Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:37:41
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:35
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:55
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 08:25:05
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39

Auteur Topic: Amerikaanse rangeerbaan (H0-micro-layout)  (gelezen 22536 keer)

HSB

• Offline Offline
Re:Amerikaanse rangeerbaan (H0-micro-layout)
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2010, 22:50:33 »
@ Ronald,
De boxcar is van Intermountain. Een ribside, gebouwd ergens midden jaren 40, qua opdruk eind jaren 50.

Qua detaillering benadert Intermountain met veel boxcars de kwaliteit van Kadee. Zo is deze erg fraai en fijn gedetailleerd. De eindcontrole is wel voor verbetering vatbaar. Deze stond b.v. te laag op de pootjes, opvulringen bij de draaistellen vergeten.
Maar goed, ze zijn doorgaans ook 7-8 $ goedkoper dan kadee. Maar de volgende boxcar wordt er beslist een van Kadee.

@ Kees-Jan,
Bediening van wissels wordt manueel. Met trekstangen die via dubbelpolige schuifschakelaars de wissels bedienen. De hartstukken worden gepolariseerd en er komt een vorm van terugmelding van de wisselstand. Het mechaniek van Peco laat ik wel zitten.

Rijden wordt zeer waarschijnlijk digitaal. Op zo'n baantje rij je stapvoets en dat gaat digitaal volgens mij het mooiste. Ik twijfel nog over geluid.

Herman

Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2010, 23:06:41 »
Dank je, Herman. Ja, Intermountain wagons zijn erg mooi. Een maatje van mij verzamelt zo'n beetje alle graanbakken van hun. Mooi gedetailleerd.

Citaat
Rijden wordt zeer waarschijnlijk digitaal. Op zo'n baantje rij je stapvoets en dat gaat digitaal volgens mij het mooiste. Ik twijfel nog over geluid.

Digitaal; ja! Geluid: Ja! Da's nou net de extra dimensie op dit soort baantjes (y)

HSB

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 February 2010, 22:20:42 »
Het motorgeluid van dit Alcootje http://www.youtube.com/watch?v=GtQhbRHhIwg is wel te gek en realistisch (Micro Tsunami). Maar die bel en toetert klinken zo iel en schel?

Wellicht verschilt dat per merk decoder en gaat een b.v. Quantum me wat dat betreft minder hoofdpijn bezorgen, maar als ik daar in de lijst beschikbare dieselgeluiden kijk, dan zie ík alleen turbo diesels. En mijn HH660 heeft geen turbo aan boord.

Op Ontrax zal er vast wel iets Amerikaans met geluid rijden. Daar mijn licht nog maar eens opsteken.

Herman 

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 February 2010, 00:20:45 »
Op Ontrax zal er vast wel iets Amerikaans met geluid rijden. Daar mijn licht nog maar eens opsteken.

Herman,

Ik heb inmiddels twee 0n30 Climax locs met een ingebouwde Tsunami decoder uit de States laten komen en dat is werkelijk de top qua sound. Het is wel veel klooien om alle instellingen te maken. Niet omdat het zo moeilijk is maar de ongelofelijke uitgebreidheid aan mogelijkheden om aan te passen naar jou smaak. Je blijft proberen.

Maar om terug te komen op jou vraag. Op On TraXS! staat Evan Daes bij de "Nitinat River Railway". Die heeft veel ervaring met de Tsunami decoders. En anders kan Ronald Halma je nog het nodige over de Quantum Sound en ESU Loksound decoders vertellen. Ook hij zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar de Tsunami's...  ;D

Mvg,

Henk
Cheers,

Henk

HSB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 February 2010, 12:08:21 »
Dank je voor de tip Henk.

Kun je overigens al die instellingen in de Tsunami ook met een simpele Multimaus programmeren?

Herman

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2010, 12:38:56 »
Wat een ongelofelijk fraaie achtergrond zeg  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2010, 13:10:05 »
Citaat
Kun je overigens al die instellingen in de Tsunami ook met een simpele Multimaus programmeren?

Dacht ´t niet..... Lenz gaat wel. Mocht je zover komen en het lukt niet mag je altijd een beroep op mij doen ;)

Citaat
n anders kan Ronald Halma je nog het nodige over de Quantum Sound en ESU Loksound decoders vertellen. Ook hij zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar de Tsunami's...

;D ;D

De Tsunami´s zijn wel zo´n beetje state to the art op dit moment. De QSI zijn echt niet slecht, maar qua geluid leggen ze het in mijn ogen net af tegen Soundtraxx. Waar QSI meestal wat " computer-achtig"  en gemaakt klinkt hoort de Soundtraxx veel echter. De firma probeert ook altijd van een echt rijdend exemplaar de geluiden op te nemen.
Duur? Ja en nee. Als je ze rechtstreeks in de states besteld valt het nog mee.
ESU? Prachtig om zelf helemaal aan te passen, maar toch minder fut als de Soundtraxx en QSI.

Citaat
Het motorgeluid van dit Alcootje http://www.youtube.com/watch?v=GtQhbRHhIwg is wel te gek en realistisch (Micro Tsunami). Maar die bel en toetert klinken zo iel en schel?

Mhoah.... het motorgeluid is precies Alco... die bel en horn zijn meestal bij Soundtraxx rechtstreeks gehaald bij het grote voorbeeld. Je kunt de verschillende volumes aanpassen van al die geluiden, dus je hebt nog diverse mogelijkheden.
De Alco in het filmpje kan zeker qua rijden nog een stuk beter afgeregeld worden. Dat is nog niet echt fraai.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 February 2010, 22:53:56 »
Dacht ´t niet..... Lenz gaat wel. Mocht je zover komen en het lukt niet mag je altijd een beroep op mij doen
Graag.

Als ik er een aanschaf, dan is de prijs van een sounddecoder voor mij ondergeschikt aan de geluidskwaliteit. Als je voor wat minder geld geluid in huis haalt dat gaat irriteren, dan heb je er ook weinig aan, want geluid is toch vrij dominant aanwezig.

Geluid was voor mij eigenlijk no go, tot ik die prettig pruttelende Alco van het Youtube filmpje hoorde. Daar is het motorgeluid een aanwinst en geeft een extra dimensie bij het rangeren. De twijfel ontstond bij het horen van de bel en horn. Ik hoop dat de twijfel op Ontraxs wordt weggenomen door wat diesels live te horen en me te informeren. Wellicht kunnen we elkaar daar treffen Ronald? Ik ben er vrijwel zeker op vrijdag.

Herman

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 February 2010, 23:00:07 »
Herman, ik zal je per PB mijn mobiel nummer geven.

Citaat
Als ik er een aanschaf, dan is de prijs van een sounddecoder voor mij ondergeschikt aan de geluidskwaliteit. Als je voor wat minder geld geluid in huis haalt dat gaat irriteren, dan heb je er ook weinig aan, want geluid is toch vrij dominant aanwezig.

Verstandig. Goedkoop kan dan echt wel duurkoop worden.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 March 2010, 22:09:22 »
Maar weer eens wat vordering laten zien.

De meeste rails liggen inmiddels op hun plaats, vastgelijmd met boekbinderslijm. De wissels zijn voorbereid voor digitaal bedrijf. Alle wissels en stukken rails hebben hun eigen aansluiting. Een beproefd concept dat ik op eerdere baantjes heb gebruikt, waarmee contactproblemen zo goed mogelijk worden voorkomen.

Een deel van de rails op de module overgangen heb ik gefixeerd met messing schroefjes, waar de rails op worden vastgesoldeerd. Maar dat vind ik toch wat te grof. Voor het resterende deel gebruik ik 1,2 mm messing draad in een omgekeerde L dat onder de rails wordt gesoldeerd en met 2 componentenlijm in de modules is vastgezet.

Het voorste spoor wordt met messing schroefjes gefixeerd. De aansluitdraden zijn onder de rails gesoldeerd, dus na het balasten vrijwel onzichtbaar.

Hier een overzicht. De 2 meest linkse kopsporen liggen nog los. Die kan ik pas definitief vastleggen als ik weet wat ik met de aangrenzende gebouwen ga doen. Het kopspoor rechts achter moet nog worden verlengd, maar de flexrails zijn op.

Tot zover.
Herman

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 March 2010, 22:17:51 »
Ziet er goed uit, Herman. Leuk sporenplan en met de hard noodzakelijke omloop. Je oplossing voor het vastmaken van de sporen bij de bakovergangen is er ook een om te onthouden. Ofschoon ik de schroefjes zelf niet storend vind (je ziet ze niet terug) vind ik jou oplossing een erg mooie (y).

Grtz, Ronald.

HSB

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2010, 16:45:42 »
Dank je Ronald.

Volgende stap is het maken van de mechanieken voor het omzetten van de wissels. Niet het leukste werk, want teveel herhaling (9 stuks). Daar heb ik een aantal schuifschakelaars voor besteld.
In de tussentijd me maar eens gebogen over de opstelling van de gebouwen aan de rechter kant.

Optie 1

Optie 2

Optie 3

Bij de silo's moet een losbunker onder het spoor komen met een afdak er boven. Optie 1 geeft daar de meeste ruimte voor en vind ik ook visueel het meest aantrekkelijk, dus die zal het worden. Het torenachtige gebouw krijgt overigens blinde zijmuren.

Na het voegen en weatheren zal het er een stuk minder spetterend rood uit zien, hoop ik.

Herman

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2010, 16:52:56 »
Optie 1...beter zo... (y)

eric

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2010, 17:42:42 »
Goedemiddag Herman,

Dat ziet er mooi uit! En inderdaad zou ik ook voor optie 1 gekozen hebben. De silo's op de voorgrond. Ik blijf je draadje volgen!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kevinhhw

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2010, 17:46:08 »
mooi baantje