Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: DB nahverkehr stammetje  (gelezen 8307 keer)

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
DB nahverkehr stammetje
« Gepost op: 30 January 2010, 18:43:44 »
Hallo medespoorders,

Ik heb onderstaande rijtuigen in bezit en ben op zoek naar een goede samenstelling. Ik wil een stammetje van drie maken en deze eventueel uitbreiden naar vijf of zes rijtuigen. Zijn er voorschriften over de volgorde van de rijtuigen en over de verhouding 1e/2e klasse zitplaatsen? Het geheel wordt getrokken door een BR111. Ik kan nauwelijks iets vinden op het www.

Dit zijn ze:
2x 2e klasse


1x 1/2e klasse


1x stuurstandrijtuig


Groeten,

Gert




Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2010, 22:34:19 »
AB-AB-B-B-Stuurstand is wel gebruikelijk, kleiner stammetje is AB-B-Stuurstand. Ik weet alleen niet zeker of die stuurstand op basis van een Halberstädter ook met Silberlingen Rotlingen rijdt of heeft gereden. Een Karlsruher kop is gebruikelijker, al zal een Wittenberger kop niet onmogelijk zijn. Leuk met een 110 Bügelfalte ervoor (y) .

Ernst-Jan

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2010, 22:46:38 »
Hoi Gert,

De set die jij hier laat zien komt het meest voor in combinatie met een 143 of een 110. Met de 143 zie je ze veelal rijden in Rheinland-Pfalz op de RB's van Koblenz - Wiesbaden of de RB van Koblenz - Cochem - Trier, Tevens ook te vinden op de RB van Siegen naar Frankfurt maar dan met een 110 ervoor/achter de vaak bestaat de combinatie uit een Stuurstand-AB-B-B-lok of lok-B-AB-B-Stuurstand.

Maar er zijn vele combinaties mogelijk, kijk maar eens op bijv. Railfaneurope.net om maar eens een fotosite te noemen.

Groeten Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2010, 23:18:11 »
T/m 4 rijtuigen kan je het het beste bij 1 AB houden, bij 5 of 6 rijtuigen 2 AB's. Ik zie dat het een lange halberstadter is een Bybdzf482, dan moet je er rekening mee houden dat je geen locs met Klassieke Wendezug Steuerung(KWS) in kan zetten bij trek/duw bedrijf. Een Br110, Br141*( met uitzondering van de paar ZWS loc ex. S-bahn Nürnberg), KWS Br143*, KWS Br111*, Br212, Br215 en KWS Br218*.

*: deze locs zijn er zowel met KWS als ZWS( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung), verschil is alleen zichtbaar aan de bekabeling.

Met bijna alle moderne locs en de Br111, Br141, Br143 en Br218 en vele ex. DR locseries zijn die rijtuigen prima geduwd in te zetten.

Een combi van een Bybdzf482 met "n wagen"( ex. silberlinge) is een heel normale combinatie en kwam heel veel voor en zal in div. regio's nog wel gebruikelijk zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2010, 23:28:57 »
Ik heb nog een gloednieuwe fleischmann H0 br 141 te koop (art. nr. 4325)
PB maar als je interesse hebt
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2010, 00:20:14 »
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 00:41:15 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2010, 10:02:16 »
Is dus voor deze trein niet aan te raden, technisch gezien kan het( geduwd rijden) met 8 van de 450 locs maar foto's van zo'n combi heb ik nog niet gezien. Een Br111 of Br143 lijkt me een prima keus.

Groetjes Michiel

Ow wacht dan heb ik het verkeerd begrepen.
Maar ik vind heel veel plaatjes op het www zoals deze:

Zijn dit dezelfde rijtuigen (andere kleur deuren?)

De BR 141 is toch wel inzetbaar icm dosto's?
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 10:05:13 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2010, 11:40:56 »
Ja je haalt weer wat dingen door elkaar.

Kijk zolang je getrokken rijd kan je alles achter een loc hangen, wanneer je ook geduwd wil rijden heb je het juiste besturingssysteem nodig. Daarom heb ik het in mijn eerste post ook over het KWS en ZWS systeem dat is ook al in eerdere topic vele malen ter spraken gekomen.

