Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: Railz Miniworld  (gelezen 205169 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1110 Gepost op: 13 mei 2017, 22:43:51 »
Gewoon een dag(deel) de voorgeprogrammeerde dienstregeling aan de kant zetten en alleen met gasttreinen rijden?
Ik stel me voor dat er een eenvoudige dienstregeling gemaakt wordt waarbij allerlei zaken als optrek- en afremkarakteristieken etc geen rol spelen.
Iets als 10 standaard adressen inprogrammeren en zorgen dat de gasttreinen op die adressen rijden?

Maar dat zal vast makkelijker gezegd zijn dan gedaan  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1111 Gepost op: 14 mei 2017, 10:52:48 »
ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Die langste trein was extra lastig qua onhandig lang ding, maar kom je met allerlei materieel van thuis aanzetten dan loop je al heel gauw tegen allerlei decodergekkigheid aan en locjes zullen over het algemeen nog hun originele stroomafname alleen in de loc hebben en dan kun je er ook de hele dag met een stok achteraan lopen. (echt betrouwbaar rijden wil alleen als je nog 2 of 3 wagens van stroomafname voorziet en aan de loc koppelt). Verder moeten alle wagens detectieweerstandjes aan de wielen hebben want uiteraard verliest een trein ergens achter onder waar je nauwelijks bij kunt laat staan dat je t ziet een paar wagens want normale koppelingen in plaats van starre verbindingsstaafjes etc etc etc.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1112 Gepost op: 14 mei 2017, 11:45:47 »
Alles wordt soms erg gecompliceerd voorgesteld. Het begint met het bouwen van een goede baan, dan rijdt het materieel ook wel goed. Ik ben laatst nog in Bad Driburg geweest en daar rijden behoorlijk lange treinen volgens voorbeeld en daar wordt ook van lok gewisseld, dus het kan wel. Ook een draaischijf met maar 3 mm ruimte voor de wielen van lok is daar geautomatiseerd.
Helaas nog te zien tot juni, want dan gaat de baan, hopelijk tijdelijk in opslag.
Ook de scenery is volledig volgens het origineel en zeer mooi om te zien.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1113 Gepost op: 14 mei 2017, 13:23:37 »
alles kan, als je graag genoeg wilt. Dat het te gecompliceerd wordt voorgesteld, ik zou zeggen, probeer het zelf eens, kun je lachen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1114 Gepost op: 14 mei 2017, 13:44:18 »
Schawarzwaldbahn in miniatuur is ook zo'n voorbeeld, Bert.
Hangt natuurlijk wel af van wat je wilt met het geheel. Misschien is dat bij Rail anders.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1115 Gepost op: 14 mei 2017, 16:20:48 »
Nou lees ik al een paar dagen mee in dit draadje..
Hoop toch wel veel negatieve reactie's
Eerlijk is eerlijk.
Ik ben nog nooit bij Railz geweest, Waar ik wel regelmatig kom is de baan op het Familiepark van Landgoed Nienoord. (lekker dichtbij)
Nou weet ik dat deze baan volledig door vrijwilligers wordt bijgehouden/gebouwd enz.
Daar kun je natuurlijk ook niet de grootste eisen aan stellen. (het is uiteindelijk vrijwillig..)
Hoe is dat in Rotterdam geregeld??? Is het allemaal personeel wat daar loopt of zijn dat ook allemaal vrijwilligers.
Of is het een mix van..
 
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2017, 23:38:31 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1116 Gepost op: 14 mei 2017, 18:59:44 »
Wij hebben pas de 'achter de schermen tour' aangeboden gekregen.
En er komt wel een boel veel meer bij kijken dan de kneuterige thuisbaantjes
gestuurd via Koploper, of enig ander stuurprogramma. Railz is voor een
doelgroep tot een jaar of 12. De vaders en moeders kunnen daar inspiratie
opdoen. En wil je weten waarom de treinen zo kort zijn (ze zijn lang zat, maar
dat is mijn bescheiden mening), doe daar dan ook dezelfde tour.
Mvh Steef

