 »
Ik moet zeggen dat ik het als nieuwkomer hier een erg warme en vriendelijke gemeenschap vind!
Fijn dat jullie de moeite doen om leken als mij op de juiste weg te helpen. Ik zou zeggen het goede spoor, maar ik heb dat grapje al wat vaak voorbij zien komen in de topics ;)

Die link naar Toulouse is bijzonder indrukwekkend. Ik zie daar geloof ik ook 2 draaischijven?
Ben zo vrij geweest de coordinaten in een linkje te zetten zodat anderen niet zelf opnieuw hoeven te zoeken:
http://maps.google.nl/maps?ll=43.613011,1.4553806&z=17&t=h&hl=nl

Dank jullie!

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2010, 13:46:09 »
Hallo,

De draairolbrug of "Dreh-Schiebebühne" heeft werkelijk bestaan, alleen ik kan nu ff geen foto´s meer vinden ervan, behalve deze  :P

http://www.buntbahn.de/fotos/showphoto.php?photo=28633&password=&sort=7&thecat=500

Mvg, Jeroen

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2010, 14:33:11 »
Zo had de NS in een van de loodsen in Tilburg een rolbrug om loks die binnenkwamen naar een specifieke werk-stand te brengen.
En voor wat korte videobeelden van deze rolbrug, een deel van een Klokhuis-aflevering die ik ooit gedigitaliseerd heb.

http://www.youtube.com/watch?v=PeVWxc9kSQs

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2010, 14:41:53 »
Dat blijft een mooi programma, dat klokkenhuis.
Prachtig ook om te zien dat ze bij het overspuiten ontzettend veel bescherming dragen en mevrouw er naast staat zonder uberhaubt een mondkapje! Of zou dat gemonteerd zijn met een greenscreen?

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2010, 15:15:08 »
Vroeger was het een mooi programma: tegenwoordig zou ik het nog wel kijken wat betreft de informatieve waarde, maar het is zo flitsend gefilmd en gemonteerd dat ik na een halve minuut wel genoeg gezien heb  ;)

Over die man met de adembescherming: die doet dat wel voor z'n beroep: monique staat daar even voor het programma bij, en ademt die dampen dus niet dagelijks in: een green-screen had je (zeker toendertijd) gezien, door opvallende randen rond de persoon die er 'ingeplakt' was: daarnaast was het voor zoiets korts en simpels erg duur geweest denk ik ;)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2010, 15:26:03 »
Rolbruggen zijn zeer recent nog toegepast in het Rotterdamse:
-Op de Maasvlakte; in gebruik voor het laten omlopen van locs (ipv een wisselstraat)
- Waalhaven Zuid, bij de werkplaats van Shunter.

Google helpt je aan fotos...

De vormalige Allan fabriek nu garage van de RET heeft een rol brug, welk nog gebruikt wordt.

Groetjes Ben.

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2010, 15:37:11 »
@Menno, bij de draaibank heeft ze ook geen oogbescherming terwijl zo een wegschietende krul één van de meest effectieve manieren is om snel van je ogen af te komen. Viel me gewoon op. Ik dacht inderdaad ook al niet dat het gemonteerd was, de belichting was hetzelfde overal. Achja, op gebied van veiligheid ben ik door schade en schande wijs geworden. Ik raak nog geen simpele dremel aan zonder eerst een bril op te zetten.
Maar dat is een heel ander onderwerp :D

Ik was trouwens eens aan het zoeken naar mensen die zelf een draaischijf hebben gemaakt en kan ze eigenlijk niet vinden. Ik vind wel een voorbeeld van een zelfgemaakte rolbrug. Vroeger had ik als kind wel zo een schijf in HO van fleischmann maar ik ga opnieuw beginnen in N (erg weinig ruimte beschikbaar). Zijn er hier op het forum misschien mensen die wel zelf zo een schijf hebben gemaakt? Niet dat ik pretendeer dat ook te kunnen, maar zou wel interessant zijn om te zien.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2010, 16:01:09 »
Ik was trouwens eens aan het zoeken naar mensen die zelf een draaischijf hebben gemaakt en kan ze eigenlijk niet vinden.

FF zoeken op zelfbouw draaischijf en je vind dit draadje, met daarin een link naar deze site.
En ook deze geeft wel wat leesvoer.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2010, 16:31:13 »
Heej dank je Eric,

Ik ga ze straks bekijken!

Groetjes oet Stein ;)