Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 22:35:13
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 22:33:33
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 21:39:36
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 21:38:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:36:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 21:18:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
  

Auteur Topic: Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw  (gelezen 6886 keer)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Gepost op: 31 January 2010, 04:26:17 »
beste forumleden
Ik ben opzoek naar de dienstregeling van het station Arnhem van de jaren 60 van de vorige eeuw
Het gaat mij vooral om de treinen van uit Duitsland richting Utrecht/Amsterdam en 
weer terug.Dit is voor mij interesant ivm de locwissel van v200 van de DB naar de 1100 van de NS
Ik ben benieuwd Wie o Wie
Groet
Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 23:23:32 »
Ik wil nog een en ander toevoegen aan mijn vraag
Ik ben bezig om een spoorbaan te maken met station Arnhem als middelpunt
Een paar jaar geleden had ik een boek uit de bieb over Nederlandse stations
Daar in stond ook een hoofdstuk over het station van Arnhem met tekening wat gebouwd is in plusm- 1860
Ik heb daar copieen van gemaakt en opgeborgen bij mijn modelspoor treinen met de gedachte WIE WEET
Nu ik met vroeg pensioen ben zijn de tekeningen weer te voorschijn gekomen
Ik ben nu bezig met de bouw van het station en spoorbaan (start in 2008)
Op mijn spoortafel van 1,70 m x 3,0 m is het de bedoeling om de stations omgeving na te bouwen
Aan de linker kant is het Willemsplein met Zypsepoort Aan de rechterkant een stukje Utrechtseweg met de niet meer bestaande Bovenbergstraat
In het midden  het Nieuweplein en het Stationsplein
Het straat niveau is bij de zypsepoort is 7cm beneden het spoorbaan niveau
Richting het stations plein stijgt het straat niveau naar -4cm onder het spoor niveau
Het stations plein stijgt verder tot aan het spoor niveau
Voor de bebouwing wil ik zoveel mogelijk gebouwen na bouwen die er nu nog staan
Voor de gebouwen op het stationsplein maak ik gebruik van oude prentbriefkaarten welke ik van internet haal

Hierbij laat ik het even
MVG Bart

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 23:42:02 »
Ik kwam als kind vaak in Arnhem. Het leukste was daar stoomlocs kijken. Veel treinen van en naar Duitsland werden met stoom gereden. In 1966 werd het baanvak Arnhem Velperpoort - Zevenaar - Emmerich en was het uit met de pret. Ik kan mij niets meer herinneren van duitse diesellocs. In Nijmegen kwamen zelden stoomlocs maar voornamelijk V100-en. Die trokken ook de D-treinen Amsterdam-Arnhem-Nijmegen-Kleve-Köln. Later heeft de BR 215 dit over genomen.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 23:43:37 »
Hier zijn we weer
Mijn treinen zijn niet van het zelfde tijdperk
In mijn fantasie is het station niet verwoest door oorlogsgeweld en staat het er nu nog
Mijn treinen verzameling bestaat uit een 1100 loc  zonder botsneus en een 1100 met botsneus verder een 1200 loc (alles va Marklin) en een hondekop van piko Als Museumtrein heb ik een T5 loc met passende rijtuigen van de Baden Wurtemburgse spoorwegen
Deze hebben veel overeenkomst met de treinen van de Rijnspoorweg die voor het begin van de NS naar Arnhem reden
Toekomst muziek is nog een V200 van de DB die in de jaren 60 van uit Duitsland naar Arnhem reden omdat dat traject nog niet onder de draad was gebracht.
Met vriendelijke groet
Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 23:55:11 »
Ik heb de V200 wel veelvuldig in Arnhem gezien
Helaas is er zelfs een ongeluk mee gebeurd bij Westervoord waar een Nederlandse trein op weg naar Zevenaar en Winterswijk op een Enkelsbaan gedeelte bij de brug over de IJsel frontaal op een V200 is gebotst
Wie weet ik niet maar een van de machinisten had roodlicht genegeerd'

groet Bart

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2010, 05:23:55 »
Sorry voor de Westervoorters
Westervoort natuurlijk met een t

Bart

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2010, 18:52:54 »
Dus als ik dit begrijp wil je niet de dienstregeling hebben maar de loc omloop.

