Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door NS264
Vandaag om 19:41:38
Terschellinger Spoor door Gerrit H
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Kolendijkje Spoor N  (gelezen 12918 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2010, 17:33:43 »
Hoi Bas,

Het is inderdaad 4mm berken triplex. Ik heb er nu 15 cm tussen de spanten en dat ziet er uitstekend uit.
Ik weet niet hoeveel meer het kan overbruggen en voor H0 zal het natuurlijk anders zijn dan voor N omdat de locs gewoon zwaarder zijn. Ik durf het niet te zeggen.

't is gewoon een plaatje van 120 x 60 cm van de 'dat zeg ik'. Iets duurder dan gewoon triplex.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2010, 17:39:37 »
Ha Johan,

leuk begin. Altijd leuk om iets aan de hobby te doen (ipv alleen maar moderaten ;D). Al een idee hoe je de boel straks gaat aansturen. Wat wordt het idee....een fiddle yard nog aan één kant?

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2010, 17:48:26 »
He Jumper Dumper ;)

Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen. Moet vooral vingeroefening zijn. Hier staat de laatste versie van het baanplan voor het übergrote project.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 10 January 2010, 00:43:10 »
Zoals gezegd is dit kolendijkje vooral een vingeroefening, een klein projectje om mee te expirimenteren voordat ik aan mijn grote baan begin. Ik laat de opmerkingen voor wat betreft de betonnen dwarsliggers dus even links liggen en ga door met expirementeren.

De spanten en liggers van berken triplex staan goed, nu is het tijd om het dijkje van een talud te voorzien. De spanten heb ik met de decoupeerzaag uit de losse pols met wat kronkels gezaagd om niet overal dezelfde boog te hebben op het talud. Het moet golvend zijn. Ik wilde testen of ik het talud kon bekleden met glasvezel behang. Zie hier het resultaat:

Klikbaar
Het behang laat zich er over het algemeen goed overheen leggen, mits voldoende geweekt in lijm.

Klikbaar

Toch blijven er altijd stukjes die omhoog willen komen. Je moet dus af en toe wel blijven aandrukken. Na het drogen is een deel van het talud nog redelijk flexibel en een deel is behoorlijk uitgehard door de glasvezel lijm.

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2010, 09:49:56 »
Gisteravond was het glasvezelbehang goed opgedroogd en lag het talud er strak bij. Even een klein stukje grassen en daarna ballasten.



Tussen de rails al de ballast klaar gelegd en zie weer dat die veeeeeeeeeeeels te groot is voor spoor N, terwijl die toch echt als ballast spoor N verkocht is.

Ik vraag me nu af... wat moeten we eerst doen: Eerst grassen en dan ballasten, of andersom?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2010, 09:54:29 »
Hallo Johan,

De ballast is inderdaad te groot. Ik gebruik voor H0 ballast voor N. Om de een of andere vage reden klopt de schaalaanduiding voor ballast ( bijna ) nooit.

Ik zou eerst ballasten en dan grassen. Vergeet de smalle looppaden naast het spoor niet.

Bouw ze,

Gr.

Ferry

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2010, 23:04:04 »
Met zeer veel dank aan Ferry!



Het krabben kan beginnen en nu tenminste een goede maat ballast
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 10 January 2010, 23:09:16 »
Graag gedaan Johan,

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met deze ballast, we zien het wel langs komen deze week  ;D

Succes !

Ferry

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2010, 08:41:41 »
Ik kon het toch niet laten om vanochtend bij de koffie even een stukje te proberen met de nieuwe ballast :)

In dit stukje gexipirmenteerd met eerst lijmen en dan strooien.

Volgend stukje expirimenteren met eerst strooien en dan lijm in druppelen.
Vanavond zal dat wel niet meer lukken, eerst cursus.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 11 January 2010, 08:59:18 »
Citaat
Vanavond zal dat wel niet meer lukken, eerst cursus.

Cursus ballasten? ;) ;D

Inderdaad, eerst strooien, met een kwastje de ballast verdelen, daarna indruppelen.

Succes, groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2010, 09:05:31 »
Ha Jaap, nee helaas geen cursus ballasten. Was het maar zo'n feest ;)

Tja, je moet toch vanalles uitproberen he. Je kunt wel zeggen 'zo moet je het doen', maar voor een groot deel is het denk ik ook proefondervindelijk doen. Je tips zijn overigens welkom, en ik probeer er van te leren, maar ik maak me geen illusies dat ik nu in een paar maanden hetzelfde resultaat ga krijgen waar jij dik 10 jaar op hebt zitten prutsen  8)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2010, 10:49:25 »
Gisteravond had ik cursus, dus is er niet zoveel gekomen van hobbyen. Toch wel eventjes een half uurtje gevonden. Voordat we verder gaan met ballasten toch maar even de rails in de roest gezet.



grote versie
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2010, 10:51:11 »
Johan, erg slecht te zien wat je gedaan hebt.... een iets betere foto misschien? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 12 January 2010, 10:52:29 »
sorry, iPhone he ;) Maar 't is dan zo makkelijk om 'm rechtstreeks te uploaden naar Photbucket. Zal even de spiegelreflex er bij pakken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Kolendijkje Spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 12 January 2010, 10:59:19 »
Okidokie!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule