Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 04:37:58
Ontraxs 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 04:08:04
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
  

Auteur Topic: kleuren bij de NS  (gelezen 4419 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
kleuren bij de NS
« Gepost op: 09 January 2010, 11:28:43 »
Medeforumgenoten

Vroeger had de NS bepaalde kleuren voor treinstellen loc's en rijtuigen
Groen voor electrisch aangedreven materieel welke personen vervoerden.(eerst turqouise)
Rood  voor diesel aangedreven materieel welke personen vervoerden
Blauw voor loc's en rijtuigen welke personen vervoerden
Bruin voor goederenvervoer.
Nu hebben er een aantal bruine 2200 in de personendienst gereden met de plan E rijtuigen.
Waarom zijn die loc's nooit blauw geworden?
Helaas weet ik de jaartallen niet wanneer die kleuren zijn ingevoerd.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2010, 11:33:43 »
ik vermoed dat de gele huisstijl toen al werd ingevoerd en het blauwe, rode en groene er dus dus uit ging.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2010, 12:02:42 »
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2010, 12:13:50 »
Ah ok bedankt Klaas.
Als ik het goed begrijp dan was de loc niet speciaal aangepast voor deze diensten.
Dit in tegenstelling tot de plan E rijtuigen
Pakten ze dan een loc die op dat moment voor handen was ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11771
    • Mijn fotoarchief
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2010, 12:16:42 »
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.
Niet voor de gelegenheid, maar er zijn 1200'den in het bruin afgeleverd.

Eelco

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2010, 22:35:32 »
De inzet van 2200'en voor de personendienst was altijd tijdelijk. Het had geen nut om ze voor die korte periode om te schilderen.
Anderzijds werden de blauwe 1100, 1200 en 1300 ook voor goederentreinen gezet. Die werden ook niet bruin gemaakt voor die gelegenheid.

Mee eens, maar er hebben ook bruine 1200-en gereden. Werden die dan alleen gebruikt voor goederediensten of waren die ook wel eens in de personendienst te vinden ?
Met de trein is het fijn (Y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2010, 22:37:49 »
Die reden ook in de personendienst.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2010, 22:43:19 »
Het was een soort "noodgreep" omdat het turkoois wel heel erg besmettelijk was. Overigens zijn de 1300'en daarna wel turkoois afgeleverd...

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2010, 00:31:10 »
Nee, de aflevering van de serie 1300 was al begonnen voordat de aflevering van de serie 1200 klaar was. Er is misschien nog wel een turquoise 1300 afgeleverd na de aflevering van de eerste bruine 1200, maar vergeet niet dat de 1200'n werden geleverd door Werkspoor en de 1300'n door Alsthom, waarbij de communicatie met Werkspoor natuurlijk gemakkelijker en eenvoudiger kon verlopen (bijvoorbeeld omdat officiële stukken met handtekeningen sneller in orde konden zijn).

Overigens valt de periode tot 1954 (het jaar waarin besloten werd alle elocs blauw te schilderen), vooral te zien als een experimenteerperiode met kleurstellingen: het begon met het klassieke stoomlocgroen dat werd toegepast op de sikken, grote sikken, hippels, de 1000'n, de 2000'n en al stroomlijnmaterieel tot aan 1951. Daarna werd voor turquoise gekozen omdat het spoorbedrijf door het wegvallen van de stoomtractie een stuk schoner werd, waardoor andere, lichtere kleurstellingen mogelijk een kans zouden hebben. Dit leidde tot turquoise 1100'n, 1200'n en 1300'n met rijtuigen plan D in dezelfde kleurstelling. Ook experimenteerde men met lichtblauw, kijk maar naar de 2400'n en de DE1'n/DE2'n (en later ook de oude DE3'n en DE5'n). Ondertussen kwam men erachter die lichte kleuren toch niet echt geschikt waren. Bij de elocs werden daarom "de laatste 10 locs van de serie 1200" in een andere kleur geschilderd zouden worden (oorspronkelijk zouden de laatste 10 locs van de serie 1200 in het bruin worden afgeleverd. Iemand bedacht toen 1225-10=1215 dus de 1215 wordt de eerste de bruine loc, echter gaat het dan om 11 locs. De 1215 was zelfs al turquoise geschilderd, maar is dankzij dit rekensommetje alsnog bruin geschilderd). Die andere kleur werd dus bruin, welke kleur ook meteen voor de 2200'n werd gebruikt. En als laatste kunnen dan nog de 2600'n genoemd worden, welke in het blauw zijn afgeleverd.

In 1954 werd dus besloten dat alle elocs blauw werden, diesellocs bruin en rangeerlocs groen. Electrisch stroomlijnmaterieel werd ook groen en dieselelectrisch stroomlijnmaterieel werd blauw. Dit nieuwe kleurenschema werd vrij rigoreus doorgevoerd, in 1958 was het turquoise verdwenen, en rond die tijd zullen ook de laatste groene 1000'n, bruine 1200'n en blauwe 2400'n verdwenen zijn. Zelfs van de serie 2600, welke in 1958 afgevoerd werd, werden nog 3 locs van het blauw in het bruin overgeschilderd. De enige wijziging die hier, voor de huisstijl van 1968, nog in is doorgevoerd is de introductie van de rode kleur voor het dieselelectrisch stroomlijnmaterieel.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2010, 07:53:24 »
Nee, de aflevering van de serie 1300 was al begonnen voordat de aflevering van de serie 1200 klaar was. Er is misschien nog wel een turquoise 1300 afgeleverd na de aflevering van de eerste bruine 1200, maar vergeet niet dat de 1200'n werden geleverd door Werkspoor en de 1300'n door Alsthom, waarbij de communicatie met Werkspoor natuurlijk gemakkelijker en eenvoudiger kon verlopen (bijvoorbeeld omdat officiële stukken met handtekeningen sneller in orde konden zijn).

Wel meer dan "misschien nog wel een turquoise 1300": De 1215 werd in mei 1952 in het bruin afgeleverd, ongeveer gelijktijdig met de 1301. De 1311 werd eind januari 1954 nog in turqouise afgeleverd.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2010, 20:49:45 »
lichtgroen mat54, donkergroen mat46 en een gele DE3 als voorbeeld van drie verschillende NS kleuren  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2010, 01:10:12 »
Alleen was dat gele stel daar al aangevallen door de boze schuurmachine...  ;)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2010, 22:29:20 »
kijk eens wat een mooie heldere kleuren... ;D


klik me



and again


eric

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:kleuren bij de NS
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2010, 23:12:49 »
Oja, de sloopmeuk die jaren geleden op Feijenoord stond. Desolaat...