De gedigitaliseerde analoge loks zonder vliegwiel bleken om de haverklap problemen met de stroomafname te hebben, ze haperden of bleven helemaal stilstaan omdat er te weinig contact was tussen wielen en rails. Ik heb dit gehad met de oude versie van de BR 94 van Fleischmann en de BR 50 met scheepstender van Fleischmann. Ook de stroomafname van de BR 93 van Roco was om dezelfde reden een ramp. Uiteindelijk heb ik die loks met pijn in het hart van de hand gedaan.
In de meeste gevallen helpt het om de stroomafnemers te vervangen. En wat heel erg belangrijk is een goede kwaliteit decoder te gebruiken.
Maar wat bedoel je met "het vervangen van de stroomafnemers"?Deze zijn bij de BR 50 uitgevoerd als stripjes die tegen de wielen drukken, maar uiteindelijk zijn het toch de wielen die contact maken met de rails?Wat kan aan de stripjes nog verbeterd worden?
Ach, maar twee decoders. Ik heb er geloof ik wel iets meer op mijn naam staan. Gelukkig was R&Z toen redelijk coulant. In het begin wist ik simpelweg niet wat ik aan het doen was (en mijn winkelier kon me helaas ook niet goed advies geven voor). Toen het maar op beneluxrail gevraagd en toen heeft iemand me uitgenodigd en het goed uitgelegd. Wat een eye-opener was dat zeg. Henk