Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Jasperkc
Vandaag om 19:59:18
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32

Auteur Topic: Railhobby januari 2010  (gelezen 2153 keer)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Railhobby januari 2010
« Gepost op: 27 January 2010, 00:40:06 »
Laten we het maar proberen; Adem in.......

Ik heb hem al even in huis en na het doorbladeren voor dit stukje bleek dat ik nog lang niet alles gelezen had. Goed, na het voorwoord en de beste wensen voor 2010 komen we bij het eerste artikel;

De dubbeldeksrijtuigen.
Hierin een beschrijving met foto's over het ontstaan, de ontwikkeling en het heden van het etagerijtuig zoals het in de beginne werd genoemd. Dit alles voornamelijk in Duitsland en vooral het gedeelte over de jaren dertig met de dubbeledubbeldeksrijtuigen met jacobsdraaistel en getrokken door een gestroomlijnde stoomloc die er door alle opgeboutte platen nogal Jules Verne futuristisch uitzag vond ik wel interessant. Maar er zullen genoeg lezers zijn die het moderne gedeelte met diverse rijtuigen in allerlei frisse en fruitige kleurtjes zeer appreciëren hier daarvan een kleine opsomming: DDRDABgbuzfDBm/mqDBz755DABz755DApz759.5DABpbzf762DBpza780, bent U er nog? . Gelukkig wordt er afgesloten met een foto uit 1963 van een stoomloc serie 03 met wat dubbeldekkers aan de haak.

Vervolgens; Polders van piepschuim, hierin wordt met duidelijk foto's getoond hoe je met simpel piepschuimen platen een overtuigend Hollands polderlandschap neer kan zetten, lees het en je weet het. Ik heb nog wel 2 toevoegingen; gebruik dunne platen voor verschillen lagen in hoogtes (en dat doet hij ook) want een gedeelte lager snijden in een dikke plaat gaat niet zo heel handig weet ik, en hier wordt Bison Poly Max gebruikt maar een goedkope tube acrylaatkit (< 2,- Euro) gaat volgens mij net zo makkelijk.

Dan een Loc test, de Duitse tenderloc BR 71 van Liliput in H0, vooraf gegaan met een korte geschiedenis van het ding in 1:1.
Leuk apparaat, mooi gedetailleerd wat dan wel de opmerking opleverd dat die details en vooral het hekje naast , ja naast want het personeel kon niet alleen door een deur in het midden van de tender maar ook langs de ketel via de voorkant van de loc de wagons betreden, de ketel nogal kwetsbaar zijn. Maar goed de testresultaten zijn prima dus allemaal kopen.

Railview en Railmusea, hierin weer de huidige stand van zaken op het spoor in binnen en buitenland.

Dan de bouw van een Haags tramstel in 1:20, leuk om te lezen en te zien en zeer secuur en bijzonder fraai gebouwd deze oude trams uit de jaren 20. Hierin wordt uitgebreid verslag gedaan van de bouw al vraag ik mij dan altijd af hoeveel lezers dan spontaan naar de winkel rennen voor materiaal en gelijk beginnen, dit is niet iets wat je zo tussendoor op een regenachtige zondagmiddag in elkaar flanst.

De bouw van een Engelse baan in 0 door Modelspoorteam is het volgend artikel, hierin de inns en outs van de bouw van de baan Beachley Dock, uitgebreid artikel met veel foto's incl. een centerfold, kijk maar eens op hun site http://www.modelspoorteam.com en hier een filmpje. In het Februarinummer wordt de bouw nog uitgebreid toegelicht

Goed, verder met een stukje over de laatste jip en janneke stoomloccies van de Javaanse suikerfabrieken, moet je maar eens gaan kijken als je eens in de buurt bent.

Railvitrine; hier weer de modelspoornieuwigheden met o.a. het Faller noodsanitair, de Artitec koelwagens nog de eerste serie maar op de achterkant van het blad staat een advertentie van de laatste serie, de Blokkendoos rijtuigenset, wat wagentjes, een BR 23 van Märklin, de Spurt Arriva van Signalmeister en wat stoomlocs van Fleischmann waaronder de Reichsbahn 43003 en een collectorditem, jaja, een paarse S3/6 nr.3709, het zal.

Nog twee artikeltjes, waaronder deel 6 over houttransport met een bos baan en hiervan een fraaie computertekening van een het railplan, maar hierin wordt voornamelijk de bouw van een dwars heftruckje, voor het tillen van stapels hout, besproken. Als je dat leuk vind gewoon lezen.

En tot slot de bouw van een boerderij in 1:87 welke nog wel in 1:1 in een openluchtmuseum te vinden is. Bijzonder fraai gebouwtje waarbij de bouwer zich er, vooral met het dak, niet met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt en dat is te zien!

En pffff.. adem uit.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2010, 07:20:55 door Peter Korsten »

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re:Railhobby januari 2010
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2010, 14:10:34 »
Nog een leuk weetje: RH doet aan recycling: de foto op de voorpagina is vorig jaar ook al een keer gebruikt. Gelukkig is de inhoud van het januarinummer niet gelijk aan die van het nummer met dezelfde voorkant vorig jaar.  ;D :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2010, 22:41:40 »
Inderdaad Slordig!
Vr. groeten,
Bob

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2010, 22:57:37 »
De bouw van een Engelse baan in 0 door Modelspoorteam is het volgend artikel, hierin de inns en outs van de bouw van de baan Beachley Dock, uitgebreid artikel met veel foto's incl. een centerfold, kijk maar eens op hun site http://www.modelspoorteam.com en hier een filmpje. In het Februarinummer wordt de bouw nog uitgebreid toegelicht
Dat was inderdaad de reden waarom ik deze RH gekocht heb. Mooi stukje werk, prima Engels sfeertje neergezet.

Goed, verder met een stukje over de laatste jip en janneke stoomloccies van de Javaanse suikerfabrieken, moet je maar eens gaan kijken als je eens in de buurt bent.
Vondt ik een interessant artikel over smalspoor stoomlocomotiefjes die meer dan 100 jaar geleden in Nederland gebouwd zijn en nu nog steeds over de plantages rijden  (y)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2010, 00:18:56 »
Psst: het maart nummer is er alweer, jouw beurt  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2010, 00:31:26 »
Pfff, Neurenberg nieuws, verder niet zoveel. Vooral dat lange stuk over Reinsberg-Rozenheim gelukkig hebben we de hele maand de tijd om te spitten.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2010, 00:31:10 »
Psst: het maart nummer is er alweer, jouw beurt  :)

Koen

Ja ja, komt binnenkort, ik heb hem nog niet uit, tjee.

Stephan.