Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Overet
Vandaag om 15:10:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18

Auteur Topic: Relatie tussen seinen en locgedrag  (gelezen 1485 keer)

Back to the Eighties

• Offline Offline
Relatie tussen seinen en locgedrag
« Gepost op: 25 January 2010, 19:30:13 »
Beste forumleden,

Na weer aangestoken te zijn door het modeltreinvirus hier mijn eerste vragen.
Misschien zijn het domme vragen, maar heb op het forum (nog) geen antwoorden kunnen vinden.

Even wat informatie van mijn ervaring met modelbanen.
Ben vanaf mijn oude baan gewend om seinen en wissels met de hand te sturen, de loc gedroeg zich hiernaar.
Wissels waren zelfdenkend.
Ik ben nooit zover gekomen dat er automatisch in blokken gereden werd.
Heb sinds twee weken een digitale startset van Roco (1100 met 4 plan D rijtuigen en een extra 2400 digitale loc).
Natuurlijk ben ik al aan het experimenteren gegaan met het digitaal rijden en het is een geweldige manier van aansturen.

Echter mijn vraag is nu: hoe wordt er een relatie gelegd tussen seinen en het gedrag van loc's.
Een rood sein betekende vroeger een stuk spanningsvrije rails voor het sein, de loc stopt.

Als ik het digitale rijden goed begrijp is het spanningsvrij maken van stukken rails niet meer van toepassing.
M.a.w. een rood sein moet een signaal aan de locdecoder van de naderende loc trein geven dat er geremd moet worden.

Hebben jullie voor mij advies hoe ik dit in een digitale omgeving moet gaan configureren?
Let wel, heb nog geen ambities om dit via koploper te gaan doen. Wil nog lekker actief zelf gaan sturen.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik anders moet gaan denken in het digitaal aansturen van een modelbaan.

Ben benieuwd naar jullie adviezen.
Groeten,
Rob.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Relatie tussen seinen en locgedrag
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 22:11:09 »
Inderdaad, je zal anders moeten gaan denken... De decoder reageert op commando's. Je kan een commando "stoppen" geven waardoor de lok gaat stoppen. Doordat er overal signalen op de baan staan, ook de stopsecties, zal de lok pas stoppen bij het commando "stoppen", de lok zal afremmen met de ingestelde remvertraging en uiteindelijk stoppen. Lenz heeft voor digitaal een rem en stop-systeem ontwikkeld met met een aantal modules: http://www.lenz.com/techinfo/index.htm Daarvoor moet je wel decoders inbouwen die met dit systeem overweg kunnen.

Voor de rest zijn seinen in een digitaal-systeem voor de mooi langs de baan, in de meeste digitale systemen hebben ze geen werkende functie, de centrale of de computer regelt waar de lok stopt. De seinen worden via een seindecoder vanuit de centrale aangestuurd. De wissels worden via een wisseldecoder aangesloten op de centrale.

Groet Ronald K.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2010, 09:17:47 »
Zoals Ronald al schrijft is het mogelijk om zonder computer automatisch te rijden en je seinen aan te sturen.
Je zult dan met de in de link genoemde modules BM1, BM2 en BM3 aan de slag moeten om een bloksysteem te maken. Maar als je kijkt naar de prijzen van de modules, resp. ca 10, 40 en 50 euro wordt dat een dure grap.
Wil je voorlopig met de hand blijven rijden dan kan je natuurlijk met schakelaars de seinen handmatig schakelen en de loks met je handregelaar zelf op de juiste plek laten stoppen.
Ga je automatisch rijden dan staan de seinen er puur voor de sier en reageren de locs op commando's van het besturingsporgramma.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2010, 11:42:00 »
naast de lenz mogelijkheden zijn er natuurlijk ook en juist voor de Nederlandse seinen (zie VeVg van en voor gebruikers rubriek) de Littfinski NS seindecoders + een beinvloedingsmodule ZBM.
Via je  besturing bedien je de seinen en daarmee weer de ZBM en dus de loks.
Later zijn de modules ook weer inzetbaar bij bv pc besturing via Koploper of een ander programma als Itrain etc.

« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 15:56:15 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2010, 12:52:46 »
Even in de handleiding van de LDT ZBM gekeken...

Citaat van: handleiding LDT ZBM
De treinbeïnvloedingsmodule heeft 4 relais met ieder één
omschakelcontact. De relais worden aangestuurd over de
schakelversterker van de licht-seindecoder LS-DEC. Daarmee
is het mogelijk, het baanvak voor het betreffende sein
stroomloos te schakelen.

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/downloads/zbm_20_nl.zip

Lijkt erop dat het een relais die geschakeld wordt en zo de boel stroomloos te schakelen... Schiet dus eigenlijk ook nog niet op :) Hoe het rijgedrag wordt van de lok bij het stoppen vertellen ze er niet bij...  Ze worden dus overbodig bij het gebruik van besturing via de PC of een centrale die automatisch rijden ondersteund... Dan hoef je geen stukken meer stroomloos te maken.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2010, 13:33:09 »
Klopt op zich
maar

uit dezelfde (duitse) handleiding
Damit ältere Lokdecoder während der Wartezeit vor dem
Signal nicht ihre Fahrtrichtungsinformationen verlieren,
wird das Gleis über den 1,5 kOhm Widerstand weiter mit
einem kleinen Strom versorgt.

Betekent dat je lok de juiste richting op blijft gaan zodra eea groen wordt. Overigens weet ik niet ofdat ook met soundlocs werkt.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2010, 13:38:43 »
Hallo Han,

Dat las ik ook al in de nederlandse handleiding... Voor oude loks moet die er tussen gezet worden om de decoder de richting te laten onthouden... Met deze modules ben je dan wel een deel van het voordeel van digitaal rijden kwijt. De complete trein moet gewoon stroomloos gezet worden. De verlichting gaat uit, het geluid zal ook wel uitgaan, de lok zal wel direct stoppen. De zal het stroomloze stuk zo groot moeten maken als de langste trein. Tja, wat blijft er dan nog over van het digitale rijden??

Groet Ronald K.

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2010, 14:08:45 »
Klopt, blijft weinig over maar naar een baantje kijken wat allemaal vanzelf gaat en de pc grotendeels de baas is ook niet leuk, geef mij maar cab control rijden maar da's persoonlijk hoor.

Back to the Eighties

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2010, 19:45:46 »
Okeej,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. (y)
Ik zal eens gaan beginnen om digitaal te gaan denken.

Heb nog eens heel goed nagedacht over het automatiseren van de baan en zie toch wel leuke mogelijkheden.
Meteen maar de daad bij het woord (gedachte) gevoegd en bij Wim Ros een bestelling geplaatst voor een XPres88NetLi en een S88SD16-N.

Het zijn de zelfbouwkitjes, lekker wat solderen en prullen met electronica.
Ga toch maar eens wat experimenteren met een ovaaltje met inhaalspoor met koploper.
Ondanks dat ik eerder aangegeven heb dat ik nog geen ambitie heb vindt ik het toch wel heel interesant om een PC aan de centrale te knopen. Ik ben niet voor niets zo'n 17 jaar werkzaam in de ICT. Kan ik meteen wat ervaring opdoen om digitaal te gaan denken. ;)

Grtz.
Rob.