Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Index artikelen Railmagazine door Carel Ruysink
Vandaag om 17:24:50
Digikeijs DR5000 - DR4018 schakeldecoder aansluiten en instellen door banne
Vandaag om 17:19:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Quinzeedied
Vandaag om 17:16:55
TEE-treinen in Nederland door martijnhaman
Vandaag om 17:16:38
Roco 43592 digitaliseren door Diedrik
Vandaag om 17:15:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MartinH0
Vandaag om 17:11:08
DR4024 een ander adres geven met IB basic door phdirk
Vandaag om 16:53:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:50:18
Opendag en Verkoopbeurs Friese Modelbaan Club & Modelspoormuseum 25&26 Nov 2017 door roco
Vandaag om 16:44:24
Koploper ziet bezetmelders niet door Reinier Z.
Vandaag om 16:44:20
Zand happen met dieselloc door Sander.
Vandaag om 16:40:49
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door cbx
Vandaag om 16:40:49
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Ruud K
Vandaag om 16:27:37
BNLS-Module L'Esimé door Chris80
Vandaag om 16:09:19
Aansluiten Tillig Elite op Rocoline door Rolf S
Vandaag om 16:06:35
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door tothebeach
Vandaag om 16:03:44
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Paul Bender
Vandaag om 15:55:09
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 15:49:40
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door frodo
Vandaag om 15:47:10
aansluiten magneetartikel 6852 op de multimuis door Hofnar
Vandaag om 15:37:36
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 15:32:29
Rangeerbolder door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:32:15
RAIL4U - eenmanszaak in goederentransport in nood - Petitie door Sebastian
Vandaag om 15:31:10
Schwarzbau-modellen door Ruud K
Vandaag om 15:24:35
Stremming Goes-Vlissingen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:37
Helix of Helling? door doniek
Vandaag om 15:09:50
Station 2.0 door Wijktrein
Vandaag om 14:43:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:40:59
Servo bevestigingsbeugel. Suggesties? door zuylen
Vandaag om 13:49:36
Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter) door Erwinmk
Vandaag om 12:40:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87  (gelezen 102798 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #450 Gepost op: 10 november 2016, 16:10:55 »
Leuk draadje,ik kende het nog niet.
Ik heb er vluchtig doorheen gelezen en zie de geel/grijze kleurstelling steeds terugkomen.
Hier een leuk linkje met de kleurschema zoals bedoeld zou zijn.
Misschien is dat al genoemd en de link al bekend,maar het is goed bedoeld ;-)
Succes met het afbouwen van je unieke model.
http://www.nicospilt.com/index_Lok1400.htm

Mvg jamie

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8220
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #451 Gepost op: 10 november 2016, 16:22:20 »
Klopt Maarten, nooit geen hoogte van je spel geven..... :angel:

Dubbele ontkenning, dus positief. Altijd hoogte van je spel geven Maarten  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

2013: *******
2014: ********

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #452 Gepost op: 10 november 2016, 17:07:26 »
Wat een fijne reacties weer (y) ;D.

Leuk idee, Jeroen, maar dat gaat 'm niet worden als het aan mijn echtgenote ligt  ;).

Die ken ik Jamie. Zoals eerder in het draadje te lezen is, zou die kleurstelling waarschijnlijk niet zijn toegepast.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #453 Gepost op: 10 november 2016, 17:23:21 »
Maarten, word nou eens wijs...... Je echtgenote hoeft toch niet álles te weten?

Je kunt je loc, zoals ik met mijn brug deed, ook gewoon permanent in de woonkamer zetten. Moet jij eens opletten hoe snel jij je loc mag afmaken van je echtgenote....  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4380
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #454 Gepost op: 10 november 2016, 17:28:01 »
Al 10 jaar bezig en met de kerst is hij klaar  ;D
Gewoon geen jaartal noemen en je zit altijd goed.
Zo doe ik dat met (verbouwings) projecten hier in huis. :P

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #455 Gepost op: 21 december 2016, 12:28:15 »
Het gaat er nog niet van komen de loc te gaan spuiten. Ik ben pas zeer interessante info tegengekomen op Facebook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,534.new.html#new
Ik kan weer (letterlijk) aan de bak  ;).
Ik weet nu eindelijk wat de exacte afmetingen van de loc zouden zijn en hoe bepaalde details zoals het dak er (ongeveer) uit zou hebben gezien (y).

Qua afmetingen zat ik er gelukkig niet zo gek veel naast. Het totale lengteverschil bedraagt omgerekend naar 1:87 1,3 mm, dus dat valt wel mee.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 5342
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #456 Gepost op: 21 december 2016, 13:20:22 »
Niet opnieuw beginnen hoor. Moeten we weer 10 jaar wachten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #457 Gepost op: 21 december 2016, 13:28:49 »
Ik zou nog even wachten met verder gaan, stel dat er over 10 jaar nog meer info komt bovendrijven.
Een decennia meer of minder maakt nu toch niet meer uit.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #458 Gepost op: 21 december 2016, 15:52:17 »
Toch raar dat ze speciaal voor de NS aan de slag zijn gegaan, en niet een standaard Frans ontwerp uit de kast hebben getrokken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • check www.roestrijden.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #459 Gepost op: 21 december 2016, 16:06:37 »
Je bedoelt: Dat gaat er tegenwoordig heel anders aan toe?
Treinen moeten rijden

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #460 Gepost op: 21 december 2016, 16:27:46 »
Fyra?  ::)
Gr Marco.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #461 Gepost op: 21 december 2016, 16:51:27 »
Je bedoelt: Dat gaat er tegenwoordig heel anders aan toe?

Nee, toen ook al. Maar je ziet dit ontwerp ook niet terug in latere ontwerpen voor Franse locs.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #462 Gepost op: 22 december 2016, 16:20:36 »
Ik ben niet van plan opnieuw te beginnen hoor ;). Wel moet het dak aangepast worden en ook de draaistellen moeten iets worden gewijzigd.
Wat ik trouwens vreemd vind is dat de HS-leiding links van de rechterbuffer zit in plaats van rechts (wanneer je de loc van voren ziet). Dit is zowel op het zijaanzicht als de perspectieftekening te zien.

Overigens is in 1963 de serie 10.000, later 280 aan de RENFE door Alsthom geleverd, die aardig wat weg heeft van de 1400, maar o.a. nog afgerond is aan de onderkant van de locomotiefbak zoals bijv. ook de serie 1300 en CC 7100.

bron: www.marklinfan.com
De Franse serie BB 17000 heeft er ook wel wat van weg en is wat hoekiger vormgegeven.

bron: www.wikipedia.org

Volgens mij bouwde Alsthom in de jaren '60 nog best specifiek voor de klant en is pas eind jaren '60/begin '70 meer standaardtypes gaan leveren.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #463 Gepost op: 14 november 2017, 12:52:50 »
In het andere 1400-draadje heb ik pas 'nieuw' gevonden info geplaatst: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=534.30. Er zijn een aantal zaken die ik aan mijn 1400 moet aanpassen. Op zich niet zo erg, gelukkig kloppen de hoofdafmetingen wel aardig. Ook zijn bepaalde zaken wat duidelijker geworden.
Waar ik tegenaanloop is de constructie van de draaistellen. Deze zijn namelijk anders dan dat ik aan de hand van een maattekekening uit het 1100-boek heb gemaakt.
Uitsnede uit de tekening die ik pas heb gevonden:


Bron: http://www.andrewgrantham.co.uk/iraq/diesellocomotives

Het is een typisch Alsthomdraaistel. In de jaren '60 zijn er verschillende draaistellen door Alsthom gebouwd die er op lijken, denk aan het type wat onder de serie 2400/2500 zit en van later datum, serie 1600/1700. Ook verschillende draaistellen toegepast op buitenlandse types lijken erop en hebben óf een binnenliggend remwerk waarbij de remcilinder zoals bij de 2400/2500 in de lockast zit, óf een buitenliggend remwerk met remcilinder op het draaistel, zie bijv. deze loc, geleverd aan de Irakese spoorwegen door Alsthom:

Ik kom er alleen niet uit wat het 'kastje' in het midden van het draaistel moet voorstellen. Het lijkt dat er stangen of slangen aanbevestigd zijn, die vervolgens lijken vast te zitten aan het remwerk. Ik denk dat het geen remcylinder kan zijn omdat er aan beide zijden een stang zit. Weet iemand hoe dit qua constructie in elkaar zit?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87
« Reactie #464 Gepost op: 14 november 2017, 23:14:05 »
Hoe bedoel je dat Maarten, met dat kastje en stangen als we het over het draaistel van de diesel hebben. Wanneer ik naar de door jou genoemde foto van de diesel kijk zie ik in het midden van het draaistel op de zijligger een support waarop het secundaire veerpakket op ligt. Tussen dit pakket en de tweede as zit nog een grote remcilinder. De enige stang die ik dan nog kan ontdekken zie ik zo tussen de eerste as en voor het secundaire veerpakket in de vorm een soort schuifas. Misschien om iets als de handrem te kunnen bedienen?

Als we het over het blokje onder het draaistel op de tekening van de 1400 folder hebben zie ik dat meer als een remcilinder met de verbindende remstangen. Deze folder heb ik ooit zelf een keer van iemand mogen lenen, maar mijn kopijen uit de jaren zeventig hebben de tand destijds helaas niet door staan. Ik was ook blij verrast dat in het andere draadje de folder weer voor de dag kwam. Zo is er samen met het artikeltje uit de Koppeling toch nog iets van een verhaaltje over de 1400 te maken voor RailWiki.

Zelf ben ik (nog) niet iemand die aan modelbouw doet, maar ik vind het erg mooi om te zien hoe iets dat nooit veel verder dan de tekentafel kwam toch nog vorm krijgt.

Jeanne