Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
  

Auteur Topic: Wat gezegd over deze werkwijze.  (gelezen 3964 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Wat gezegd over deze werkwijze.
« Gepost op: 13 January 2010, 21:29:40 »

Dit werd vervaardicht met bananendozen+het beschermblad van de bananen dat als bodem gebruikt wordt.
Meer hierover is te vinden bij http://www.denbergop.be onder rubriel landschapsbouw.
Matheus ;)
« Laatst bewerkt op: 15 January 2010, 16:04:41 door Johan Vermij »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2010, 21:39:00 »
Wellicht zoek ik niet goed, maar ik kan die rubriek niet vinden op die site.  ???

Vriendelijke groet,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

vdende

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Het is maar een H0bby . . .
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2010, 21:45:14 »
http://www.denbergop.be/pagina20.html

rechtsonder doorbladeren (groene pijltjes)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2010, 21:52:49 »
en naar welke bananenrepubliek wordt dit baantje genoemd??


eric

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2010, 21:59:55 »
Zoals de site.
Matheus.
Het gaat hem vooral om gratis materiaal,ieder groenteboer geeft maar al te graag deze dozen mee.
De enige onkosten dat dit vraagd zijn witte houtlijm en contactlijm.Het dunne karton(bruin blad is waterbestendig en laat zich bewerken met vochtige materialen,BV gips.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2010, 22:02:46 »
Bedankt voor de uitgebreide link.
Ik had nog niet door dat ik ook nog op een vlag moest klikken om de eigenlijke site binnen te kunnen komen. Ga nu met interese verder kijken.

Vriendelijke groet,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 22:06:39 »
tja uh... waarom niet? karton is een stuk prettiger te bewerken dan hout en bananendozen zijn oersterk (net nog 40 kilo boeken verhuisd in zo'n ding en t ding gaf geen krimp) dus het zou lekker sterk, licht en makkelijk te bouwen zijn zou ik zeggen. En low-tech, daar hou ik van.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2010, 19:22:12 »
Verbazend wat zulks een doosje aankan,daar kun je op gaan zitten,zo sterk is de konstruktie en het weegt niets.
Zou ook ideaal zijn voor lichte modulles te maken,het kartonnen vel is zo sterk dat ge er gerust een hamer moogt laten op vallen zonder deze te beschadigen.
Maar ja overtuig hier maar eens iemand over!Blijkbaar geeft men graag Euros uit aan duurdere materialen en volgt men de fabrikanten die graag een graantje meepikken.Ik kan enkel maar zeggen dat ik sinds 1963 met deze methode werk en dat dit mij nooit teleurgesteld heeft,vandaar dat ik heden ten dage nog steeds op de zelfde wijze werk.
Zolang er bananen zijn zullen er dozen zijn,laat dan de dapperen onder ons dit ook eens proberen en hun resultaten hiermee uit de doeken doen!.
In boeken valt hier niets meer over te lezen,tegen de tijd dat ze mischien 20€ vragen per doos zal je zien dat deze bouwwijze terug aanbevolen word,maar dan zal je de dozen niet meer bij de groenteboer halen maar wel in de modelbouw schop.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

  • Gast
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2010, 19:58:20 »
Matheus, dat bied wel optie,s voor de geen doe nog bergen moeten maken
Je komt precies op he goede moment,ik vindt dat er erg goed uitzien.
En ik woon vlak bij ,,,,,,,,, die heeft er zat van staan.