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1117 Gepost op: 14 mei 2017, 23:03:59 »
Het is maar net door welke bril je kijkt, ik ben er diverse keren geweest, met en zonder kinderen. Ook een keer een rondleiding achter de schermen gedaan. Ik vind het allemaal best leuk, lang niet alles is 100% waarheidsgetrouw. Maar er is een hoop te zien en te ontdekken. In mijn beleving heb ik er ook weleens behoorlijk lange treinen gezien, maar ik heb de wagonnetjes niet geteld...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1118 Gepost op: 15 mei 2017, 01:35:41 »
Tja, ik weet niet hoe t nu is, maar toen ik er nog heel regelmatig kwam ( ;D) reden er altijd wel een paar serieuze goederentreinen (met name zelflossers en containers, weet zo niet hoeveel wagens maar een paar meter trein was t wel) en redelijke lange slepen ICK en berlijntrein enzo. Ook reden er een aantal hondekoppen en plan V's dubbel, dacht ook koplopers... benelux met 7 bakken ofzo? wel lima, want lsm, ja, het zal vast kunnen, maar dan moet je het wel héél graag heel willen houden allemaal, want reserveonderdelen heb je echt wel nodig als t spul zoveel rijdt. Dan neem je dus roco (onderdelen meestal goed verkrijgbaar) of lima (bestaat uit zo weinig onderdelen dat je toch nooit wat nodig hebt  ;D en de aandrijving vervang je door roco)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1119 Gepost op: 15 mei 2017, 15:25:36 »
Hi All,

Ik ben het eens met Floris. Ik was in 2015 vrijwilliger bij Miniworld, dat naast een kleine staf van vast personeel ook veel vrijwilligers heeft. Er reden toen ook lange treinen van 2 à 3 meter, zowel personen als goederen. Meestal hadden we toen iets van 70 treinen op de baan en ongeveer 20 auto's.
De lokjes slijten wel veel. Ik zei in mijn rondleiding altijd: "Het is als een goedkope printer kopen bij de supermarkt en dan een professionele drukkerij beginnen. Dat gaat ook niet lang goed'. De loks blijven per slot 'speelgoed' en zijn niet ontworpen om vele kilometers per dag te rijden, dag in dag uit. Dat betekent veel onderhoud en als er dan geen onderdelen meer zijn wordt het lastig. Ondanks dat krijgt de werkplaats het wel voor elkaar om de lokjes weer operationeel te krijgen.
En net als op de eigen baan is de ene nu eenmaal gevoeliger voor storingen dan de ander. Zelfs bij twee loks van hetzelfde type en hetzelfde merk kan dat verschillen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1120 Gepost op: 15 mei 2017, 21:28:13 »
Meestal hadden we toen iets van 70 treinen op de baan en ongeveer 20 auto's.
ing
Klinkt als de goed old days.  ;D  Heb het aantal rijdende treinen niet geteld maar dit waren er toch wel wat maar zeker geen 70. Maar daar ging de opmerking initieel ook niet over.  Maar heb toch wel de indruk dat meerdere mensen hetzelfde ervaren hebben. Hopelijk toch een aandacht puntje voor Railz om misschien eens nader te bekijken en waar nodig weer wat bij te sturen en wat meer realistisch materiaal  op de hoofdbaan in te zetten. 
Het polderlandschap dat je als eerste ziet vond ik trouwens ook het mooist afgewerkte gedeelte en enkel daar was het treinenverloop nog het best onderhouden en uitgewerkt.
Rotterdam Centraal was helaas een teleurstelling .  Niet qua gebouw en uitwerking maar vooral de een leeg station waar amper iets leuks doorheen reedt of zelfs maar stond.

Mvg
Peter

 
Petdig1

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Railz Miniworld
« Reactie #1121 Gepost op: 15 mei 2017, 23:06:09 »
Heb het aantal rijdende treinen niet geteld maar dit waren er toch wel wat maar zeker geen 70.
Heb je alle treinen in de schaduwstations ook meegeteld?  :) Wat ik me nog van de rondleiding herinner is dat er daar ook heel wat stond wat best even duurde voordat die gingen rijden.

Het polderlandschap dat je als eerste ziet vond ik trouwens ook het mooist afgewerkte gedeelte en enkel daar was het treinenverloop nog het best onderhouden en uitgewerkt.
Rotterdam Centraal was helaas een teleurstelling .  Niet qua gebouw en uitwerking maar vooral de een leeg station waar amper iets leuks doorheen reedt of zelfs maar stond.
Tijdens diezelfde rondleiding werd ook vertelt dat het polderlandschap inderdaad toen nog steeds verder afgewerkt werd gevolgd door de grote stad en haven gebied, je ziet dus een soort opbouw.

Maar ik ben het met je eens dat Rotterdam centrum met het station wel heel erg kalig is en niet heel snel verder opgevuld lijkt te worden.
Ik heb we weleens afgevraagd of zo'n groot station niet wat teveel van het goede is in die hoek van de baan.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch