Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Kopstation en automatisch rijden  (gelezen 4331 keer)

eschoen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Kopstation en automatisch rijden
« Gepost op: 13 december 2006, 08:00:54 »
Hallo, ik weet niet zeker of ik dit op de juiste plaats zet.

Ik wil digitaal automatisch (met pc) gaan rijden, maar is er iemand die ervaring heeft met een kopstation en automatisch bedrijf (met bv Koploper)?

Groeten
Edwin
N-Spoor, DB Tijdperk III

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2006, 08:53:03 »
Ik heb een kopstation gehad, dat volledig automatisch door Koploper werd bestuurd.
Rijd je alleen met treinstellen, is het heel simpel.
Als je ook een automatische locwissel wilt, wordt het wat ingewikkelder. Vooral de betrouwbaarheid van de koppelingen vwb soepel aan- en afkoppelen moet heel hoog zijn. Naar mijn ervaring zijn alleen de Roco-universeelkoppelingen hiervoor betrouwbaar genoeg (en Kadee mag ook geen probleem zijn, maar dat niet geprobeerd).

De meeste locs werden door een lichsluis gestuurde ontkoppelrail ontkoppeld, twee locs heb ik voorzien van de automatisch Krois-koppeling. Beide methoden werkten bij mij betrouwbaar.

In ieder geval biedt Koploper voldoende mogelijkheden om het volledig automatisch af te wikkelen, maar zeker als je op een kopspoor zowel treinstellen als getrokken treinen wilt afwikkelen, moet je wel een wat gevorderder gebruiker zijn.

groet, Huub

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2006, 11:32:54 »
Hallo,
 Wat Huub schrijft kan ik helemaal achter staan.Ook ik heb hier een kopstation (Zandvoort) en rij met Koploper.
Ik heb het aantal kopsporen wat vergroot tov het echte Zvt,nl naar 3 .
  De treinstellen rijden naar de kopsporen, de getrokken treinen naar een eigen spoor, om een tweede lok achter de aangekomen trein te  kunnen zetten.
 Het rangeren van de loks zou ik met de handmatige wisselstraat doen.
Het  automatisch ontkoppelen  en omlopen van de lok  door  K. kan wel,maar vereist een betrouwbare koppeling,zoals die van Roco,die Huub noemt.De koppeling moet zowel betrouwbaar koppelen,maar ook ontkoppelen.  ;D
   Er is uitleg over van Paul  Haagsma in zijn programma.
 Om rangeerproblemen te voorkomen kan ik via een keerlus het kopstation vermijden (Mss een slappe oplossing  :-[  )
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

eschoen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2006, 07:21:57 »
Heren,

Sorry voor de late reactie. Maar bedankt voor de info. Aangezien ik met N rijdt en de standaard koppelingen gebruik, zie ik voorlopig maar af van een kopstation.

Dus we gaan weer terug naar de tekentafel..

Bedankt
Edwin
N-Spoor, DB Tijdperk III

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2006, 08:11:47 »
Hoewel een automatische koppeling voor N bij mijn weten niet bestaat toch nog even wat aanvullende info.

Zowel Tran als Zimo hebben in diverse van hun nieuwere decoders (of de firmware voor decoders welke te updaten zijn) een met een funktietoets aanspreekbare ontkoppeling.

Middels in aantal CV parameters vastgelegde timingen wordt gedurende x tijd de koppeling aangestuurd en vervolgens gaat de loc gedurende aan x tijd met x snelheid vooruit of achteruit (ook instelbaar in een CV). Uiteraard staan de x-en voor instelbare settings in CV's. Er zijn nog meer parameters dacht ik doch is dit de hoofdlijn.

Heb het zelf (nog) niet kunnen proberen doch gezien de instelmogelijkheden lijkt me dit een goed alternatief voor instellingen die je in Koploper kan maken voor deze ontkoppelfunktie.

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2006, 13:41:12 »
Ook voor N  bestaan er automatische koppelingen, de firma Arnold had daar zelfs een aantal treinen van in zijn assortiment.  ;)

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2006, 14:01:17 »
Ook voor N  bestaan er automatische koppelingen, de firma Arnold had daar zelfs een aantal treinen van in zijn assortiment.  ;)

Mvg
Wim


Wim,

Zo zie je (ik dus  :D) maar weer. Je bent nooit te oud om nog wat te leren.

Eerlijkheidshalve gezegd dat ik vrijwel geen kennis over en ervaring met N schaal heb.

Mvg,

Hans

2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2006, 16:33:16 »
Korte reaktie.
Arnold is failiet. En de automatische koppeling is niet zo automatisch.
De koppeling is gebasserd op mechanisch aandrijving en is altijd actief.
De werking is alsvolgt:
Op de voorste as bevindt zich een wormwiel. Deze worm duwt bij het achteruit rijden een veertje opzij, waardoor de koppeling (standaard N koppeling) omhoog gaat. Bij het wegrijden (naar voren dus) zal de trein blijven staan en de loc los verder rijden.
Er waren een V60 en een aantal kleine stoomlocs van deze koppeling voorzien. In de laatste catalogus die ik gekocht heb, stond ook een V200 (als ik het me goed herinner). Dit was de laatste locomotief.

Ik zelf had twee kopstations. Ik duwde mijn trein terug naar een blok dat vrij was, waarbij ik over een ontkoppelrail reed. Deze werd aangestuurd door een schakeling van Kees Moerman (kijk op de website van Paul Haagsma voor zijn email adres). Bij het ontkoppelen werd de loc tot stilstand gebracht. Het werkte redelijk. De spoorconfiguratie was eigenlijk niet geschikt voor Koploper.

Ik weet dat de HCCM met toestemming van Kees moerman een print heeft ontwikkeld voor de schakeling.
Dat scheelt wat knutselen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Kopstation en automatisch rijden
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2006, 16:34:25 »
Het gaat dan over de Arnold Simplex koppeling. Briljant systeem, met een nokje aan de voorste as van de loc en een veertje naar de koppeling. Door na stilstand heel even achteruit te rijden werd dan de koppeling opgetild zodat ontkoppeld kon worden. Nadeel is het tikkende geluid wat een rijdende Simplex-loc voortbrengt doordat het veertje steeds langs het nokje gaat. Maar goed, werkt dus zowel analoog als digitaal. Er waren echter maar een paar locs die deze voorziening hadden.

Volgens mij kan het ontkoppelen in het kopstation anders: met een beetje knutselen is toch wel mogelijk een ontkoppelaar te maken die, met een veertje, altijd iets omhoog staat en dus alles wat er achter de loc hangt ontkoppelt. Het veertje moet dan net sterk genoeg zijn om de soepele N-koppelingen los te maken maar wordt door de zwaardere loc's naar beneden gedrukt zodat die er overheen rijden. In koploper kun je dan vast wel instellen dat een loc met rijtuigen aankomt, afremt en dan heel langzaam over de ontkoppelaar rijdt, loskoppelt en iets doorrijdt tot aan het stootjuk. Dan bijvoorbeeld omrijden om vervolgens aan de andere kant van de trein weer aan te koppellen.

Ach wat zit ik toch zinloos te tiepen, ik ga nu gewoon naar huis ::)
groet,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!