Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 121096 keer)

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #135 Gepost op: 29 augustus 2010, 13:09:41 »
Ik bedoelde meer de koppeling met Polen: Bjorn schrijft meer of minder: Het is Polen dus kun je corrupt zijn, alsof je vooral in Polen en op andere plekken niet met omkoping het een en ander kunt bereiken.

Naar het salaris van de machinist hoef ik niet te vragen, dat laat zich raden gezien de prijs van een treinkaartje: voor 80 km enkele reis 10.5 zloty (omgerekend nog geen 3 euro). Uiteraard hoort deze man meer te krijgen dan hij nu vangt.
 
Groet David

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #136 Gepost op: 29 augustus 2010, 14:38:01 »
Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt. Natuurlijk kun je in Polen niet overal (sterker nog: waarschijnlijk bijna nergens, niet op het niveau van de gewone mens) je doelen met geld bereiken, en natuurlijk is het ook niet het enige land waar je met geld wel eens wat kunt bereiken.

mvg Bjorn -een trotse (maar wel halve:P) Pool

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2010, 14:48:45 door BjornOl49 »
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #137 Gepost op: 29 augustus 2010, 23:50:58 »
Hallo allemaal,

Ik moet over 2 weken in anderhalve dag naar ZO Warschau rijden. Bij Frankfurt de grens over richting de snelweg bij Poznan. Ik rijdt dan een gedeelte langs een dubbelsporige geelectrificeerde lijn, waar ik nog nooit een trein heb zien rijden ( inclusief tanken, en diverse tijdstippen dag of nacht voorbij langs gereden ).

Heeft er iemand hints waar ik mijn pauzes moet plannen om treinen te kunnen spotten, fotograferen ? Bijvoorkeur ook goederentreinen. Zelf zie ik veel foto's bij Lodz industria. Ben er alleen nog niet achter waar dat precies is.   :-[

Eerdere pogingen waren tamelijk hopeloos.

Maar heeft er iemand beter sugesties ?
En weet er iemand of er nog iest speciaals te beleven is in het weekend van 11 en 12 september in Warschau op het gebied van treinen ?

Met het Nederlandse forum over de Poolse spoorwegen schiet het helaas niet op met deze vragen.

Bedankt voor de antwoorden.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2010, 23:53:10 door Alexander »

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #138 Gepost op: 30 augustus 2010, 12:59:32 »
Poznan natuurlijk (voor goederenspul moet je op rangeerstation Poznan Franowo zijn), Kutno moet ook wel wat te beleven zijn (veel goederenspul), Konin eventueel, Lowicz mss - dat zijn plekken die mij te binnen schieten, maar ik weet niet zeker of je deze route ook volgt? Als je via Lodz gaat, zijn Lodz Farbyczna, Lodz Kaliska en en misschien Lodz Zabieniec (met zijn vele industrieaansluitingen, hoeveel daar nog van wordt bediend weet ik niet). Op http://www.kolej.one.pl/ kun je foto´s van Poolse stations zien, kun je ook gelijk kijken of ze je bevallen. Op http://semaforek.xt.pl/wiki/index.php/Spis_plan%C3%B3w_stacji kun je tekeningen van emplacementen zien, mss dat je daar een spotplek kunt uitdokteren

Over iets op 11 en 12 september weet ik niets, maar kijk bijvoorbeeld maar eens naar de agenda van de site van Fundacja Era Parowozow, of op http://www.muzkol.pl/pl/Default.aspx#1

Hopend iets nuttigs te hebben gezegd,

Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #139 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:01:12 »
Alexander: De lijn die je bedoeld is een zijlijn, de hoofdroute ligt iets noordelijker. Ik heb  op de door jou bedoelde plek een keer in de file gestaan voor de spoorwegovergang en meerdere treinen voorbij zien komen, vooral goederenverkeer. In Rzepin (daar moet je op dit moment doorheen ivm afsluiting van de 2 ivm de te bouwen snelweg) is een aardig stationnetje waar in ieder geval meerdere keren per dag de Berlin-Warszawa-Express langskomt, een vertrekstaat vind je hier:
http://rozklad-pkp.pl/stboard.php/dn?q=de/node/146&seqnr=3&ident=g0.02962029.1283168307&input=5100082&boardType=dep&time=11:00&productsFilter=0&start=yes

Verder is Poznan Glowny een station waar veel treinverkeer langskomt, voordat je echter van de A2 in de stad bent en je auto hebt geparkeerd ben je gauw 30-45 min verder.

In Warschau zelf sta ik graag op station Warszawa Stadion, hier komt redelijk veel personenverkeer langs, goederen heb ik hier minder gezien. Verder is er in Warschau op treinengebied niet zo veel te beleven. Je hebt het   treinenmuseum (hier staan veel oude stomers tentoongesteld) en een aantal modelspoorwinkeltjes (Parowozik in het metrostation Swietokrzyska, Lokomodel in de ul. Wilcza nr 25).  De maandelijkse beurs (kleinschalig) is elke derde zondag van de maand dus dan ben je een week te vroeg. Deze is in het museum in de Palac Kultury.

Een beurs met tentoonstelling is er in Poznan in de grote beurshallen vlakbij het station, echter eind oktober.

Even ten zuiden van je route ligt het plaatsje Wolsztyn (hierboven zie je foto's) Ihier komen niet echt veel treinen, maar als je  op het juiste moment komt zie je wel een heel bijzondere! http://www.parowozy.com.pl/fahrplan.htm

Groet en goede reis!
David

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #140 Gepost op: 30 augustus 2010, 23:57:32 »
@ Bjorn en David,

Dank jullie wel voor de info. Is meer dan ik hoopte   (y)

Ik zal deze week de links graag eens bestuderen.  En op 12 september is er al besloten dat er bij mij wat cultuur ingeslagen gaat worden in Zelazowa Wola. 

@ Bjorn, je hebt zeker nuttige dingen gezegd. Poznan en Lodz komen zeker in de stops voor.

@ David, ik heb met Pasen een uur of 2 op Warschau west gestaan. Viel een beetje tegen, ik had drukker verkeer verwacht. Het spooweg muzeum is natuurlijk bekend. mooie stomers maar een paar zijn er helaas echt aan het rotten. De Polen halen voor klanten en gasten ongeveer alles uit de kast.   (y) 
In het spoorweg museum werd voor mij speciaal een trainee Engelstalige gids opgetrommeld. Ze moet nog veel leren, maar verhalen over vroeger hoe ze als kind met de WARS-treinen naar Zakopane ging lieten toch wel een goed treinenhart zien. Ze hebben nog vacatures daar, maar kunnen niemand krijgen omdat het zo slecht betaald.

De modelspoorwinkels zijn bekend en bezocht dank zij de tips van ene David, een paar jaar geleden op dit forum.   ;)
Nogmaals bedankt daarvoor.
Ook de maandelijkse bijeenkomsten van alle deskundigen is bekend, en staat ook al een tijdje op de "to do" lijst.
En ook het technology museum in het Plaza Kultury is bezocht, onder het traditionele gevloek van de vriendin als dat gebouw in zicht komt.

Heren, nogmaals dank, en ik ga zeker wat met jullie informatie doen. 

Groeten, Alexander

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #141 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:18:37 »
De modelspoorwinkels zijn bekend en bezocht dank zij de tips van ene David, een paar jaar geleden op dit forum.   

Ooops......wist niet meer dat je ze al kende!

Als je trouwens interesse hebt in modelspoorwinkels in Poznan of Lodz, zeg het maar! Of heb ik die toen ook al aan je doorgegeven?  ;D

Groet David

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #142 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:27:09 »
Het is helaas een "vakantie"van 1.5 dagen, voordat ik in Warschau verwacht wordt, maar er zijn natuurlijk meer lezers met belangstelling voor Polen.   (y)  . Bjorn en jij laten al langer de lezers hier mooie voorbeelden zien.
En veel fabrikanten beginnen door te krijgen dat de Polen steeds ruimer gaan wonen, en vergeten zijn om de afgelopen jaren crises te hebben. Dus zal er steeds meer Pools materieel voorbij komen.
De genoemde winkels hebben natuurlijk ook een webshop, en een andere webshop is bijv. deze: 
http://www.modelmania.com.pl/index.php?cPath=17

En ik, en vele anderen zullen wel meer van Polen te zien krijgen, dus ik denk dat er meer mensen belangstelling zullen hebben voor winkels in Polen.   (y)

Bedankt alvast.

Groeten, Alexander

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #143 Gepost op: 01 september 2010, 20:43:35 »
Modelmania ken ik, is een heel uitgebreide, duidelijke webwinkel, heb er goede ervaringen mee. Spullen zijn meestal binnen 10 dagen in huis. De winkel geeft gelijk aan of er voorraad is.

In Lodz:

91-043 Łódź DRIM ul. Powstańców Wielkopolskich 2 www.drim.pl

In Poznan (en omgeving)

60-637 Poznań DATALAND ul. Wołyńska 38
61-823 Poznań KOLEKCJONER ul. Piekary 25 www.kulturakolejowa.info
Poznań RO-BUD ul.Chwiałkowskiego 20 http://www.artykulymodelarskie.pl/

RO-BUD
ul. Uroczysko 1
62-023 Borówiec (vlakbij Poznan dit is vanaf de A2 redelijk snel te bereiken, ligt midden in het bos in een woonhuis. Tot heden de meest bizarre lokatie waar ik een modelspoorwinkel heb gevonden).

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #144 Gepost op: 19 september 2010, 01:46:53 »
Hallo allemaal,

Door het weer was het spotten niet zo'n enorm succes.
Maar plotseling beter weer bij Rogow. Daar was een spoorlijn, dus op goed geluk maar gestopt. Verrassing: een smalspoormuseum.

Maar toch gaan spotten op het normaalspoor station: 1 trein:




Een hopeloze foto, maar de vraag wat is dit voor een trein met dit kleurenschema ?




Bedankt voor eventuele antwoorden.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 19 september 2010, 01:57:44 door Alexander. Reden: Testen plaatsen plaatjes »

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #145 Gepost op: 19 september 2010, 02:44:06 »
Mooie platen, vooral die ET41 is vet!

Die kleurstelling is van TLK, de vroegere Pospieszny (sneltrein), van PKP Intercity.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #146 Gepost op: 01 december 2010, 17:06:19 »
Onder het mom van 'Nee heb je, ja kun je krijgen', vroeg ik me zo eens af of er interesse is in een gezamenlijk project met als thema Oost-Europa. Mijn idee was dat ieder die aan het project meedoet zijn eigen module(n) thuis bouwt, en dan op een bijeenkomstmoment (beurs/bij iemand thuis/of iets compleet anders) bij de werken van anderen aansluit. Mijn voorkeur zou gaan naar een enkelsporig ongeëlectrificeerd lijntje, maar ik sta open voor andere suggesties. De schaal zou dan H0 zijn, stroom gelijkstroom, naar een besturingtype  (analoog of digitaal) moet er even gekeken worden.

Ben eens benieuwd wat er uit komt rollen.

mvg Bjorn   
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #147 Gepost op: 01 december 2010, 18:05:54 »
Hallo Bjorn,

leuk idee, maar dit is vergelijkbaar met Fremo. Fremo heeft ook een enkel sporig traject als hoofdthema, dan ontstaan hier weer diverse afsplitsingen in (diverse voorbeeld landen, diverse schalen).
Kijk eens rond op hun site: internetsite van Fremo en voor de nederlandsecontactgegevens.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 01 december 2010, 18:12:11 door Christoph. Reden: ook nederlandse contactgegevens toegevoegd »

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #148 Gepost op: 01 december 2010, 18:21:55 »
Hoi Christoph,

bedankt voor je antwoord. Ik dacht zelf ook eerst aan een FREMO-achtig concept, maar toen wees iemand me op het systeem met blackboxen. Op die manier zou je je eigen werk ook als stand-alonebaan kunnen gebruiken. Daarnaast wilde ik kijken of er van BNLS wat mensen geìnteresseerd waren.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Anoniem

  • Gast
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #149 Gepost op: 12 januari 2011, 17:00:13 »
Citaat
Waarschuwing: er zijn al zo'n 30 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

Ja, dat weet ik zeker 8). Ik heb namelijk een aantal foto's uit het Oosten geüpload, en ik nodig jullie uit om een kijkje te nemen.

Een voorbeeldje:


Klik voor de rest. Enjoy !