Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:26:41
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Mark D.
Vandaag om 13:16:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 12:31:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
  

Auteur Topic: Station "Kolenmijn" h0  (gelezen 203491 keer)

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #570 Gepost op: 07 January 2013, 21:11:19 »
Welke afmeting hadden de wagentjes eigenlijk?
Is daar ook iets over te vinden?
Ik weet inmiddels dat er verschillende types en grote's in omloop waren.

Groet,Marco.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #571 Gepost op: 08 January 2013, 06:40:24 »
Goeden morgen Marco.

Nou als je hier en daar eens goed rondkijkt zie je ze wel eens in een tuin staan of zo. Dan kan je ze zo op meten. Hier in Guttecoven staan er bij iemand in de oprit 5 stuks achter elkaar. Ik zal er eens een foto van maken. Kan ze gelijk ook voor je opmeten.

Gr. Bert.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #572 Gepost op: 08 January 2013, 15:16:39 »
Bedankt Bert.
Hier bevind ik mij niet meer echt in de mijnstreek.
Als ze er al staan, weet ik niet zo snel waar.
Vorig jaar had ik wel de mogelijkheid,maar totaal niet aan gedacht.

Groet,Marco.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #573 Gepost op: 08 January 2013, 20:22:45 »
Hallo Marco.

Heb even geduld. Ik zal kijken dat ik ze in het weekend bij daglicht kan fotograferen.

Gr. Bert.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #574 Gepost op: 08 January 2013, 20:38:07 »
Geduld is een mooie eigenschap.Alles komt goed. (y)
Ben wel voorzichtig met de buurman. ;)

Groet,Marco.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #575 Gepost op: 09 January 2013, 15:46:48 »
Kleine voortgang.

Een wagon geladen met mijnhout,die gelost kan worden.



Groet,Marco.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:13:49 door guest7823 »

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #576 Gepost op: 09 January 2013, 17:15:25 »
Hallo Marco

Ik heb hier misschien een tip. Voor een kleine gelijkenis te creëren met de lokomotieven die op de Emma hebben gereden moet je eens kijken op de site van rd-hobby in duitsland.
Hierbij een afbeelding van het model. Het merk is Atlas, prijs € 114,90,-

Gr. Bert

« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:13:58 door guest7823 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #577 Gepost op: 09 January 2013, 17:36:34 »
Welke afmeting hadden de wagentjes eigenlijk?
Is daar ook iets over te vinden?
Ik weet inmiddels dat er verschillende types en grote's in omloop waren.

Groet,Marco.
Op de ene foto die je laat zijn, lijkt het alsof het mijnhout gewoon in geleegde kolenwagentjes werd vervoerd. Deze waren er in verschillende afmetingen, waarbij ik niet weet welke in Nederland gebruikelijk waren. In Duitsland vaak 1100L en 3000L inhoud, een vergelijking van beide soorten zie je:

.
(Bron: www.bergwerk-lohberg.de)

Bij veel kolenmijnen (Walsum bijvoorbeeld) werden materialen als mijnhout op aparte wagens vervoerd (eigen foto):



Je hebt een interessant thema gekozen en een prachtige baan gemaakt!

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:16:36 door guest7823 »
Groetjes, Bart

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #578 Gepost op: 09 January 2013, 18:31:01 »
Hallo,Bert.
Bedankt voor de info.
Op deze site heb ik vorige week nog gezocht naar het exemplaar van dit plaatje.



Ook eerder genoemd in dit draadje.Is volgens mij wel inmiddels uitverkocht.Mag ook wel na zoveel maanden.
Op youtube rijd hij wel nog ergens rond,heb ik gezien.
Dat is ook al zo'n leuke loc.
Alhoewel ik hem wat hoog op de pootjes vind staan.Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn.

Op het moment wacht ik maar even met nieuwe locomotieven te kopen.
Het budget werkt niet mee,de bouw van de baan gaat voor.

Bart,
Het klopt dat er ook andere wagentjes voor het hout gebruikt werden zoals te zien op dit plaatje.



De maatvoering lijkt erg veel op die van de gesloten wagens.


Vandaag heb ik ook nog naar overgebleven onderdelen uit bouwdozen gekeken  om een begin te maken voor de hout baan. 
Om een beetje in de zelfde bouwstijl te blijven met de al bestaande gebouwen,kan het wel.
Het ziet er  dan wel wat robuust uit.
Van de andere kant,een mijn is een en al gebouw.....
Met verschillende bouwstijlen door elkaar,dat dan weer wel.....
Dus nu ben ik weer wat aan het twijfelen.

Een voorbeeld plaatje schieten is nog wat lastig, omdat het allemaal losse (muur) platen zijn.

Tot dus ver de stand van zaken.

Groet,Marco.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:17:03 door guest7823 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #579 Gepost op: 09 January 2013, 18:40:42 »
Wat ik voorheen vergeten ben maar wat niet onbelangrijk is: de maatvoering van de wagentjes was natuurlijk sterk afhankelijk van de afmetingen van de liftkooi(*) in de mijnschacht. Als je de afmetingen van de liftkooi weet, weet je ook hoe groot de wagentjes maximaal mochten zijn. Bij sommige liftkooien konden trouwens ook 2 wagentjes achter elkaar op één etage van de liftkooi (meestal met meerdere etage's) gezet worden. Maar of dat in Limburg ok het geval was, durf ik niet te zeggen...

Groetjes, Bart

(*) is dit de juiste benaming in het Nederlands?
Groetjes, Bart

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #580 Gepost op: 09 January 2013, 18:56:12 »
Ja Bart. Op de Emma konden twee wagentjes achter mekaar. En de liftkooi had drie verdiepingen. Ze hadden ook wagens van dubbele lengte. Alleen de grote betonnen schacht aan de Akerstraat in Hoensbroek had geen liftkooien maar een skip installatie. Die ondergronds automatisch werd gevuld en eenmaal boven weer automatisch gelost.

Gr. Bert

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #581 Gepost op: 09 January 2013, 22:11:32 »
Een wagon geladen met mijnhout,die gelost kan worden.

Marco, inderdaad werden de lege kolenwagens gebruikt voor het transport van mijnhout. Maar de hout lading werd horizontaal- en niet zoals op je foto verticaal-geladen.
Het is maar een klein detail maar verder respect voor je baan, heel erg mooi.  (y)

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #582 Gepost op: 10 January 2013, 09:47:52 »


Beste Hans, even een paar berichten naar beneden zie je op de foto toch duidelijk het hout verticaal rechtop in een wagon staan. Klein detail, maar toch.

Joost.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 09:25:01 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #583 Gepost op: 10 January 2013, 10:30:02 »
Volgens mij gebeurde het zowel horizontaal als verticaal:

Verticaal


Horizontaal
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 19:17:26 door guest7823 »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS Baanbreker - Station "Kolenmijn" h0
« Reactie #584 Gepost op: 10 January 2013, 10:34:39 »
Dag Joost, je foto is duidelijk en daar is niets tegen in te brengen.

Ben zelf ook met 'mijnhout' bezig en volgens overlevering is dit mij verteld.
Dus beide manieren zijn waar  ;), alleen blijft voor mij de vraag: hoe deden ze dat?
Rondhout horizontaal laden heeft voordelen (er kan meer lading mee) maar het laden zal langer duren omdat nauwkeurig geplaatst moet worden. Anders wordt, tijdens het laden, staand hout snel liggend hout.

En Sjef bedankt voor de foto's daar kan ik wat mee.

Groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de