Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jeroen Water
Vandaag om 16:38:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
  

Auteur Topic: Kopstation en automatisch rijden  (gelezen 4571 keer)

eschoen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Kopstation en automatisch rijden
« Gepost op: 13 December 2006, 08:00:54 »
Hallo, ik weet niet zeker of ik dit op de juiste plaats zet.

Ik wil digitaal automatisch (met pc) gaan rijden, maar is er iemand die ervaring heeft met een kopstation en automatisch bedrijf (met bv Koploper)?

Groeten
Edwin
N-Spoor, DB Tijdperk III

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2006, 08:53:03 »
Ik heb een kopstation gehad, dat volledig automatisch door Koploper werd bestuurd.
Rijd je alleen met treinstellen, is het heel simpel.
Als je ook een automatische locwissel wilt, wordt het wat ingewikkelder. Vooral de betrouwbaarheid van de koppelingen vwb soepel aan- en afkoppelen moet heel hoog zijn. Naar mijn ervaring zijn alleen de Roco-universeelkoppelingen hiervoor betrouwbaar genoeg (en Kadee mag ook geen probleem zijn, maar dat niet geprobeerd).

De meeste locs werden door een lichsluis gestuurde ontkoppelrail ontkoppeld, twee locs heb ik voorzien van de automatisch Krois-koppeling. Beide methoden werkten bij mij betrouwbaar.

In ieder geval biedt Koploper voldoende mogelijkheden om het volledig automatisch af te wikkelen, maar zeker als je op een kopspoor zowel treinstellen als getrokken treinen wilt afwikkelen, moet je wel een wat gevorderder gebruiker zijn.

groet, Huub

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3985
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2006, 11:32:54 »
Hallo,
 Wat Huub schrijft kan ik helemaal achter staan.Ook ik heb hier een kopstation (Zandvoort) en rij met Koploper.
Ik heb het aantal kopsporen wat vergroot tov het echte Zvt,nl naar 3 .
  De treinstellen rijden naar de kopsporen, de getrokken treinen naar een eigen spoor, om een tweede lok achter de aangekomen trein te  kunnen zetten.
 Het rangeren van de loks zou ik met de handmatige wisselstraat doen.
Het  automatisch ontkoppelen  en omlopen van de lok  door  K. kan wel,maar vereist een betrouwbare koppeling,zoals die van Roco,die Huub noemt.De koppeling moet zowel betrouwbaar koppelen,maar ook ontkoppelen.  ;D
   Er is uitleg over van Paul  Haagsma in zijn programma.
 Om rangeerproblemen te voorkomen kan ik via een keerlus het kopstation vermijden (Mss een slappe oplossing  :-[  )
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

eschoen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2006, 07:21:57 »
Heren,

Sorry voor de late reactie. Maar bedankt voor de info. Aangezien ik met N rijdt en de standaard koppelingen gebruik, zie ik voorlopig maar af van een kopstation.

Dus we gaan weer terug naar de tekentafel..

Bedankt
Edwin
N-Spoor, DB Tijdperk III

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2006, 08:11:47 »
Hoewel een automatische koppeling voor N bij mijn weten niet bestaat toch nog even wat aanvullende info.

Zowel Tran als Zimo hebben in diverse van hun nieuwere decoders (of de firmware voor decoders welke te updaten zijn) een met een funktietoets aanspreekbare ontkoppeling.

Middels in aantal CV parameters vastgelegde timingen wordt gedurende x tijd de koppeling aangestuurd en vervolgens gaat de loc gedurende aan x tijd met x snelheid vooruit of achteruit (ook instelbaar in een CV). Uiteraard staan de x-en voor instelbare settings in CV's. Er zijn nog meer parameters dacht ik doch is dit de hoofdlijn.

Heb het zelf (nog) niet kunnen proberen doch gezien de instelmogelijkheden lijkt me dit een goed alternatief voor instellingen die je in Koploper kan maken voor deze ontkoppelfunktie.

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2006, 13:41:12 »
Ook voor N  bestaan er automatische koppelingen, de firma Arnold had daar zelfs een aantal treinen van in zijn assortiment.  ;)

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2006, 14:01:17 »
Ook voor N  bestaan er automatische koppelingen, de firma Arnold had daar zelfs een aantal treinen van in zijn assortiment.  ;)

Mvg
Wim


Wim,

Zo zie je (ik dus  :D) maar weer. Je bent nooit te oud om nog wat te leren.

Eerlijkheidshalve gezegd dat ik vrijwel geen kennis over en ervaring met N schaal heb.

Mvg,

Hans

2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2006, 16:33:16 »
Korte reaktie.
Arnold is failiet. En de automatische koppeling is niet zo automatisch.
De koppeling is gebasserd op mechanisch aandrijving en is altijd actief.
De werking is alsvolgt:
Op de voorste as bevindt zich een wormwiel. Deze worm duwt bij het achteruit rijden een veertje opzij, waardoor de koppeling (standaard N koppeling) omhoog gaat. Bij het wegrijden (naar voren dus) zal de trein blijven staan en de loc los verder rijden.
Er waren een V60 en een aantal kleine stoomlocs van deze koppeling voorzien. In de laatste catalogus die ik gekocht heb, stond ook een V200 (als ik het me goed herinner). Dit was de laatste locomotief.

Ik zelf had twee kopstations. Ik duwde mijn trein terug naar een blok dat vrij was, waarbij ik over een ontkoppelrail reed. Deze werd aangestuurd door een schakeling van Kees Moerman (kijk op de website van Paul Haagsma voor zijn email adres). Bij het ontkoppelen werd de loc tot stilstand gebracht. Het werkte redelijk. De spoorconfiguratie was eigenlijk niet geschikt voor Koploper.

Ik weet dat de HCCM met toestemming van Kees moerman een print heeft ontwikkeld voor de schakeling.
Dat scheelt wat knutselen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2006, 16:34:25 »
Het gaat dan over de Arnold Simplex koppeling. Briljant systeem, met een nokje aan de voorste as van de loc en een veertje naar de koppeling. Door na stilstand heel even achteruit te rijden werd dan de koppeling opgetild zodat ontkoppeld kon worden. Nadeel is het tikkende geluid wat een rijdende Simplex-loc voortbrengt doordat het veertje steeds langs het nokje gaat. Maar goed, werkt dus zowel analoog als digitaal. Er waren echter maar een paar locs die deze voorziening hadden.

Volgens mij kan het ontkoppelen in het kopstation anders: met een beetje knutselen is toch wel mogelijk een ontkoppelaar te maken die, met een veertje, altijd iets omhoog staat en dus alles wat er achter de loc hangt ontkoppelt. Het veertje moet dan net sterk genoeg zijn om de soepele N-koppelingen los te maken maar wordt door de zwaardere loc's naar beneden gedrukt zodat die er overheen rijden. In koploper kun je dan vast wel instellen dat een loc met rijtuigen aankomt, afremt en dan heel langzaam over de ontkoppelaar rijdt, loskoppelt en iets doorrijdt tot aan het stootjuk. Dan bijvoorbeeld omrijden om vervolgens aan de andere kant van de trein weer aan te koppellen.

Ach wat zit ik toch zinloos te tiepen, ik ga nu gewoon naar huis ::)
groet,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!