Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 15:05:49
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Gratis 1e klas reizen (voor 2e klas prijs) ?????  (gelezen 9819 keer)

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Gratis 1e klas reizen (voor 2e klas prijs) ?????
« Reactie #15 Gepost op: 18 January 2010, 08:55:31 »
Als ik het goed begrepen heb wordt een enkele reis goedkoper omdat de heen en terugreis tesamen de waarde van een retourtje moeten hebben. Voor mij persoonlijk wel gunstig!
Ik kan me ook zo maar voortstellen dat er een ´opwaarderen naar 1e klasse´ product komt, als het er niet al is.

Ik heb zelf m´n kortingskaart al vorige maand geactiveerd en aan mijn bankrekeing gekoppeld. Was al een hele verademing, ik kon zo doorlopen zonder dat gestress met enkeltje kopen bij de automaat en je trein missen als daar natuurlijk weer een rij staat!

Dus voor mij als sporadische reiziger is het wel handig, zeker in combinatie met de metro waar je sowieso al een chipkaart voor moet hebben...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #16 Gepost op: 18 January 2010, 11:32:39 »
Maar hoe gaat dit nu met anonieme chipkaarten? Daar is geen keuze of je een 1e of 2e klas kaart koopt.
Nee, maar je hebt je kaart niet geactiveerd en kan er derhalve dus nog steeds niet mee treinreizen. Nogmaals: bij het activeren voor het treinreizen geef je aan of je 1e of 2e klasse wilt.

Citaat
Overigens, leuk dat die strippenkaart vervalt, maar je bent wel duurder uit. Omdat je steeds met een opstaptarief te maken hebt.
Ligt eraan. Als jij binnen een half uur overstapt bij bus, tram of metro, dan betaal je niet het starttarief. En bij de trein check je bij bijvoorbeeld station Alkmaar in en check je bij station Groningen weer uit, enkele keren overstappen, maar daarbij hoef je niet opnieuw in en uit te checken. Overigens is het nog wel afwachten wat het gaat doen tussen verschillende vervoerders.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #17 Gepost op: 18 January 2010, 12:48:36 »
Nogmaals: bij het activeren voor het treinreizen geef je aan of je 1e of 2e klasse wilt.

Dan zit je voor het hele jaar aan die keuze vast, lekker handig...
Vr. groeten,
Bob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 January 2010, 12:54:43 »
Nee Bob, je kan het tussentijds aanpassen. Welliswaar niet echt gebruikersvriendelijk maar het kan.

Gr.
Eric

Gr.
Eric

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #19 Gepost op: 18 January 2010, 13:19:37 »
En volgens mij kun je ook nog steeds een (papieren) 2-1 klasse overgangskaartje erbij kopen?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #20 Gepost op: 18 January 2010, 13:23:57 »
Inderdaad nog wel....
Vr. groeten,
Bob

Patrick Beentjes

• Offline Offline
  • NL H0 IV-V
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2010, 19:07:36 »
Misschien ben ik simpel? ALs je nou 2 normale Persoonlijke OV-chipkaarten aanschaft? Je activeert de 1 op 1e klas, en de 2e op de 2e klas.

Dan ben je overal van af?

Gr.
Patrick
Met de trein is het fijn (Y)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2010, 19:16:46 »
Nee... het is ooit bedoeld als '1 kaart voor al het OV!'

Ze hebben duidelijk niet geleerd van de Hoekse Lijn: daar kon je gewoon ZELF op de automaat, zonder enige aanvraag, kiezen of je eerste of tweede klas wou reizen: je legde de kaart in de automaat, en koos bij je RailEasy (dat was toen het 'programma' dat aangaf welke klasse je wenste te reizen) eerste of tweede klas.

Nu hebben ze het buitengewoon omslachtig gemaakt dat je zoiets steeds opnieuw aan moet vragen, of dat je maar gewoon een papieren kaartje moet kopen als je in plaats van altijd tweede klas nu ineens eerste klas wilt reizen.

Dat moeten aanvragen van de klasse, en de regel dat je maar een papieren kaartje moet kopen als je niet kan inchecken, moeten ze zo snel mogelijk afschaffen: dat zijn 2 krankzinnige ideëen, vast uitgedacht door mensen die de kaart nooit gebruiken, en waarbij het er op papier prima uitzag...

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 January 2010, 21:54:26 »
Als ik het goed begrepen heb wordt een enkele reis goedkoper omdat de heen en terugreis tesamen de waarde van een retourtje moeten hebben. Voor mij persoonlijk wel gunstig!

Nee, een retourtje wordt uiteindelijk gewoon veel duurder dan vroeger!!!

Patrick Beentjes

• Offline Offline
  • NL H0 IV-V
« Reactie #24 Gepost op: 22 January 2010, 17:57:25 »
Nee, een retourtje wordt uiteindelijk gewoon veel duurder dan vroeger!!!

Een enkeltje wordt de helft van het huidige retourtje
Met de trein is het fijn (Y)

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 January 2010, 21:05:26 »
Was dat maar zo....

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #26 Gepost op: 25 January 2010, 01:30:46 »
Het is zo, vandaar dat de prijzen zijn rechtgetrokken en een retourtje niet duurder meer is dan een enkeltje tegenwoordig, net zoals een 5 retourkaart even duur is als 5 losse retourtjes.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 January 2010, 21:09:25 »
Vroeger kostte een retourtje aanmerkelijk minder dan twee enkeltjes. Ruwweg kostte een retourtje anderhalf maal de prijs van een enkeltje. Het is niet zo dat NS nu de prijs van een enkeltje zo verlaagd heeft dat een retourtje precies tweemaal de prijs van een enkeltje kost.
Wel heeft NS enerzijds de prijs van een retourtje geleidelijk meer VERHOOGD dan het gemiddelde treinkaartje en de prijs van een enkeltje iets minder verhoogd, waardoor uiteindelijk de prijs van een retourtje gelijk zal zijn aan de prijs van twee enkeltjes. Aangezien de meeste mensen die op ERET-kaartjes (enkele reis en retour) reizen, een dagretour nemen, zullen reizigers in het algemeen duurder uit zijn. Dit is dus gewoon een verkapte forse tariefverhoging van NS. Daar komt nog bij dat in de loop der jaren de degressie in het tariefsysteem is afgenomen, waardoor reizigers op lange afstanden nog meer zijn gaan betalen.
Ondertussen laat Verkeer & Waterstaat dit gewoon maar weer gebeuren, terwijl het hier notabene zogenaamde "beschermde" kaartsoorten betreft!!

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
« Reactie #28 Gepost op: 05 February 2010, 13:30:44 »
Ik heb een jaartrajectkaart 2de klas. als ik buiten het traject met korting wil reizen met de OV chipkaart kan ik straks alleen 2de klas reizen :(
Als je een kortingskaart koopt moet je straks bij aanschaf kiezen of je altijd 2de of eerste klas wil reizen.
Dit kan de doodsteek worden voor de eerste klas (waar de NS toch ook niet blij mee kan zijn?)
Op korte stoptrein ritjes heeft eerste klas niet veel waarde...
Ik heb antwoordt gekregen van de NS (y)
Wat voor mij een vraag is is voor hun ook een vraag ::)

Geachte heer,

Graag reageren wij op uw e-mail. Allereerst bieden wij onze excuses aan voor de late beantwoording.

U vraagt ons of het mogelijk is om met uw Jaartrajectabonnement voor de tweede klas ook af en toe eerste klas te reizen. Ja dat is in de toekomst ook met de OV-Chipkaart mogelijk, echter is het nog niet duidelijk op welke manier dit mogelijk zal gaan worden en welke handelingen u als klant hiervoor zou moeten doen. Zodra hier iets over bekend is worden alle Jaarabonnementhouders hierover geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

NS Klantenservice
Vr. groeten,
Bob

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #29 Gepost op: 05 February 2010, 16:43:01 »
@ Bob: welkom in het land van de OV-chipkaart, waarin vervoersbedrijven zelf vaak de ballen verstand hebben van dat ding: het antwoord dat je gekregen hebt is er 1 in de typische categorie: 'dat weten we nog helemaal niet' terwijl ze daar al heel lang over na hebben kunnen denken (ze weten immers toch ook al lang dat die kaart er komt)