Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 20:53:40
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:50:23
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door nighttrain1
Vandaag om 20:47:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:35:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 134928 keer)

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #90 Gepost op: 29 January 2010, 13:13:24 »
Rusland aan de Europese kant van de Oeral.

Driedubbellok met VL11 8126, Družinino,
28 juli 2009.


RŽD lok EP1M 503 komt voor trein, Družinino,
28 juli 2009.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #91 Gepost op: 29 January 2010, 21:18:38 »
Ooit in Tallinn (toen nog Sovjet-Unie, nu Estland) twee stoomlocs gefotografeerd bij het Balti Jaam (op 22 mei 1987). De achterste zag er nog wel redelijk uit, met de voorste zal het niet goed afgelopen zijn.


In Charkov (Oekraïne) had men een "Pionier-spoorlijn" (ook de DDR kende dit verschijnsel) waar kinderen met het reilen en zeilen van een spoorlijn vertrouwd werden gemaakt, om misschien later bij het spoor te gaan werken. Het was niet kinderachtig, want het was gewoon smalspoor (750 mm) met een standaard smalspoorloc van het type Ty2. Dia van 20 mei 1990.


Groeten,
Wim van der Ent

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #92 Gepost op: 29 January 2010, 23:48:20 »
Rusland.
Van personeelstekort bij SŽD is niet direct sprake.
Elke personenwagon op lange-afstandstreinen heeft een set conducteurs die de hele reis, hoe lang ook, op het rijtuig blijven en daarna ook de hele weg terug naar de standplaats. Dat betekend dat je de hele reis van Moskou naar Vladivostok hetzelfde personeel hebt en dat deze mensen in een dienst meer als veertien dagen onderweg zijn.
Bij elke stop staat de 'provodnik' bij de deur om nieuwe reizigers toe te laten in hun wagon. Probeer niet om bij de eerste keer de trein te betreden dit te doen in het verkeerde rijtuig, je wordt niet toegelaten en verwezen naar het juiste rijtuig. Als je eenmaal bekent ben op de trein kan je op tussenstops overal instappen, de provodniks herkennen je direct. Het plaatsbewijs is ook echt een plaatsbewijs, rijtuig- en stoelno. staan op je biljet aangegeven. In het rijtuig kan je altijd warm water tappen uit de samovar en thee en biscuits kopen bij de provodnik.

Trein staat gereed op het Kazanskiji station in Moscow, 27 juli 2009.

Bewaakte overwegen zie je in Rusland niet veel maar als ze er zijn zijn ze ook goed beveiligd. Tegelijk met het dalen van de bomen komen er stalen platen, tegen de rijrichting in, uit het wegdek. Zie daar maar eens voorbij te komen met de auto.

Overweg in Armjaz',
28 juli 2009.

Groet,
Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #93 Gepost op: 29 January 2010, 23:52:14 »
mooie (en herkenbare ;D) plaatjes zie ik hier langskomen!
helaas ben ik mijn camera vergeten, want ik zit nu in brzesko, polen, op zo'n 400 meter van een spoorweg, met oud, sfeervol (en roestig) materieel in de sneeuw dat om de 45 min. langskomt.
vooral het lokaallijntje tussen de brouwerij hier (okocim, misschien bekend bij sommigen?), en de overslag (zo'n 500 meter hier vandaan) zou ik graag vastleggen, en evt. nabouwen.

achja, terug naar de ernstigere dingen (ik zit hier niet bepaald voor mijn lol)

mvg,
Daniel

GerardvV

  • Online Online
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #94 Gepost op: 29 January 2010, 23:56:39 »
Okocim, mmm lekker
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #95 Gepost op: 30 January 2010, 01:42:36 »
Mijn echtgenote komt uit Macedonië, dus zijn wij daar geregeld te vinden.

Hier wat beelden uit deze voormalig zuidelijkste Joegoslavische staat.


Augustus 2008, vanuit de cabine van een MZ serie 712 (een soort balkan wadloper) als trein 5903 (vertrek Skopje: 15:40, aankomst Kocani: 18:35) rijdt met een uur vertraging tussen de rijstvelden door bij ondergaande zon, iets voor Oblecevo.


Augustus 2008, Station Kocani,
MZ lok 661-408 (Co'Co', 1433kW, bouwjaar 1972 door GMD (Canada)  
aan het spelen met een trekje zelflossers.
Let u op de kippen tussen de sporen en de ooievaars op de daken


vervallen industrie



Een "Spanec"(MZ serie 712), 's morgens om een uur of zes tussen Stip en Ovce Pole


Groet,
Jeroen Mooij
« Laatst bewerkt op: 30 January 2010, 22:13:56 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #96 Gepost op: 30 January 2010, 02:20:53 »
Even verder zoeken leverden dit op:

De trein was nog niet vertrokken of deze locals stonden weer op hun plek (station Balban)


Wat stationssfeer op station Jazla


Let u op de opschriften van de vrachtwagen rechts ("Brilijant")


De overweginstallatie doet het niet altijd even goed:


Station Ovce Pole


Detail voor op de modelbaan: (station Stip)


Dag chef 1 (station Stip)



Dag Chef 2 (er komen hier wel twee treinen per dag, vandaar al dit personeel)


Zonder woorden: (Station Stip)


Met vriendelijke groeten,

Jeroen Mooij
« Laatst bewerkt op: 30 January 2010, 22:21:02 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Anoniem

  • Gast
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #97 Gepost op: 30 January 2010, 05:08:45 »
Rusland.
Van personeelstekort bij SŽD is niet direct sprake

In 2009 was het al een jaartje of wat geleden RŽD geworden ;D. En die overweg... die is wel prima zo 8).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #98 Gepost op: 30 January 2010, 07:41:04 »
@Jeroen Mooij: fraaie foto's! Waar is dat ongeveer gemaakt?
No dress rehearsel, this is our life.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #99 Gepost op: 30 January 2010, 12:00:31 »
@Jeroen: mooie en interessante plaatjes (y)

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

alexboom

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #100 Gepost op: 30 January 2010, 15:38:19 »
Erg leuk draadje, vooral dat russische spul hou ik wel van.


Sofia 03-04-2009
Sneltrein Sofia-Blagoevgrad klaar om te vertrekken.


Kjustendil 24-01-2009
Deze 2 werkpaardjes slapen hier elke dag naast het dieselpompje op het emplacement van Kjustendil.


Deze poolse rakker rijd zijn rondjes lekker warm binnen en was alleen voor de foto even buitenshuis.
Mvg Alex

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #101 Gepost op: 30 January 2010, 16:55:31 »
He, van de Gagarin heb ik nog wel een leuk filmpje gezien

http://www.youtube.com/watch?v=aeDxVaX6RMA&feature=related

Een ST44 vertrekt uit Elk met een personentrein...

mvg Bjorn
« Laatst bewerkt op: 30 January 2010, 16:57:41 door BjornOl49 »
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #102 Gepost op: 30 January 2010, 22:26:27 »
@ Marc en Bjorn, ik heb de tekst ter verduidelijking wat aangepast.

Pozdrav od Site,
Jeroen Mooij / Јорун Моиj

Treinen moeten rijden

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #103 Gepost op: 30 January 2010, 22:29:36 »
Dank je! Het is daar Oost-Europees, maar toch weer anders Oost-Europees dan bijv. Polen. Ik zal wel onzin uitkramen volgens de meesten, maar toch is het wat mij betreft...anders. Heel interessant (y)!

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #104 Gepost op: 30 January 2010, 22:47:05 »
Helemaal geen onzin, ik ben het helemaal met je eens.
Ik kom zelf al sinds de jaren 80 in DDR/Polen en vanaf de 90-er jaren in de Balkan en je hebt gelijk w.b.t. die (subtiele) verschillen.

Groet,
Jeroen
Treinen moeten rijden