Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 17:24:19
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 16:58:17
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 120831 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #90 Gepost op: 29 januari 2010, 13:13:24 »
Rusland aan de Europese kant van de Oeral.

Driedubbellok met VL11 8126, Družinino,
28 juli 2009.


RŽD lok EP1M 503 komt voor trein, Družinino,
28 juli 2009.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
    • flickr fotopagina
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #91 Gepost op: 29 januari 2010, 21:18:38 »
Ooit in Tallinn (toen nog Sovjet-Unie, nu Estland) twee stoomlocs gefotografeerd bij het Balti Jaam (op 22 mei 1987). De achterste zag er nog wel redelijk uit, met de voorste zal het niet goed afgelopen zijn.


In Charkov (Oekraïne) had men een "Pionier-spoorlijn" (ook de DDR kende dit verschijnsel) waar kinderen met het reilen en zeilen van een spoorlijn vertrouwd werden gemaakt, om misschien later bij het spoor te gaan werken. Het was niet kinderachtig, want het was gewoon smalspoor (750 mm) met een standaard smalspoorloc van het type Ty2. Dia van 20 mei 1990.


Groeten,
Wim van der Ent

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #92 Gepost op: 29 januari 2010, 23:48:20 »
Rusland.
Van personeelstekort bij SŽD is niet direct sprake.
Elke personenwagon op lange-afstandstreinen heeft een set conducteurs die de hele reis, hoe lang ook, op het rijtuig blijven en daarna ook de hele weg terug naar de standplaats. Dat betekend dat je de hele reis van Moskou naar Vladivostok hetzelfde personeel hebt en dat deze mensen in een dienst meer als veertien dagen onderweg zijn.
Bij elke stop staat de 'provodnik' bij de deur om nieuwe reizigers toe te laten in hun wagon. Probeer niet om bij de eerste keer de trein te betreden dit te doen in het verkeerde rijtuig, je wordt niet toegelaten en verwezen naar het juiste rijtuig. Als je eenmaal bekent ben op de trein kan je op tussenstops overal instappen, de provodniks herkennen je direct. Het plaatsbewijs is ook echt een plaatsbewijs, rijtuig- en stoelno. staan op je biljet aangegeven. In het rijtuig kan je altijd warm water tappen uit de samovar en thee en biscuits kopen bij de provodnik.

Trein staat gereed op het Kazanskiji station in Moscow, 27 juli 2009.

Bewaakte overwegen zie je in Rusland niet veel maar als ze er zijn zijn ze ook goed beveiligd. Tegelijk met het dalen van de bomen komen er stalen platen, tegen de rijrichting in, uit het wegdek. Zie daar maar eens voorbij te komen met de auto.

Overweg in Armjaz',
28 juli 2009.

Groet,
Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #93 Gepost op: 29 januari 2010, 23:52:14 »
mooie (en herkenbare ;D) plaatjes zie ik hier langskomen!
helaas ben ik mijn camera vergeten, want ik zit nu in brzesko, polen, op zo'n 400 meter van een spoorweg, met oud, sfeervol (en roestig) materieel in de sneeuw dat om de 45 min. langskomt.
vooral het lokaallijntje tussen de brouwerij hier (okocim, misschien bekend bij sommigen?), en de overslag (zo'n 500 meter hier vandaan) zou ik graag vastleggen, en evt. nabouwen.

achja, terug naar de ernstigere dingen (ik zit hier niet bepaald voor mijn lol)

mvg,
Daniel

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #94 Gepost op: 29 januari 2010, 23:56:39 »
Okocim, mmm lekker
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #95 Gepost op: 30 januari 2010, 01:42:36 »
Mijn echtgenote komt uit Macedonië, dus zijn wij daar geregeld te vinden.

Hier wat beelden uit deze voormalig zuidelijkste Joegoslavische staat.


Augustus 2008, vanuit de cabine van een MZ serie 712 (een soort balkan wadloper) als trein 5903 (vertrek Skopje: 15:40, aankomst Kocani: 18:35) rijdt met een uur vertraging tussen de rijstvelden door bij ondergaande zon, iets voor Oblecevo.


Augustus 2008, Station Kocani,
MZ lok 661-408 (Co'Co', 1433kW, bouwjaar 1972 door GMD (Canada)  
aan het spelen met een trekje zelflossers.
Let u op de kippen tussen de sporen en de ooievaars op de daken


vervallen industrie



Een "Spanec"(MZ serie 712), 's morgens om een uur of zes tussen Stip en Ovce Pole


Groet,
Jeroen Mooij
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2010, 22:13:56 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #96 Gepost op: 30 januari 2010, 02:20:53 »
Even verder zoeken leverden dit op:

De trein was nog niet vertrokken of deze locals stonden weer op hun plek (station Balban)


Wat stationssfeer op station Jazla


Let u op de opschriften van de vrachtwagen rechts ("Brilijant")


De overweginstallatie doet het niet altijd even goed:


Station Ovce Pole


Detail voor op de modelbaan: (station Stip)


Dag chef 1 (station Stip)



Dag Chef 2 (er komen hier wel twee treinen per dag, vandaar al dit personeel)


Zonder woorden: (Station Stip)


Met vriendelijke groeten,

Jeroen Mooij
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2010, 22:21:02 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Anoniem

  • Gast
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #97 Gepost op: 30 januari 2010, 05:08:45 »
Rusland.
Van personeelstekort bij SŽD is niet direct sprake

In 2009 was het al een jaartje of wat geleden RŽD geworden ;D. En die overweg... die is wel prima zo 8).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #98 Gepost op: 30 januari 2010, 07:41:04 »
@Jeroen Mooij: fraaie foto's! Waar is dat ongeveer gemaakt?
No dress rehearsel, this is our life.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #99 Gepost op: 30 januari 2010, 12:00:31 »
@Jeroen: mooie en interessante plaatjes (y)

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

alexboom

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #100 Gepost op: 30 januari 2010, 15:38:19 »
Erg leuk draadje, vooral dat russische spul hou ik wel van.


Sofia 03-04-2009
Sneltrein Sofia-Blagoevgrad klaar om te vertrekken.


Kjustendil 24-01-2009
Deze 2 werkpaardjes slapen hier elke dag naast het dieselpompje op het emplacement van Kjustendil.


Deze poolse rakker rijd zijn rondjes lekker warm binnen en was alleen voor de foto even buitenshuis.
Mvg Alex

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #101 Gepost op: 30 januari 2010, 16:55:31 »
He, van de Gagarin heb ik nog wel een leuk filmpje gezien

http://www.youtube.com/watch?v=aeDxVaX6RMA&feature=related

Een ST44 vertrekt uit Elk met een personentrein...

mvg Bjorn
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2010, 16:57:41 door BjornOl49 »
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #102 Gepost op: 30 januari 2010, 22:26:27 »
@ Marc en Bjorn, ik heb de tekst ter verduidelijking wat aangepast.

Pozdrav od Site,
Jeroen Mooij / Јорун Моиj

Treinen moeten rijden

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #103 Gepost op: 30 januari 2010, 22:29:36 »
Dank je! Het is daar Oost-Europees, maar toch weer anders Oost-Europees dan bijv. Polen. Ik zal wel onzin uitkramen volgens de meesten, maar toch is het wat mij betreft...anders. Heel interessant (y)!

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
  • check www.roestrijden.nl
Re:Oost Europa-draadje
« Reactie #104 Gepost op: 30 januari 2010, 22:47:05 »
Helemaal geen onzin, ik ben het helemaal met je eens.
Ik kom zelf al sinds de jaren 80 in DDR/Polen en vanaf de 90-er jaren in de Balkan en je hebt gelijk w.b.t. die (subtiele) verschillen.

Groet,
Jeroen
Treinen moeten rijden