Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Varkensneus.  (gelezen 6496 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Varkensneus.
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2006, 17:13:47 »
Op de site waar ik naar verwees (en niet Remco) staat ook de in reclamekleed voor TVM gehulde varkensneus 808. De treinstellen kwamen in dienst in grijs-oranje (nadat deze kleurstelling eerst was getest op twee M2 AB rijtuigen), en die hebben ze vanaf midden jaren '80 verloren ten gunste van de bordeaux schildering zoals wij die nog steeds kennen. Nu zijn er slechts enkele uiterlijke verschillen, zoals afwijkingen in koplampen.

Die van Lima heeft overigens dezelfde "fout" als hun aloude hondekop IV; om te besparen op mallen, zijn er slechts twee verschillende bakken gemaakt, daar waar in het echt elke bak van dit treinstel verschillend is. Omdat hiervoor geen Mastica wandjes bestaan, zal je zelf aan de slag moeten voor een kloppend treinstel...  ;D
Grtz!
Tedo

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Varkensneus.
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2006, 17:16:36 »
Er is een ombouwset van PB messing modelbouw  ;D

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Varkensneus.
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2006, 18:26:12 »
Bij MTE in het station van blankenberge kun je een kap van het 1e klasse koprijtuig kopen. De ramen worden erbij geleverd. De kwaliteit van de kap is prima en stukken goedkoper dan de set van PB... :P

De AM75 rijd nog dagelijks naar Roosendaal als stoptrein vanuit antwerpen :D De IR verbinding loopt tegenwoordig inderdaad maar tot Essen :-[

Marc

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3243
Re: Varkensneus.
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2006, 20:34:15 »
Heb je ervaring met de kap van MTE?  Ik vind de foto's op de site nogal onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2006, 20:42:03 door Randstadrailer »

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Varkensneus.
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2006, 21:06:59 »
Ja, de kap in de zomer gehaald :D Ook nog gezellig gebabbeld met de uitbater over de treintjes ;D De foto's op de site kunnen beter maar als je de beste man even belt weet je gelijk of hij ze nog op voorraad heeft ;)

Ik had het geluk dat ze voor mij uitverkocht waren en er nieuwe gegoten moesten worden, Kon ik degene kiezen die het beste uitzag ;D ;D

Binnenkant van de kap zal iets dunner gemaakt moeten worden om de limabodemplaat passend te krijgen. Voor foto's stuur je maar een PM ;) Ga eerst de pistes onveilig maken :P En de perrons van de ÖBB :P ;D :P

Marc

Dennis

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2006, 14:39:21 »
vanaf welk jaar reden deze treinen op Roosendaal?

Groeten,

Dennis

arjen

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #21 Gepost op: 25 December 2006, 17:12:10 »
Vanaf 1 juni 1980, volgens het boek van Marius Broos over de geschiedenis van station Roosendaal.  Voor zover ik me herinner werd de dienst naar Oostende altijd gereden met één varkensneusje. Vertrek ongeveer 6 minuten voor het hele uur vanaf het noordelijke (!) deel van spoor 3.
Vanaf 1994 keerde de trein in Essen in plaats van in Roosendaal, officieel omdat de verbouwing van Antwerpen Centraal begonnen was en ze op het beperkte aantal sporen daar geen vertragingen konden gebruiken. De keertijd in Roosendaal was maar een minuut of drie en er hoefde niets te gebeuren of de trein ging te laat terug, met alle gevolgen van dien.

Arjen.

Dennis

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2006, 23:00:32 »
Dat is een behoorlijke duidelijke en gedetaileerde uitleg Arjen.
Dank daarvoor.
Op Eurospoor hadden we het er ook al over en toen wist je het niet precies, je hebt het dus opgezocht.
Dan weet ik genoeg, ik koop er geen.
Hij valt net buiten mijn tijdperk, heb al een aantal rand gevallen en wil me toch bij mijn tijdperk houden.
Hoe leuk een model ook is ;D

Groeten,
Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2006, 23:35:02 »
Let wel, de uitleg van Arjen gaat ALLEEN over de IR-trein naar Oostende, de stoptrein naar Antwerpen heeft veel langer naar Rsd gereden met AM75 (rijdt wellicht nog steeds ???).

Dennis

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #24 Gepost op: 26 December 2006, 11:04:24 »
Om eerlijk te zijn maakt mij dat niet zoveel uit.
Mijn vraag was vanaf wanneer ze reden ;D
mijn tijdperk gaat tot 1979/80, vandaar.

Groeten,
Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #25 Gepost op: 26 December 2006, 11:46:00 »
Tja, je kunt "langer" ook naar voren toe uitbreiden natuurlijk ;D. De term 'vanaf' was me inderdaad opgevallen, het zou echter goed kunnen dat AM75 in de stoppertjes al vóór 1980 ingezet werd (al heb ik er geen idee van).

Maar leuk, station Roosendaal tot 1980 in model. Kost wel een boel ruimte ;D :P.

arjen

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #26 Gepost op: 26 December 2006, 12:11:06 »
het zou echter goed kunnen dat AM75 in de stoppertjes al vóór 1980 ingezet werd (al heb ik er geen idee van).


Denk het niet. Marius Broos vertelt in zijn boek ook dat ze in 1980 een aantal perronranden in Roosendaal hebben moeten afslijpen omdat de treeplanken van AM75 te ver uitstaken.
Ik kan in het boek niet vinden of de stopper vóór 1980 überhaupt van Essen naar Roosendaal doorreed (staat me bij van niet, maar ja). Maar als hij doorreed, dan was het waarschijnlijk een tweetje type 1950.

Arjen.

Anoniem

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #27 Gepost op: 26 December 2006, 14:03:18 »
@Arjen, ik vind je argument van de perronranden sterk genoeg ;D. Ik heb geen flauw idee van de inzet van NMBS-materieel naar Rsd toentertijd, maar wilde even aangeven dat de inzet in stopdiensten niet per se gelinkt was aan inzet in IR-treinen (al heetten die toen nog niet zo).

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Varkensneus.
« Reactie #28 Gepost op: 27 December 2006, 20:32:23 »
hip hip hoera,

Ik heb op ebay de AM800 grijs-oranje voor een schappelijke prijs kunnen kopen. :D
Alleen maar hopen dat hij de verzending overleeft. :-|
En hij heeft de verzending overleeft. Hij wou in het begin niet goed rijden maar na het nodige poetswerk doet hij het nu.
In de toekomst moet er nog een andere motor in, front en sluitseinen en een decoder maar Rome is ook niet in één dag gebouwd.
Al bij al ben ik in m'n nopjes met dit model.
Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje.

WillemNS

  • Gast
Re: Varkensneus.
« Reactie #29 Gepost op: 01 April 2007, 21:45:01 »
Hallo,

Ik wil de varkenskop ook hebben.
IK wil graag de rode, maar ik zie alleen maar de grijs-oranje versie.

Kun je die ook omschilderen/spuiten?

Willem