Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
Piko 2025 door Menno 1846
Vandaag om 17:04:25
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:33:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
  

Auteur Topic: Oost Europa-draadje  (gelezen 130313 keer)

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #270 Gepost op: 23 December 2013, 11:51:12 »
Oef, dat was weer even wat spoordesolaatheid..... :'(

Geweldig die laatste foto... alsof de ruimte in haast
is verlaten....

Die Piko SU 42 is wel erg fraai :D

Mvg,

Tis

Dank!

Mooie beelden E-J (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #271 Gepost op: 23 December 2013, 12:04:40 »
Ty3 (Ty43):



SU42:



Groet,
Jan

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #272 Gepost op: 31 December 2013, 17:42:59 »
Ja, stel je voor dat er iemand op die plek zit die enigszins inzicht heeft in het spoorgebeuren, dat is toch 'wstyd i hanba*'!

mvg Bjorn

*Schande, ongehoord, enzovoort

Hallo allemaal,

Zoals ik het begrijp eist Brussel dat ook Polen zich kapot gaat bezuinigen, ondanks dat Polen het enige land in de EU is dat ook na 2008 economisch is blijven doorgroeien.
Een aantal bewindslieden  wilden daar niet aan meewerken, en zijn er uit gevlogen.  Behalve  Andrej Massel  vloog ook de minister van financiёn Rostowski eruit, die Polen met een stimuleringspakket aan het groeien hield.

Bewindslieden die handelen in het landsbelang zien we niet veel meer, zeker niet in Nederland.  ;D

Overig financieel nieuws uit Polen. PKP Cargo en treinenfabrikant Newag hebben de afgelopen maanden een beursnotering in Warschau gekregen.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #273 Gepost op: 17 February 2014, 01:06:25 »
Hallo allemaal,

Het Poolse nationale spoorwegmuseum in Warschau gaat nu echt verhuizen.

Vorige week hebben de PKP, de provincie en de super minister voor infrastructuur en ontwikkeling, Elzbieta Bienkowska, een overeenkomst getekend  voor de bouw van een nieuw museum naar het voorbeeld van het  NRM in York, Engeland.

Het museum heeft  “ een centrum voor communicatie en technologie “ als benaming gekregen. Ook het technologie musuem dat nu in het cultuur paleis is gevestigd wordt er in ondergebracht. Ook de tramliefhebbers gaan aan bod komen.

De nieuwe locatie gaat Szczesliwice worden, ten westen van het Odolany opstelterrein van Warschau West. In het Nederlands, een kilometer of 4 ten westen van het Warschau West bus / trein station.

Het oude emplacement bij het museum / oude hoofdstation wordt nu al opgebroken.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #274 Gepost op: 14 September 2014, 14:30:13 »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #275 Gepost op: 14 September 2014, 14:32:03 »
Hallo allemaal,

De universiteit van het Poolse Katowice gaat de laatste faculteit spoorvervoer van Polen verplaatsen naar Sosnowiec Maczki.
Eerdere plannen betreffende een samengaan met de faculteit weg en lucht vervoer gaan niet door.

In Sosnowiec Maczki komt, in samenwerking met de PKP, een nieuw instituut voor onderzoek en onderwijs voor spoorvervoer.
Bij de huidige opleiding studeren jaarlijks ongeveer 30 studenten af met een M.sc. in railtransport.
100 % van de afgestudeerde kan direct aan het werk, waarvan 90% in de spoorwegsector.

Het instituut wordt gevestigd in het voormalige Russich – OostenrijksHongaars grenssation van Sosnowiec Maczki.

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #276 Gepost op: 29 November 2014, 19:42:03 »
Hallo allemaal,

16 November heeft de PKP een nieuwe website voor online intercity tickets gestart.
Ook werd er begonnen met de online ticketverkoop voor de Pendolino HST’s die in December volgens dienstregeling gaan rijden.
De website crashte echter meteen. De IT man en projectleider in de raad van bestuur van PKP is daarop ontslagen.
Als compensatie zijn er meer van de goedkoopste Pendolino kaarten beschikbaar  voor 49 Zwotych ongeveer  10 euro.

Die zelfde dag waren er ook lokale verkiezingen, en ook het IT systeem dat het stemmen tellen registreerde ging plat. Het hoofd van de nationale kies  commissie die verantwoordelijk is voor dit systeem is er ook uitgevlogen.

Bij die verkiezingen in Wolsztyn is Wojciech Lis direct tot de nieuwe burgermeester gekozen.
Wojciech Lis is zeer actief voor het stoomdepot, o.a. via de website.
Hopelijk krijgt hij de stoomtreinen weer aan het rijden.

Groeten, Alexander

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #277 Gepost op: 29 November 2014, 20:36:24 »
Ach ja, het zou wel weer mooi zijn:



Ik hoop dat het lukt, maar echt vertrouwen geeft het niet.

Groeten,

Christoph

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #278 Gepost op: 30 November 2014, 10:27:43 »
mwah, iemand die iets in dat treinengebeuren ziet op een positie met enige macht is nooit verkeerd... al is t maar voor het netwerkgebabbel.

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #279 Gepost op: 10 December 2014, 16:04:11 »
Leuk draadje:D Nog niet alles doorgelezen maar zeker leuk.

Ben zelf een keer met de trein naar Minsk geweest, kleine 30 uren in een Wit Russische slaaptrein. En een keer met de trein vanuit Vilnius naar Orsha (ook Wit Rusland) gereisd.
Weet niet als er hier leden die er bekend mee zijn, maar houdt Litouwen twee spoorbreedtes aan? Wit Rusland heeft breedspoor (zelfde als Rusland) en Litouwen ook nog. Heb begrepen dat Litouwen om gaat bouwen naar Europees normaalspoor wat dan weer zou betekenen dat de internationale treinen naar het oosten ook hier onderstellen zou moeten wisselen. Twee keer voor de treinen richting Kaliningrad..



Een ChS4T van de Russiche spoorwegen, hier in Brest voor het verdere vervoer naar Moskou (in 2008). Volgens Wikipedia gebouwd tot 1972, dus al meer dan 40 jaar oud (op z'n minst). Ze worden tegenwoordig nog steeds gebruikt voor de internationale treinen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #280 Gepost op: 10 December 2014, 16:57:09 »
Weet niet als er hier leden die er bekend mee zijn, maar houdt Litouwen twee spoorbreedtes aan? Wit Rusland heeft breedspoor (zelfde als Rusland) en Litouwen ook nog. Heb begrepen dat Litouwen om gaat bouwen naar Europees normaalspoor wat dan weer zou betekenen dat de internationale treinen naar het oosten ook hier onderstellen zou moeten wisselen. Twee keer voor de treinen richting Kaliningrad..
Litouwen heeft net als de omringende landen Rusland, Wit-Rusland en Letland breedspoor. Echter aan de Poolse grenzen ook normaalspoor, al dan niet met twee spoorbreedtes door elkaar, zoals tussen Mockava en Šeštokai.
In hoeverre Litouwen het gehele spoorwegnet wil ombouwen of alleen de corridors met Polen weet ik niet.
Het is maar 89 mm verschil.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #281 Gepost op: 10 December 2014, 17:02:02 »
In hoeverre Litouwen het gehele spoorwegnet wil ombouwen of alleen de corridors met Polen weet ik niet.

Het ombouwen naar normaalspoor is wat ik begrepen de laatste keer dat ik in Litouwen was, september dit jaar. Maar net wat je zegt, de omringende landen behalve Polen hebben breedspoor. Maar wisselen van onderstellen kost nog wel wat tijd.. En dan is 89 mm best veel ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #282 Gepost op: 11 December 2014, 22:06:09 »
doelden ze niet gewoon op de eeuwige bouwput bij sestokai? Op dit moment rijdt er bij mijn weten nog steeds niks tussen polen en litouwen en deste meer tussen wit-rusland en de baltische havens.
Ik ben nooit in litouwen geweest dus misschien is het daar anders, maar in letland en estland reden er enorme goederentreinen vol kolen en olie tussen rusland en de havens heen en weer, duidelijk de reden van bestaan van het hele spoorgebeuren daar want qua pasagiersdiensten is het daar weinig indrukwekkend (heb t opgezocht voor een reis naar tallinn, grote delen van het baltische hoofdlijnennet zijn alleen voor goederenverkeer, uiteindelijk maar naar riga gevlogen en van daar met de trein gegaan, nadat alle alternatieven inclusief met de veerboot vanuit duitsland naar litouwse havens en dergelijke m niet werden wegens dat er geen trein ging...)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2014, 22:14:46 door Floris Dilz »

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #283 Gepost op: 27 December 2014, 17:24:02 »
Ik heb zo geen idee, het kwam zo ter sprake op het vliegveld bij het huren van een auto. Heb het ook met de trein gedaan vanuit Litouwen naar Wit Rusland, prima te doen trouwens. Maar het treinstation van Vilnius is inderdaad niet bijster druk, alhoewel internationaal rijden toch wel erg druk was.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Oost Europa-draadje
« Reactie #284 Gepost op: 23 August 2015, 21:47:25 »
Hallo allemaal,

Het "stoom depot " Wolsztyn blijft bestaan. De provincie, regio, en diverse gemeenten, alsmede PKP zijn akkoord gegaan met een businessplan voor de voortzetting, met bijdragen van alle partijen.
Stoomtreinen rijden voornamelijk in de weekenden.

Dagelijkse stoomtreinen zitten er voorlopig niet in. Goed geinformeerde bronnen citeren "goede geinformeerde " bronnen dat het grootste probleem de PKP PLK, de infrastructuur eigenaar, is.
Deze heeft voor stoomtreinen de zelfde tarieven voor het spoorgebruik als bijzondere transporten en nucleair materiaal.

Amerikaanse bedrijven hebben zoveel investeringsplannen in Poznan dat er een tekort aan werknemers in de stad dreigt.
IK DENK dat er meer treinen naar Wolsztyn kunnen gaan komen uit Poznan, en dat er daardoor minder plaats zal zijn voor dagelijkse stoomtreinen volgens dienstregeling.

Het jaarlijkse stoomweekend was er dit jaar, en blijft hopelijk de komende jaren dus ook doorgaan.

Groeten, Alexander