Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:10:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: DB nahverkehr stammetje  (gelezen 8664 keer)

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
DB nahverkehr stammetje
« Gepost op: 30 January 2010, 18:43:44 »
Hallo medespoorders,

Ik heb onderstaande rijtuigen in bezit en ben op zoek naar een goede samenstelling. Ik wil een stammetje van drie maken en deze eventueel uitbreiden naar vijf of zes rijtuigen. Zijn er voorschriften over de volgorde van de rijtuigen en over de verhouding 1e/2e klasse zitplaatsen? Het geheel wordt getrokken door een BR111. Ik kan nauwelijks iets vinden op het www.

Dit zijn ze:
2x 2e klasse


1x 1/2e klasse


1x stuurstandrijtuig


Groeten,

Gert




Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2010, 22:34:19 »
AB-AB-B-B-Stuurstand is wel gebruikelijk, kleiner stammetje is AB-B-Stuurstand. Ik weet alleen niet zeker of die stuurstand op basis van een Halberstädter ook met Silberlingen Rotlingen rijdt of heeft gereden. Een Karlsruher kop is gebruikelijker, al zal een Wittenberger kop niet onmogelijk zijn. Leuk met een 110 Bügelfalte ervoor (y) .

Ernst-Jan

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2010, 22:46:38 »
Hoi Gert,

De set die jij hier laat zien komt het meest voor in combinatie met een 143 of een 110. Met de 143 zie je ze veelal rijden in Rheinland-Pfalz op de RB's van Koblenz - Wiesbaden of de RB van Koblenz - Cochem - Trier, Tevens ook te vinden op de RB van Siegen naar Frankfurt maar dan met een 110 ervoor/achter de vaak bestaat de combinatie uit een Stuurstand-AB-B-B-lok of lok-B-AB-B-Stuurstand.

Maar er zijn vele combinaties mogelijk, kijk maar eens op bijv. Railfaneurope.net om maar eens een fotosite te noemen.

Groeten Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2010, 23:18:11 »
T/m 4 rijtuigen kan je het het beste bij 1 AB houden, bij 5 of 6 rijtuigen 2 AB's. Ik zie dat het een lange halberstadter is een Bybdzf482, dan moet je er rekening mee houden dat je geen locs met Klassieke Wendezug Steuerung(KWS) in kan zetten bij trek/duw bedrijf. Een Br110, Br141*( met uitzondering van de paar ZWS loc ex. S-bahn Nürnberg), KWS Br143*, KWS Br111*, Br212, Br215 en KWS Br218*.

*: deze locs zijn er zowel met KWS als ZWS( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung), verschil is alleen zichtbaar aan de bekabeling.

Met bijna alle moderne locs en de Br111, Br141, Br143 en Br218 en vele ex. DR locseries zijn die rijtuigen prima geduwd in te zetten.

Een combi van een Bybdzf482 met "n wagen"( ex. silberlinge) is een heel normale combinatie en kwam heel veel voor en zal in div. regio's nog wel gebruikelijk zijn.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2010, 23:28:57 »
Ik heb nog een gloednieuwe fleischmann H0 br 141 te koop (art. nr. 4325)
PB maar als je interesse hebt
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2010, 00:20:14 »
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 00:41:15 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2010, 10:02:16 »
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.

Groetjes Michiel

Ow wacht dan heb ik het verkeerd begrepen.
Maar ik vind heel veel plaatjes op het www zoals deze:

Zijn dit dezelfde rijtuigen (andere kleur deuren?)

De BR 141 is toch wel inzetbaar icm dosto's?
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 10:05:13 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2010, 11:40:56 »
Ja je haalt weer wat dingen door elkaar.

Kijk zolang je getrokken rijd kan je alles achter een loc hangen, wanneer je ook geduwd wil rijden heb je het juiste besturingssysteem nodig. Daarom heb ik het in mijn eerste post ook over het KWS en ZWS systeem dat is ook al in eerdere topic vele malen ter spraken gekomen.

Locs met KWS(zoals bijna alle locs Br141) kunnen bedient worden uit alle ex. stuurstand rijtuigen met een "n" in de type aanduiding die hebben allemaal de 36 aderige stuurstroomkabels en voor de KWS(Klassieke Wendezug Steuerung). Bij die n wagen hebben we het voor 99% over silberlinge en alles wat er uit verbouwd is. Dat hangt er dus ook achter die Br141 op die foto. We kunnen het stuurstadnrijtuig niet zien maar dat zal vast een ander stuurstandrijtuig zijn als die Gert heeft.

Daarnaast heb je bij "n wagen" stuurstandrijtuigen met Karlsruhe kop, dat ouderwetse model en met de Wittenberg kop die een door ontwikkeling van een Br628 kop is. Die "n wagen" met Wittenberg kop zijn ook met het ZWS systeem te besturen.

Niet alle rijtuigen met Wittenberg kop zijn "n wagen", die Gert heeft is een Bybdzf482, die y* geeft al aan dat het een lange Halberstadter is, een ex. DR rijtuig dus. Die rijtuigen hebben wel ZWS maar geen KWS, geduwde inzet met locs met KWS is dus niet mogelijk. Het ZWS systeem werkt heel anders en geeft de commando's met electrische pulsen door via 2 aders van de 13 polige UIC kabel.

Edit: *de losse y zoals bij deze rijtuigen moet je niet verwarren met een yl of yg want dat zijn weer heel andere rijtuigen, namelijk midden instap en umbau rijtuigen van de DB.

Een Br141 met Dubbeldekkers kan op 2 manieren;

1: als puur getrokken trein, daar heb je van mij kort geleden ook een voorbeeld van gezien. Met ex. DR dubbeldeks rijtuigen reed dat op div. verbindingen en dat ook gemixt met "n wagen" voor de eerste klas en langs de Mosel een Bbd499 als fietsrijtuig.

2: De ZWS Br141er zijn nadat ze niet meer voor S-bahn treinen nodig waren naar andere regionale dienst verhuisd. Eind jaren 90 reden ze rond Mannheim met Dubbeldeks treinen bestaande uit 2x DBpz752+DABpbzf762. Die dubbeldeks treinen kunnen alleen met het ZWS systeem bestuurt worden, en dat is dus alleen met het selecte groepje 141ers mogelijk of met andere locs met het ZWS systeem.

Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is of dat het na een aantal keren lezen duidelijk word. En voor iedereen die het moeilijk te onthouden vind sla de tekst op zodat je het nog eens terug kan lezen als je denkt hoe zat het ook alweer.

Over vragen met dit onderwerp heb ik al vele malen geschreven dus antwoorden moeten met de zoek functie beste te vinden en als dat niet lukt mogen vragen hier over ook altijd via PB gesteld worden.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 11:43:53 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 18:43:13 »
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik ben er heel erg mee geholpen!  ;D

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2010, 19:42:57 »
Een br 111 kan ook. Al een paar keer ingezeten tussen Munchen en Innsbruck via Garmisch.

Groeten Dennis
Groeten Dennis

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 22:32:19 »
...nu op zoek naar een  br 143 in H0...!

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2010, 13:36:10 »
Klein vraagje,

is de verlichting in die rijtuigen 'warm- of koud-wit' ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2010, 13:48:20 »
Uhm ja ik denk dat het onder koud valt maar bekijk de links en oordeel zelf; foto 1, foto 2, foto 3

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

schmirner

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2010, 14:55:46 »
Die BR 111 is op het moment  de standaard lok voor -of achter de stam Garmisch-Partenkirchen_ Innsbruck alleen is deze is  6 wagons  lang soms ook  langer . (y)
Af en toe is de tractie ook nog wel eens een Bügelfalte,maar dit is een uitzondering voor deze trein.

Effe een aanvulling nadat de gasten  weer zijn vertrokken. (y)
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 16:44:31 door schmirner »

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2010, 15:17:24 »