Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Martijnstein
Vandaag om 15:43:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 15:15:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:12:54
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:48:32
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
  

Auteur Topic: NS 7200 NCS 81-86 bruin?  (gelezen 7012 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Gepost op: 21 January 2010, 12:22:09 »
Dido vraagt zich af (en ik nu ook  ;D) of deze loks inderdaad nog in een bruin jasje dienst hebben gedaan. Zie ook zijn oproep op zijn site. Wat was het criterium voor geel of bruin bij de NCS?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2010, 12:28:29 »
Ehm, de naam van de hoofdingenieur? Weet zo even uit mijn hoofd niet precies de namen en datum meer, maar bij de wisseling van de hoofdingenieur ging het geel de deur uit, als zijnde te besmettelijk. O ja, ik weet het weer; geloof het of niet maar het was ir. Gehlen die het geel in de ban deed. Volgens mij volgde hij ir. Verloop op, maar dat weet ik niet zeker, dat zou ik thuis even in NJvWJ Spoorwegen in Nederland deel 2 moeten nakijken. Als je dat boekje hebt, kun je het zelf daar in vinden, zit nu op mijn werk.

Carlo

Het waren toch de 81-89?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2010, 12:40:45 »
Van pagina 66 van "De Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij":

"Toen op 1 januari 1916 de heer Verloop met pensioen ging verdween de gele kleur. Zijn opvolger, ir. J.H. Gehlen ( o ironie!), liet de locomotieven donkerbruin schilderen. Gezien de steeds slechtere oorlogsjaren en de naderende fusie der Nederlandsche Spoorwegmaatschappijen, zijn diverse NCS-locomotieven van geel direct NS-groen geworden".


Goed geheugen Carlo  ;D

edit: schrijffouten gecorrigeerd.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 12:49:03 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2010, 12:45:03 »
Dan liet mijn geheugen me niet in de steek (thnx Gerrit!) :). Veel kans dus dat de 81-89 tussen 1916 en 1919 niet (allemaal) bruin zijn geworden, aangezien ze toen al aardig op leeftijd waren (1863). Maar onmogelijk is het dus ook niet.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2010, 12:50:30 »
Dido bied wel aan een SS variant in het geel. (kwestie van nummerplaatje maken in het eggie dus ook) De SS nam de NCS in 1919 over wat exploitatie betreft. Toch hebben ze in het groen ook nog aardig wat jaren dienst gedaan. Halverwege jaren '30 ofzo? (Ik zit ook op m'n werk nu  ;D)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2010, 13:00:23 »
De 7201 (ex NCS 1) deed nog tot 1935 dienst in depot Barneveld, weliswaar als reserve, maar toch!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2010, 13:03:22 »
Citaat uit de 'Waldorp', "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld", 7e druk, pagina 343;
"Vanaf 1901/1902 werden zij geel geschilderd, totdat zij in 1919 aan de SS overgingen."
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2010, 13:08:07 »
De 7201 (ex NCS 1) deed nog tot 1935 dienst in depot Barneveld, weliswaar als reserve, maar toch!

En even later stond ze zonder koppelstang aan de spoorweghaven in Dordt. Klaar om afgevoerd te worden neem ik aan...

Citaat uit de 'Waldorp', "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld", 7e druk, pagina 343;
"Vanaf 1901/1902 werden zij geel geschilderd, totdat zij in 1919 aan de SS overgingen."

Ja, en toen? Welke kleur kregen ze toen? Kregen ze uberhaupt wel meteen een nieuw kleurtje?
« Laatst bewerkt op: 21 January 2010, 13:09:46 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2010, 13:17:40 »
Hé, mooi plaatje, Stig. Die kende ik nog niet. Gezien het bovenleidingportaal op de achtergrond kan het niet eerder dan 1934 zijn en gezien de half-afgebladderde plakbrief op de loc denk ik dat je het wel eens bij het rechte eind kon hebben.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2010, 13:19:41 »
Ja, en toen? Welke kleur kregen ze toen? Kregen ze uberhaupt wel meteen een nieuw kleurtje?
Staat er zo 1,2,3 niet bij  :-\
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2010, 15:48:26 »
Hé, mooi plaatje, Stig. Die kende ik nog niet. Gezien het bovenleidingportaal op de achtergrond kan het niet eerder dan 1934 zijn en gezien de half-afgebladderde plakbrief op de loc denk ik dat je het wel eens bij het rechte eind kon hebben.

Vanaf '34 inderdaad. Toen werd Dordt "aangesloten". ;)

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar ik dit plaatje vandaan heb, dus ik kan je niet op de bron wijzen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2010, 22:23:51 »
 Hallo,
 Off topic mode aan.
 De plaats van de  foto is rechts als je net de brug afgereden bent richting station , nog voor de tunnel in de Spuiweg.Het was na de oorlog een kantoor van een verzekeringsmaatschappij later een ziekenhuis en jaren erna gesloopt. Nu staan er apartementen.
  Off topic mode uit. ;)
 Vr gr,Peter ,halve schapekop/Dordtenaar.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2010, 11:01:17 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2010, 23:33:35 »
Klopt Peter. Door dat ik het gebouw herkende op de foto was ik erg verrast dat het locje ook in Dordt is geweest. Weliswaar zo dood als een pier, maar toch... (voor mij genoeg (y)) De bestandsnaam heb ik bedacht, dus daaraan was het niet te herkennen.  :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2010, 23:58:21 »
Als er locs in revisie zijn geweest tijdens het "bruine" tijdperk zijn ze waarschijnlijk bruin geworden, maar ik heb geen flauw idee of er nog revisiedata bekend zijn van die dingen...

Dido

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:NS 7200 NCS 81-86 bruin?
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2010, 08:56:24 »
Heren,

Met het samenvatten van de beschikbare informatie die hierover te vinden is, en dat is niet veel, heb ik geconstateerd dat de NCS in 1915 is overgegaan op de bruine kleurstelling, echter door geldgebrek, de oorlogsjaren en de fusie van diverse spoorwegmaatschappijen die eraan zat te komen is er toen voor gekozen alleen de sneltreinlocomotieven op de hoofdlijnen over te schilderen (Waldorp, van Wijck Jurriaanse). Over de 2 jaren (1919-1921) dat de serie van de Staatspoor was is weinig bekend, Er is wel een foto van de SS 576 (Nederlandse Stoomlocomotieven, laatste druk 2005, pagina 260) waarop duidelijk te zien is dat de machine nog de NCS biezen op de zijwand heeft en er twee verschillende kleuren aangebracht zijn binnen en buiten de biezen, wat overeenkomt met het NCS kleurenschema maar niet van de SS. Het is waarschijnlijk aan te nemen dat er besloten is niet over te schilderen omdat men toen al wist dat de SS op zou gaan in de NS. Ik ga er wel van uit dat de bufferbalken rood geschilderd zijn zoals alle SS locomotieven dat hadden. Uiteindelijk waren het ook (maar) lokaalspoorlocomotieven met een beperkte inzet waar minder aandacht en geld voor was.
Waar ik hoop is wat Floris schrijft. Dat er bij een revisie van een van deze locomotieven in de NCS tijd tussen 1915 en 1919 toch de bruine kleur is aangebracht. Als iemand daar iets over weet zou ik daar graag informatie over ontvangen. Het zou een mooie variant van de locomotief opleveren.