Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137  (gelezen 3643 keer)

populier

• Offline Offline
Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Gepost op: 19 January 2010, 22:09:25 »
Hedenmiddag twee Athearn locs binnengekregen die zijn omgebouwd voor 3rail en voorzien zijn van de lopi 3.0:

Het gaat om de zwarte Amtrak RS-3 137. Na enige rondjes te hebben gelopen en enige tijd stilstand op de baan begon plotseling de kap te smelten:

Na verwijdering van de kap is onderstaande adaptor board met wire lock te zien:

Het blijkt dat de bovenste middelste zwarte bedrading (+) zo heet werd dat de kap ging smelten.
Er zit volgens mij geen sluiting in, de lichten doen het nog steeds, vooruit en achteruit gaat nog en de decoder is gewoon uit te lezen.
Voor mij nu een raadsel. Als iemand voor dit probleem een oplossing weet dan ben ik daarvoor uiteraard zeer dankbaar. Volgens mij is dit de originele bedrading waaraan niets veranderd is.
Ik heb ter info ook de onderdelen tekening bijgevoegd.

Alvast bedankt voor de moeite

groet Hennie Al

« Laatst bewerkt op: 20 January 2010, 14:57:58 door populier »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
Re:Hitte probleem Athearn 3 rail Amtrak RS-3 137
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2010, 22:17:33 »
Wordt de draad zelf heet, of iets op de print?
Ik zie namelijk geen gesmolten isolatie op de foto...

Aan de zwarte aanslag aan de binnenkant van je kap te zien, zou ik zeggen, dat er wel meer heet word op die print...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2010, 22:21:49 »
Ik ken de oorzaak niet. Als ik de foto zo zie dan zit de aanleiding wel in de printplaat van Athearn.
Maakt die amerikaanse printplaat samen met de Lopi nergens sluiting? Los draadje?
Maar ze zijn bij Athearn USA vast meewerkend voor een nieuwe kap.
Drop them a line.
Wellicht dat zij ook geinteresseerd zijn in deze kwestie.
Succes
Jan

populier

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2010, 22:36:25 »
Er word niets anders heet dan de bedrading(heb even getest: nog net geen soldeerbout) De kap ziet er zo uit is niet beroet of zo, geeft ook niet af.
Die zwarte draad zit wel wat losjes in de stekker maar dat zou toch geen hitte moeten veroorzaken?
groet Hennie

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2010, 22:41:21 »
Nee, dat komt van de weerstand R6 of dat andere zwarte ding. Die moet kennelijk om de een of andere reden vermogen wegstoken. Draden worden niet zomaar heet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Kristof Roels

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2010, 23:06:33 »
Komt de paarse draad nergens tegen, want die loopt precies losjes weg?

populier

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2010, 02:00:17 »
@Stig
Dan zou die weerstand warm moeten zijn en niet de draden. Heb geen electrisch schema maar denk dat die weerstand voor de led verlichting is. Omdat de draden heet worden zou ik denken dat daar teveel stroom doorheen gaat,  alleen hoe komt dat dan. Ik kan mij niet voorstellen dat Athearn te dunne draden gebruikt.
@Kristof
Die paarse draad is de aux2 van de lopi. Liep gewoon recht naar achteren maar heb ik even opzij geduwd voor de foto. Eerlijk gezegd weet ik niet of daar spanning op staat. Ik dacht dat die eerst geactiveerd moest worden maar kan mij vergissen.
@Jan
De lopi zit helemaal aan de andere kant. Volgens de beschrijving is de loc voorbereid met een stekker. Dat zou dus geen problemen moeten geven. De koppeling is afgeplakt dus niet te zien. De kap kan mij de kop niet kosten maar dan moet eerst het probleem opgelost zijn. Moet ook nog uitzoeken hoe en waar ik zo'n kap kan bestellen

alvast bedankt voor het meedenken.
Hennie

henk

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2010, 08:18:57 »
Heb je het model al zonder kap laten rijden? Dan weet je snel genoeg wat er heet wordt.
Verder een gevalletje garantie, maar dat had je vermoedelijk zelf ook al bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2010, 09:26:24 »
Die zwarte draad zit wel wat losjes in de stekker maar dat zou toch geen hitte moeten veroorzaken?

Draden horen niet losjes in een stekker te zitten. Kan best dat die is gaan vonken.
Dus daar zit je oorzaak van het probleem.
Zorg eerst eens dat die draad goed vastzit en doe dan nog eens proefrijden.