MVG Fridzie

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2010, 19:50:01 »
Fridzie
Het gaat mij wel om de dienstregeling
Ik wil graag weten hoe vaak er per dag een  V200 uit Duitsland kwam
Vervolgens wil ik weten hoe lang hij in Arnhem moest wachten voor een terug rit

MVG
Bart

Anoniem

  • Gast
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 19:57:43 »
Die vragen kun je dus beter beantwoorden aan de hand van een omloop dan van een dienstregeling...  ;)

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2010, 22:00:17 »
Fridzie
Het gaat mij wel om de dienstregeling
Ik wil graag weten hoe vaak er per dag een  V200 uit Duitsland kwam
Vervolgens wil ik weten hoe lang hij in Arnhem moest wachten voor een terug rit

MVG
Bart

In het boek Die Baureihe V200 dat is uitgegeven door de Eisenbahn Kurier staat een Umlaufplan van de V200 van Bw Hamm van 27 mei 1962. Vanuit dit Bw reden de loks tussen Arnhem en Oberhausen. Hierin staat alles wat je weten wilt. Treinnumers, aankomst en vertrektijden, overgangen in Arnhem en Oberhausen en hoe lang ze stil stonden in Arnhem. Per dag waren er een stuk of 5 van deze loks actief op deze lijn.

Ik heb helaas geen scanner dus ik kan het hier niet plaatsen, maar je weet nu waar het te vinden is.

Groeten Harry.
 

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 22:30:41 »
Hoi Harry
Bedankt voor je reaktie
Nu een vraag aan jou en iedereen
Waar is dat boek te koop
In een reguliere boekhandel of in een treinen winkel ?
Wie kan mij helpen
Ik ga in ieder geval zoeken op internet.

Mvg Bart

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2010, 00:03:26 »
Ik heb het boek een paar jaar geleden gekocht op de Intermodelbau Messe in Dortmund bij de stand van de EK. In Nederland kun je het bij Van de Burg proberen die ook op de beurs in Houten staat en ook EK boeken verkoopt.

Maar om nou een boek van 40 euro te kopen voor een omloopplan van 1 bladzijde lijkt me ook weer niet nodig. Als je hier nou iemand vinden kunt die het boek ook heeft en bladzijde 76 voor je wil scannen ben je er ook.

Buurlandtreinen uit midden jaren 60 via Arnhem waren trouwens wel leuke treinen. Plan E, Plan D en duitse zilverlingen die achter een V200 bij Arnhem de grens over gingen. Plan E kwam toen zelfs tot Keulen en Koblenz. Ergens op dit forum moet er nog een topic zijn van een paar jaar geleden dat daar over gaat. De juiste samenstelling van die treinen is wel terug te vinden in de materieelomlopen in Op De Rails uit die tijd. Die heb ik nog wel ergens liggen.

Groeten Harry.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2010, 10:02:25 »
Harry
Wederom bedankt
beste Forum leden
Jullie hebben de sugestie van Harrie kunnen lezen
Wie kan mij helpen

Bvd
Bart

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2010, 14:03:48 »
Misschien kun je hier nog wat informatie vinden.
http://shop2.signalsoft.nl/product_info.php?products_id=182
Kun je tijdens de bouw alvast oefenen met het bedieningspaneel.  ;D

In hoeverre dit echt de dienstregeling van 1965 was of een benadering, weet ik niet.
Maar dat kunnen de mensen achter de website je ongetwijfeld vertellen.

Huub

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Dienstregeling jaren 60 vorige eeuw
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2010, 19:59:04 »
Huub
Bedankt voor je reaktie
Dit gaat wel heel erg  voor mij het diepe in
Ik zie dit als een complete opleiding
Als ik dit met goed gevolg zou kunnen volgen kan ik gaan solliciteren bij de NS als treindienstleider
Ik ben bang dat ze mij gezien mijn leeftijd (62) niet aannemen
Maar dit als grap

Praktisch zou ik niet weten hoe ik voor mij hier iets bruikbaars uit zou kunnen halen
Misschien is er een lezer die er wel iets uit kan halen
Ik ben benieuwd

MVG Bart