Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:29:32
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20

Auteur Topic: Spoor N, welke merken kunnen samen?  (gelezen 4733 keer)

Wilbert_S

• Offline Offline
Spoor N, welke merken kunnen samen?
« Gepost op: 31 January 2010, 09:50:34 »
Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met me voor te stellen. Wilbert is de naam, 31 jaartjes jong en woonachtig in het Limburgse Stein.
Als kind heb ik altijd een HO baan gehad met Fleishmann rails/sets/locs en een enkele roco en pico. Dit alles analoog.
Nu heb ik een zeer beperkt budget en evenveel ruimte en toch jeukt het weer. Ik heb dus in spoor N een 2-tal locjes en wat rails van minitrix overgenomen via ebay. Trafo, besturing etc zit er allemaal nog niet bij.

Omdat ik toch een trafo nodig heb en het liefste digitaal ga rijden ben ik dus aan het kijken naar een startsetje waar dit meteen bij zit.
De locjes die ik heb gekocht zijn zeer waarschijnlijk analoog (nog niet open gemaakt of getest bij gebrek aan spoorbaan) dus het heeft meteen het voordeel dat ik er een digitaal locje bij krijg in zo een setje. Kan ik later nog altijd decoders inbouwen in de andere locjes. Het bouwen vind ik stiekem toch leuker dan het rijden, maar daarom wil ik dus ook digitaal. Dan kan ik gewoon een rij-plan maken en kijken!

Nu weet ik van 'vroeger' dat HO gelijkstroom was en Marklin wissel. Mijn vraag is echter, is dit in spoor N ook zo?
Of kan ik willekeurig zowel minitrix als fleishmann laten rijden op dit spoor?

Voor jullie misschien een simpele vraag, maar ik vond het antwoord dus echt niet... Hopelijk kan iemand mij eens informeren hier.

« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 11:14:14 door Wilbert_S »

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Spoor N, welke merken kunnen samen?
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 10:15:57 »
Hoi Wilbert,

Simpel antwoord voor een simpele vraag: Nee in N-spoor geen wisselstroom en gelijkstroomkampen. Al het analoge materieel is in principe voor gelijkstroom gemaakt waardoor het in principe onderling uitwisselbaar is. Een Arnold lok kan daardoor zonder problemen op rails van Minitrix rijden en een Fleischmann lok kan dit ook (en het geldt ook andersom overigens), voor alle N-spoor fabrikanten. Voor digitaal geldt dit niet overigens, een analoge lok kan in principe niet op een digitale baan rijden (andersom meestal wel, de meeste decoders hebben een analoge modus).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 11:06:59 »
Dank voor het snelle antwoord Robert!

Dus even kort samengevat, ik kan met een veilig gevoel een willekeurig merk digitale startset kopen. Alleen zal ik de locjes die ik nu heb van een decoder moeten voorzien voor ze te gebruiken zijn op een digitale N-baan? Kan het overigens kwaad ze wel op de rails te zetten bij een digitale baan, of gaan de rookbuisjes dan stuk?

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 11:17:53 »
Of de rookbuisjes kapot gaan weet ik niet. maar volgens mij is het niet handig om een analog loc op een digitale baan neer te zetten daar er op een digitale baan altijd spanning staat en dus de lov als een gek ervan door zal gaan.

Richard

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 11:25:52 »
Duidelijk! Niet doen dus.
Heren, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ben ik weer even verder geholpen.
Fijn dat jullie de (her)beginner willen helpen!

Trouwens er schiet mij nog een vraag te binnen. Zijn er digitale sets die af te raden zijn? Of juist aan te raden?
Ik denk daarbij vooral aan de centrale/voeding die erbij zit. Ik kan me voorstellen dat goedkoop soms ook duurkoop is, vandaar de vraag eigenlijk.  Misschien is het handig om te weten dat ik zelf dol ben op microprocessors en ik heb het plan opgevat om wissels, lichten, andere 'bewegende' zaken/animaties van scenery via die weg te doen.

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2010, 11:29:07 »
Zelf heb ik het Twin Center van fleischmann. Daar ben ik erg tevreden over. Deze is op enkele punten na gelijk aan de intellibox. Maar om nu te zeggen dat je het TC moet gaan aanschaffen? Zo zijn er genoeg andere die een andere centrale hebben en daar erg tevreden over zijn. Probeer gewoon eens met de zoekfunktie hier op BNLS eens te kijken wat er al over geschreven is.

Richard

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2010, 11:38:16 »
BNLS, ik ga aan de slag!
Nogmaals dank!

Edit: ik begrijp nu dat ik niet op de term bnls moet zoeken haha, sorry, het was erg laat gisteren zullen we dan maar zeggen  ::)
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 11:40:37 door Wilbert_S »

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2010, 12:36:02 »
maakt niet uit. stel je vragen maar hoor.

Richard

Sander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2010, 21:22:51 »
Je zou eens kunnen kijken op www.modelspoorwijzer.net en dan het wiki gedeelte.
Hier wordt gewerkst aan een overzicht met centrales. Ook staat er veel andere info op.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2010, 11:15:08 »
Misschien is het handig om te weten dat ik zelf dol ben op microprocessors ...

In N wordt voor digitaal (tegenwoordig) eigenlijk altijd gebruik gemaakt van het DCC-systeem. Dit is dus ook het systeem wat gebruikt wordt door de hier al genoemde Intellibox en Twin Center, maar ook door het hele Trix Systems gebeuren en de Roco / Fleischmann Multimaus. Wat dat betreft maakt het dus niet uit voor welke centrale je kiest. Eventueel zijn er ook niet-commerciele mogelijkheden, zoals MRdirect (met een oude PC, dit gebruik ik zelf) of OpenDCC (een zelfbouwcentrale op basis van een Atmel).

In alle gevallen kun je DCC decoders voor je wissels, seinen, etc. eenvoudig zelf bouwen op basis van Atmel processoren (zoals de OpenDecoder van OpenDCC, die natuurlijk ook werkt met alle andere DCC centrales). Dit doe ik zelf ook en het is een stuk goedkoper dan de commercieel verkrijgbare decoders. Je kunt de hardware en software van deze decoders natuurlijk ook aanpassen aan je eigen wensen.

Wilbert_S

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 11:23:12 »
Jij ook dank voor de link Sander.

Inmiddels zie ik even af van een centrale aanschaffen. Ik had nog een topic aangemaakt (over het dcc protocol) en inmiddels heb ik zo ontzettend veel informatie over DCC dat ik eigenlijk al heb besloten in de eerste instantie zelf een aansturing te bouwen. Volgens mij is daar nog aardig wat geld mee te besparen ook en veel van de onderdelen die ik nodig heb, liggen hier in bakjes niets te doen. Schema's staan er te over op het internet om inspiratie mee op te doen, al zal ik er wel een eigen draai aan geven. Althans, dat is het plan. Mocht het niet lukken zoals ik wil of toch te duur blijken (eerst maar eens een simulatie bouwen zodat ik weet wat ik nodig heb) dan zal ik alsnog een standaard centrale kopen.

In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken! Die linkjes heb ik toch wel wat aan gehad!
Ik vind het wel leuk om te zien hoe de hobby is gegroeid sinds mijn kind-jaren. In die tijd begon het digitale gebeuren zo ongeveer maar dat was meer iets dat je in de showroom zag en zeker niet thuis!

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte en zal zeker achter een tijdje eens een baanplan tonen. Voor nu zit ik echter nog even in de 'denk'/'droom' fase. Langzaam maar zeker zal ik een boel dingen afstrepen en wat dan overblijft wil ik vertalen in een leuk klein baanplan/diorama.

Heren nogmaals mijn dank!  (y)

@Marcel:

Jij plaatste je reactie net toen ik dit hele verhaal aan het tikken was. Toevallig dat je dat zegt van die atmel, ik heb net een 328 binnen gekregen die ik hiervoor al wilde gaan gebruiken! Echt net, postbode is nog geen 5 minuten weg!
« Laatst bewerkt op: 01 February 2010, 11:24:52 door Wilbert_S »