Wij hebben zo'n akkefietje hier op het werk gehad. Welliswaar met een 380V aansluiting maar daar zat ook een draad niet goed vast in de steker en toen is het daar ook gaan vonken en lekker heet geworden. Gevolg, steker gesmolten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

populier

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2010, 16:56:15 »
@henk
Garantie: helaas deze loc komt van een medespoorder die er mee gestopt is en  die hem voor veel geld heeft laten ombouwen naar 3rail. Heeft weliswaar niet veel gereden maar goed.
@Eric
Inderdaad maar dat is de constructie. Het zijn zwarte schuifjes die over een lipje gaan. Harder aandrukken kan niet. De andere aansluitingen hebben er ook last van.

Heb de loc inderdaad opnieuw op de baan gezet. Wat blijkt: het probleem zit hem in de weerstand voor de led verlichting. De grote licht zwarte vlek net onder de zwarte bedrading code R4 wordt bij ingeschakelde verlichting in no time bloedheet. De vraag is of dit te maken heeft met de ombouw naar 3rail of dat de weerstand kapot is. Ben geen technicus maar kan zo'n weerstand vervangen worden of dient het complete board vervangen te worden?

groet Hennie

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2010, 17:36:32 »
Inderdaad maar dat is de constructie. Het zijn zwarte schuifjes die over een lipje gaan. Harder aandrukken kan niet. De andere aansluitingen hebben er ook last van.

Nee, geen enkele loc heeft daar last van. Het lijkt losjes te zitten, maar het zit prima. Ik heb 50+ amerikaanse locs, het merendeel met een dergelijke print en nada problemen. De enige keer dat ik een Europese decoder in een loc heb verbouwd, ging ook de voorschakelweerstand voor de LED enorm veel energie verstoken waardoor het dak bijna smolt. Een paar andere locs hebben Amerikaanse decoders en geen problemen. Wil niet zeggen dat het door de LoPi komt, maar er moet iets geks zitten.

Heb de loc inderdaad opnieuw op de baan gezet. Wat blijkt: het probleem zit hem in de weerstand voor de led verlichting. De grote licht zwarte vlek net onder de zwarte bedrading code R4 wordt bij ingeschakelde verlichting in no time bloedheet.

Kon haast niet anders. Zeg, hoe hoog is je digitale baanspanning? Amerikanen hebben over het algemeen een niet zo hoge baanspanning. Het verschil is de weerstand misschien aan het wegstoken. Misschien moet je de waarde van de weerstand een beetje vergroten (ik bedoel eigenlijk dat je een weerstand neemt die meer vermogen kan opnemen zonder heet te worden) of kijken of je de uitgang kunt dimmen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

populier

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2010, 18:41:12 »
@Stig
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb de lichtsterkte verminderd van 15 naar 1 (bijna uit) en de weerstand blijft redelijk koel. Baanspanning: het is de IB basic en kan in de handleiding niets lezen over baanspanning. Met de multimeter meet ik 21,5 V ~ en 5,8 V =  Ik dacht dat je bij digitaal de baanspanning niet goed kon meten??
Bij de andere loc staat de verlichting ook op 15 (max) en dat geeft geen problemen (tot nu toe)
Is die weerstand op zo'n board simpel te vervangen?
groet
hennie

update: heb de verlichting achteruit op volle oorlogssterkte staan: geen warmte ontwikkeling. Zal nu de bedrading van de lopi vrijmaken en eens goed gaan bekijken want ik ben bang dat er bij de vooruit stand ergens een sluiting o.i.d. zit
« Laatst bewerkt op: 20 January 2010, 18:59:15 door populier »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2010, 19:43:27 »
 Ik dacht dat je bij digitaal de baanspanning niet goed kon meten??

Klopt. Dat is al vele malen op het forum aan de orde gekomen hoe je die wel kunt meten als je het echt precies wilt weten. Als indicatie kloppen die waarden van je wel.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2010, 19:51:57 »
Kijk, NMRA (Amerikaanse norm zoals hier NEM) adviseert voor TT, H0, S en schaal O een output van 14,25V (dit is de digitale output van de command station, of hoe je het wilt noemen). Notabene 12V voor schaal N en 18V voor schaal G. Ik weet niet of NEM hier ook een norm voor heeft, maar je zit hier ruim boven lijkt mij. (ik ben niet zo heel erg into digitaal, dus anderen kunnen het misschien aanvullen/verbeteren).

Het dimmen heeft dus al geholpen. Jammer dat je dit niet van te voren kon weten eigenlijk.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2010, 11:20:53 »
Hallo,
  Op de website van onze Klaas ,dit is http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
 staat hoe je digitale spanning goed kan meten.

Of dit helpt bij het zoeken van de hitteontwikkeling in de lok denk ik niet, maar toch  ...  :-\
 Sukses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen