Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:42:18
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 16:41:15
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14

Auteur Topic: Leergeld  (gelezen 4116 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Leergeld
« Gepost op: 13 January 2010, 10:42:52 »
Uit wat ik zo her en der op dit forum aan ervaringen lees, blijkt dat heel wat mensen leergeld hebben betaald in de loop van de tijd. Ik denk dat we heel wat kunnen leren van slechte ervaringen van anderen en dat het daarom nuttig is die uit te wisselen.

Ik heb bijvoorbeeld heel wat leergeld betaald toen ik overstapte van analoog naar digitaal. Mijn gedachte was: als je je oude analoge loks van een decoder voorziet (of laat voorzien), is overstappen een fluitje van een cent. Maar dat was toch niet waar.
Bij oude loks zitten de wielen namelijk vaak star in het onderstel, d.w.z. ze kunnen niet verticaal (op en neer) bewegen. Bij analoog rijden leverde dat geen enkel probleem op, maar bij digitaal rijden wel, met name als de rails niet helemaal perfect vlak ligt of bij wissels.
De gedigitaliseerde analoge loks zonder vliegwiel bleken om de haverklap problemen met de stroomafname te hebben, ze haperden of bleven helemaal stilstaan omdat er te weinig contact was tussen wielen en rails. Ik heb dit gehad met de oude versie van de BR 94 van Fleischmann en de BR 50 met scheepstender van Fleischmann. Ook de stroomafname van de BR 93 van Roco was om dezelfde reden een ramp.
Uiteindelijk heb ik die loks met pijn in het hart van de hand gedaan.

Ik hoop dat jullie in dit draadje ook je ervaringen willen vertellen, zodat we kunnen voorkomen dat we al te veel leergeld moeten betalen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re:Leergeld
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2010, 10:45:32 »
Hoi Ruud,

Ik vermoed dat dit draadje beter tot zijn recht komt als je het opsplitst in individuale gevallen. Dus als iemand iets wil weten over de BR93, dat hij/zij zoekt bij BR93, en niet in het draadje 'leergeld'

Slechts mijn gedachten...

Gr, Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2010, 10:57:07 »
De gedigitaliseerde analoge loks zonder vliegwiel bleken om de haverklap problemen met de stroomafname te hebben, ze haperden of bleven helemaal stilstaan omdat er te weinig contact was tussen wielen en rails. Ik heb dit gehad met de oude versie van de BR 94 van Fleischmann en de BR 50 met scheepstender van Fleischmann. Ook de stroomafname van de BR 93 van Roco was om dezelfde reden een ramp.
Uiteindelijk heb ik die loks met pijn in het hart van de hand gedaan.

Ruud, over het algemeen is het zo dat de lok in een prima staat moet zijn. Is hij dat niet dan is het resultaat, hetgeen je ervaren hebt.

In de meeste gevallen helpt het om de stroomafnemers te vervangen. En wat heel erg belangrijk is een goede kwaliteit decoder te gebruiken.

Het ontbreken van een vliegwiel heeft er niet zoveel mee te maken. Het gaat er meer om hoe gaat een decoder om met hele korte onderbrekingen.
Decoders die daar erg goed mee omgaan zijn de decoders van de merken Zimo en CT-Elektronik  (Tran)
Soms helpt het om een extra condensator te plaatsen, ter voorkoming van het altzheimer effect.
Maar om je loks om deze rede van de hand te doen was niet nodig geweest.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2010, 11:40:50 »
In de meeste gevallen helpt het om de stroomafnemers te vervangen. En wat heel erg belangrijk is een goede kwaliteit decoder te gebruiken.

Hoi Wim,

Ik herken de problemen die Ruud beschrijft ook van mijn BR 50 (die ik overigens nog steeds heb), deze heb ik voorzien van een Lopi V3.

Maar wat bedoel je met "het vervangen van de stroomafnemers"?
Deze zijn bij de BR 50 uitgevoerd als stripjes die tegen de wielen drukken, maar uiteindelijk zijn het toch de wielen die contact maken met de rails?
Wat kan aan de stripjes nog verbeterd worden?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2010, 11:52:00 »
Die hele starre onderstellen zijn vooral bij fleischmann inderdaad een probleem. Verder kun je zelf natuurlijk extra stroomafname op loopassen of andere assen die dat nog niet hebben gaan aanbrengen in plaats van het meteen op te geven. Alles wat ik digitaal maak krijgt standaard extra stroomafname waar mogelijk en dan heb je niet alteveel problemen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2010, 12:28:01 »
Maar wat bedoel je met "het vervangen van de stroomafnemers"?
Deze zijn bij de BR 50 uitgevoerd als stripjes die tegen de wielen drukken, maar uiteindelijk zijn het toch de wielen die contact maken met de rails?
Wat kan aan de stripjes nog verbeterd worden?

Vervangen van de stroomafnemers is denk ik wel duidelijk, gewoon nieuwe monteren.

Het zijn niet alleen je wielen, die contact moeten maken, maar ook de stroomafnemers. Als je wielen spik en span zijn, en er zit een volledig tapijt van stof op de stroomafnemers of die zijn zover ingesleten dat er een gat of sleuf in zit, of ze hebben te weinig veerkracht meer, dan werkt het nog steeds niet 100%. Dus al dat gepoets aan wielen en rails heeft geen enkele nut, zolang het aan de andere zijde van het wiel niet verder wordt doorgegeven. De meesten staren zich blind op de wielen, maar vergeten verder te kijken, dus naar de doorgifte, en daar zit een bron van veel ellende.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 15:12:06 »
Wim en Floris,

Bedankt voor de info. Dan moet ik de loc nog eens uit elkaar halen en kijken of er met nieuwe strips nog winst te behalen valt.
Ik kan ook nog kijken of ik de wielen van de tender kan misbruiken voor extra stroomafname, dat gebeurt nu namelijk nog niet.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2010, 15:36:33 »
Wat betreft de BR 94, die ben ik momenteel aan het slopen verbouwen tot NS9500 en daarvan ga ik verticale (geveerde) beweging mogelijk maken in de middelste 3 of buitenste 2 assen. Zodra ik er tevreden over ben zal ik de resultaten ook hier neerzetten.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2010, 15:58:54 »
Mijn eerste leergeld,

Het zelf inbouwen van decoders in een niet digitaal voorbereide locomotief. Dit is al een tijdje geleden.
2 Decoders naar de eeuwige jacht velden, aan toen iets van 90 gulden per stuk.

Helaas, door schade en schande wordt men wijs.
groetjes Dion

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2010, 17:29:55 »
Ach, maar twee decoders. Ik heb er geloof ik wel iets meer op mijn naam staan. Gelukkig was R&Z toen redelijk coulant. In het begin wist ik simpelweg niet wat ik aan het doen was (en mijn winkelier kon me helaas ook niet goed advies geven voor). Toen het maar op beneluxrail gevraagd en toen heeft iemand me uitgenodigd en het goed uitgelegd. Wat een eye-opener was dat zeg.

Henk
K.Bay.Sts.B

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2010, 18:00:33 »
Ik heb ook net een (wissel)decoder verknald: verkeerd aangesloten met IC vuurwerk als gevolg = leergeld
Ook verkeerde (wissel)decoders gekocht = leergeld
Verkeerde wisselaandrijvingen = leergeld
Ik probeer eerst zoveel mogelijk mijn schaduwstation helemaal werkend te krijgen naar mijn zin. Pas als ik daar echt helemaal tevreden, nou ja, zoveel als mogelijk tevreden over ben durf ik verder te bouwen.

Kost wat, maar dan heb je ook wat!

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2010, 21:56:16 »
tja, net als in t echie: prototypes bestellen en dan es kijken wat er bevalt...

Dion

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2010, 22:11:15 »
Ach, maar twee decoders. Ik heb er geloof ik wel iets meer op mijn naam staan. Gelukkig was R&Z toen redelijk coulant. In het begin wist ik simpelweg niet wat ik aan het doen was (en mijn winkelier kon me helaas ook niet goed advies geven voor). Toen het maar op beneluxrail gevraagd en toen heeft iemand me uitgenodigd en het goed uitgelegd. Wat een eye-opener was dat zeg.

Henk

Nee gelukkig maar 2, toen wist ik wat ik aan het doen was. ;D
groetjes Dion

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #13 Gepost op: 13 January 2010, 23:16:04 »
Ik maar 1 sounddecoder in een BR64 en toen wist ik gelukkig al dat ik dat maar liet doen ;D
Gr Bob
« Laatst bewerkt op: 14 January 2010, 21:23:30 door Peter van der Leek »
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Dion

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2010, 21:15:15 »
Ieder het zijne. Maar wel minder prettig als je een sounddecoder naar de haaien helpt.
Ben het met je eens als je het niet weet of niet durft, laten doen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2010, 21:23:35 door Peter van der Leek »
groetjes Dion