Locs met KWS(zoals bijna alle locs Br141) kunnen bedient worden uit alle ex. stuurstand rijtuigen met een "n" in de type aanduiding die hebben allemaal de 36 aderige stuurstroomkabels en voor de KWS(Klassieke Wendezug Steuerung). Bij die n wagen hebben we het voor 99% over silberlinge en alles wat er uit verbouwd is. Dat hangt er dus ook achter die Br141 op die foto. We kunnen het stuurstadnrijtuig niet zien maar dat zal vast een ander stuurstandrijtuig zijn als die Gert heeft.

Daarnaast heb je bij "n wagen" stuurstandrijtuigen met Karlsruhe kop, dat ouderwetse model en met de Wittenberg kop die een door ontwikkeling van een Br628 kop is. Die "n wagen" met Wittenberg kop zijn ook met het ZWS systeem te besturen.

Niet alle rijtuigen met Wittenberg kop zijn "n wagen", die Gert heeft is een Bybdzf482, die y* geeft al aan dat het een lange Halberstadter is, een ex. DR rijtuig dus. Die rijtuigen hebben wel ZWS maar geen KWS, geduwde inzet met locs met KWS is dus niet mogelijk. Het ZWS systeem werkt heel anders en geeft de commando's met electrische pulsen door via 2 aders van de 13 polige UIC kabel.

Edit: *de losse y zoals bij deze rijtuigen moet je niet verwarren met een yl of yg want dat zijn weer heel andere rijtuigen, namelijk midden instap en umbau rijtuigen van de DB.

Een Br141 met Dubbeldekkers kan op 2 manieren;

1: als puur getrokken trein, daar heb je van mij kort geleden ook een voorbeeld van gezien. Met ex. DR dubbeldeks rijtuigen reed dat op div. verbindingen en dat ook gemixt met "n wagen" voor de eerste klas en langs de Mosel een Bbd499 als fietsrijtuig.

2: De ZWS Br141er zijn nadat ze niet meer voor S-bahn treinen nodig waren naar andere regionale dienst verhuisd. Eind jaren 90 reden ze rond Mannheim met Dubbeldeks treinen bestaande uit 2x DBpz752+DABpbzf762. Die dubbeldeks treinen kunnen alleen met het ZWS systeem bestuurt worden, en dat is dus alleen met het selecte groepje 141ers mogelijk of met andere locs met het ZWS systeem.

Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is of dat het na een aantal keren lezen duidelijk word. En voor iedereen die het moeilijk te onthouden vind sla de tekst op zodat je het nog eens terug kan lezen als je denkt hoe zat het ook alweer.

Over vragen met dit onderwerp heb ik al vele malen geschreven dus antwoorden moeten met de zoek functie beste te vinden en als dat niet lukt mogen vragen hier over ook altijd via PB gesteld worden.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 31 January 2010, 11:43:53 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2010, 18:43:13 »
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik ben er heel erg mee geholpen!  ;D

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2010, 19:42:57 »
Een br 111 kan ook. Al een paar keer ingezeten tussen Munchen en Innsbruck via Garmisch.

Groeten Dennis
Groeten Dennis

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2010, 22:32:19 »
...nu op zoek naar een  br 143 in H0...!

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2010, 13:36:10 »
Klein vraagje,

is de verlichting in die rijtuigen 'warm- of koud-wit' ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2010, 13:48:20 »
Uhm ja ik denk dat het onder koud valt maar bekijk de links en oordeel zelf; foto 1, foto 2, foto 3

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

schmirner

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2010, 14:55:46 »
Die BR 111 is op het moment  de standaard lok voor -of achter de stam Garmisch-Partenkirchen_ Innsbruck alleen is deze is  6 wagons  lang soms ook  langer . (y)
Af en toe is de tractie ook nog wel eens een Bügelfalte,maar dit is een uitzondering voor deze trein.

Effe een aanvulling nadat de gasten  weer zijn vertrokken. (y)
« Laatst bewerkt op: 02 February 2010, 16:44:31 door schmirner »

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:DB nahverkehr stammetje
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2010, 15:17:24 »