                 Martin.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2010, 20:03:11 »
Matheus. ik denk dat er wel een verklaring voor is waarom het niet in boeken te lezen is.
90 % wat in de bladen staat en de wat betere how-to's boeken gaat het over tentoonstellingsbanen, en hoe die gebouwd worden.
Dat dat karton goed is voor bergen bouw ed, daar lijkt me geen steek tussne te krijgen, het heeft immers niks te houden.
Maar een totale module die steeds op en af gebouwd worden, gekoppeld moeten worden, en zeker bij de spoor overgangen vrij nauwkeurig moet zijn
Dat ga je met alle liefde van de wereld niet redden ben ik bang.
Ik geloof nooit dat dat karton de zijdelingse krachten houd, die op een module komen, zeker tijdens transport.
Maar voor een thuisbaan, die niet vervoerbaar is, prima spul voor bergen, maar als onderbouw van de gehele baan ?? ik zie eerlijk gezegd vele nadelen, en weinig voordelen
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2010, 20:56:39 »
Aan Marty,Zoals?
Als ge a zegt moet ge ook b zeggen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17997
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2010, 21:13:18 »
Matheus, het is toch duidelijk wat hij zegt? Het spul kan best voor sommige situaties een goede oplossing zijn, maar voor een transportabele baan zoals wij die bouwen is het gewoon niet duurzaam genoeg. Ik weet waar ik over praat daar ik beroepsmatig papiermaker ben en de sterkte van karton wel onderken. Maar voor ons doel is het gewoon niet geschikt.

Prima om ons bewust te maken van een nieuwe methode, allen begrijp dan ook dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2010, 21:24:00 »
Nadelen:
-niet stabiel genoeg tijdens transport
-Niet te schroeven
-Waterschade is funest
-Bij bergen lastig dingen te planten ( geldt voor elke "hard-shell" methode)
-Sporen op module overgangen zijn niet goed vast te leggen, alleen met pertinax methode
-Poten gestel moet gemaakt worden met draagsteuenen, omdat poten niet vastgezet kunnen worden in karton, dus weg is je gewichtsvoordeel.
- hoe maak je een rail spiraal en waar zet je dat op vast ?
- waar haal ik 50 lege bananendozen vandaan, als ik een nieuwe grote baan wil beginnen :)
Ga zo de honden even uitlaten, dan schieten er vast nog wel een paar te binnen :)

Voordelen:
licht in gewicht ( tenzij er een heel onderstel gemaakt moet worden )
goedkoop ( al vraag ik me dat af op de lange termijn, en de exstra middelen die nodig zijn om het stevig te houden)
makkelijk te bewerken

heumm, heummmm  ook dit wordt bedacht tijdens mijn wandeling, maar of het er echt veel meer worden :)

maar begrijp me niet verkeerd hoor, elk idee die opgegooid wordt is het waard om over te discusiëren.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2010, 22:12:14 »
Aan Marty,ben akkoord met uw bewering wat moddulen betreft,heb er niet aan gedacht dat deze misschien 12 x per jaar dienen opgesteld te worden,maar ik denk dat u ergens een verkeerd beeld hebt en dat u er van uit gaat dat alles in karton vervaardigd word,dit is niet zo.Het onderstel is het normale houten geraamte,de railbedding van het normale multiplex of dergelijke en de bijde zijkanten die tegen elkaar aansluiten eveneens in multiplex of wat men er ook voor gebruikt.
Wanneer u dan de rest bouwd op de onderplaat met karton,bekleeft met het vel en dan met gips of dergelijke afwerkt denk ik wel dat u per modulle een kleine besparing maakt,Wat die 50 dozen betreft denk ik dat u een beetje onderschat wat men met een doos kan bewerkstelligen.
Mijn baan bevind zich in een kamer van 4mx3,60m in E vorm op een open frame,enkel de spoorbermen zijn in multiplex en de stations platformen,al de rest is in karton,zowel de ondersteuning van een brug waar de pijlers op rusten als andere dingen.Momenteel ben ik aan mijn 12é doos toe en ik denk dat ik met 3 bijkomende dozen rond kom.
Maar ja u wil misschien een modullebaan aanleggen dwars door Amsterdam? Matheus ;)
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Wat gezegt over deze werkwijze.
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2010, 22:17:56 »
Aha kijk, dan is het anders.
En nee ik ga niet door Amsterdam bouwen, alleen de gedachte al....Amsterdam....Jegg ( voor de Asterdammers onder ons:  ;) )
Maar op mijn module banen zijn weinig bergen te vinden, alleen maar hollandse polders en dorpjes, met slootjes van hooguit 2 cm diep
Mijn voorkeur gaat daarom ook naar Roofmate, Maar ook als ik een berglandschap weer zou gaan bouwen gaat mijn voorkeur toch uit naar Roofmate.
Maar Soit, ieder zijn meug  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje